November 27
Done
127. Earnings call (met Stephen Hendriks) | € 245.300

127. Earnings call (met Stephen Hendriks) | € 245.300

🎙️
Dé gelegenheid om een bedrijf en het management echt te leren kennen is de earnings call. Op deze driemaandelijkse openbare bijeenkomst presenteren CEO en consorten de financiële prestaties en worden ze bevraagd door analisten. Stephen Hendriks heeft in zijn leven al honderden earnings calls bijgewoond. Hij legt uit wat je er als particulier aan hebt en waar je op moet letten.
Als particuliere belegger ontkom je er niet aan om earnings calls te bekijken. Dit is bij uitstek de plek waar je het bedrijf en het management leert kennen. Een earnings call is een driemaandelijkse openbare bijeenkomst waarin het management van een bedrijf de financiële prestaties bespreekt met beleggers en de media. Analisten zijn daarbij ook aanwezig om het management vragen te stellen.
Een ideaal onderwerp om te bespreken met ervaringsdeskundige Stephen Hendriks.

Wie is Stephen Hendriks?

Stephen Hendriks gaat al een hoop jaren mee in de beleggingswereld. De ideale gast voor dit onderwerp dus. Op 28-jarige leeftijd begon hij te werken bij Beleggers Belangen, toentertijd was dat alleen nog maar een papieren magazine. Na zijn studie Economie met specialisaties Macro-Economie en Financiering, is hij de beleggerswereld in gegaan.
Hendriks is bij Beleggers Belangen begonnen als redacteur, en is sinds 2001 adjunct-hoofdredacteur. Zijn expertise is asset allocatie en beleggingsstrategie.
Wanneer je al meer dan 25 jaar bezig bent met beleggen, ontwikkel je door de jaren heen specialismen. De farmaceutische sector en nutsbedrijven zijn de specialisaties van Hendriks. Op het gebied van bedrijfsobligaties kan je hem ook van alles vragen. Een kleine disclaimer want we houden natuurlijk van openheid bij Jong Beleggen. In de podcast behandelt Hendriks meerdere bedrijven als voorbeeld maar bij de genoemde Enel, Pfizer en Rheinmetall heeft hij zelf ook posities.

Wat is een earnings call?

Een earnings call is een telefonische vergadering tussen het management van een beursgenoteerd bedrijf, analisten, investeerders en de media. Daarin worden de financiële resultaten van het bedrijf gedurende een bepaalde rapportageperiode, zoals een kwartaal of een boekjaar, besproken. De term "earnings call" is een combinatie van het rapport van een bedrijf over de ‘inkomsten’ (zoals het nettoresultaat of de winst per aandeel) en de ‘telefonische’ vergadering om de resultaten te bespreken. Dat laatste stukje is dus de call. Een earnings call wordt meestal voorafgegaan door een inkomstenrapport, dat beknopte informatie bevat over de financiële prestaties van de afgelopen periode.
Screenshot van de recente halfjaarcijfers van Adyen op hun investor relations pagina.
Screenshot van de recente halfjaarcijfers van Adyen op hun investor relations pagina.
Het is een publieke bijeenkomst (webcast of audio call, maar soms ook fysiek) waarin er gelegenheid is voor analisten om vragen aan het management te stellen. Iedereen kan ‘aanwezig’ zijn tijdens de earnings call, daarvoor hoef je geen aandeelhouder te zijn. Als ‘bezoeker’ kan je alleen niet deelnemen aan het gesprek. Als kijker kan je ook niet zien hoeveel mensen er op dat moment aan het kijken zijn.

Waarom moeten we het hebben over de earnings call?

Het is een van de weinige keren dat het management van beursgenoteerde bedrijven zich aan beleggers presenteert. Voor de doe-het-zelf belegger is een earnings call een manier om meer bekend te raken met het management. Ook geven earnings calls beleggers inzicht in wat op dat moment speelt in het bedrijf en wat analisten belangrijk vinden.
Het is goed voor particuliere beleggers om de interactie tussen management en analisten te zien. Het draagt namelijk bij aan het begrip voor analistenrapporten en aan de koersbewegingen die veroorzaakt worden door analistenrapporten en -adviezen. Hoewel de call soms een wat ‘voorgeprogrammeerd’ karakter heeft, wordt er tijdens een earnings call soms wel degelijk ook goede toelichting gegeven op de ontwikkeling van het bedrijf.

De structuur van een earnings call

De opbouw van de earnings calls loopt vrijwel altijd volgens hetzelfde stramien: na het welkomstwoord van de afdeling investor relations volgen de ‘prepared remarks’ van de CEO en CFO (en soms nog andere bestuurders). Daarna is er ruimte voor vragen van analisten en wordt de call afgesloten met een korte slotwoord van de CEO of CFO.
Soms is de CEO alleen aanwezig bij de earnings call over de halfjaar- en jaarcijfers en wordt de call van de eerste- en derdekwartaalcijfers alleen door de CFO gedaan. Soms zijn er naast de CEO en CFO ook nog andere topbestuurders op de call aanwezig. Bijvoorbeeld bij de earnings calls van veel farmabedrijven is ook vaak de R&D-directeur aanwezig evenals verschillende divisiedirecteuren.
Doorgaans zijn persbericht en presentatie voorafgaand aan de earnings call al beschikbaar. Er zijn bedrijven die de outlook voor omzet en winst pas tijdens de conference call bekend maken en niet in het persbericht of in de presentatie opnemen. Hierdoor kan het goed zijn dat het management nieuwe informatie deelt tijdens de call. Het gebeurt niet vaak maar de koers zou daar wel direct op kunnen reageren, helemaal als de outlook erg verandert. Vaak betekent dit dat er meer informatie wordt gedeeld dan dat er voorafgaand aan de call gepubliceerd is. Verder is de kans aanzienlijk dat het management nieuwe informatie ‘loslaat’ als analisten vragen stellen. Dat laatste stukje van de call is niet voorbereid en daardoor kunnen er verrassingen ontstaan.

Later nog terug luisteren of bekijken

Gelukkig hoef je niet aanwezig te zijn tijdens de earnings call. Deze zijn bijna altijd overdag als de meeste particuliere beleggers aan het werk zijn. Vaak bevat een earnings call ook weinig informatie waar je direct op wil kunnen handelen. Als lange termijn belegger is het wel fijn om de earnings call te bekijken waarvan je aandeelhouder bent.
Op de investor relations (type in Google: [bedrijfsnaam] investor relations) pagina’s van bedrijven zijn er links naar de web/audio casts. Sommige bedrijven publiceren zelfs een ‘transcript’- een uitgeschreven versie – van de call op hun website. Verder zijn er websites zoals Seeking Alpha waar de transcripts terug te vinden zijn.
Grote verschillende in vorm / stijl hoe earnings calls gepresenteerd (ASML, Alphabet, Adyen en JET) worden.
Grote verschillende in vorm / stijl hoe earnings calls gepresenteerd (ASML, Alphabet, Adyen en JET) worden.
Tegenwoordig wordt er flink geïnvesteerd in de manier waarop een earnings call gegeven wordt. In het verleden was het voornamelijk een saaie Powerpoint presentatie met een soort van voice-over. Het management kwam niet eens in beeld. Gelukkig zijn er een paar technologische bedrijven zoals ASML en Adyen die er meer moeite insteken en dus ook meer de moeite waard zijn om te bekijken in plaats van alleen de transcripts lezen.
Tegenwoordig zijn er ook hele mooie apps waarbij je de earnings calls terug kan luisteren alsof het een podcast is. Quartr uit Stockholm is er daar een van die ikzelf regelmatig gebruik. De app is beschikbaar voor Android en iOS.

Er zijn ook nog andere calls

Naast de earnings call zijn Capital Market Days (strategiebijeenkomsten) de belangrijkste calls voor beleggers. Ook organiseren bijvoorbeeld banken en brokers sectorconferenties waar meerdere bedrijven presentaties geven. Zo organiseert J.P. Morgan ieder jaar een biotech seminar waar in het verleden vaak opvallende overnames zijn aangekondigd. Verder zijn er in de farmasector veel calls waarin de data van teststudies van medicijnen worden gepresenteerd. Overnames of een belangrijke strategische stap (bijvoorbeeld de afbouw van bruinkoolcentrales door RWE) zijn ook aanleiding voor een aparte call. Tot slot organiseren banken, brokers en bedrijven nog ‘fireside chats’, korte thematische gesprekken.
Als er nieuwe informatie vanuit het beursgenoteerde bedrijf gedeeld wordt op een event, zijn ze verplicht om dat ook via de investor relations pagina te delen. Voor beursgenoteerde bedrijven is het erg belangrijk dat iedereen direct over dezelfde informatie beschikt. Het kan natuurlijk niet zijn dat een CEO op een besloten seminar nieuwe informatie deelt.

Computers (AI) en earnings calls

De afgelopen jaren worden de earnings calls steeds verder ‘ontleed’. Er is bijna een wapenwedloop gaande om de beste informatie uit de calls te halen. Dit heeft voornamelijk te maken met de toegenomen computerkracht en verbeterde kunstmatige intelligentie. In eerste instantie richtte onderzoek zich op enkele woorden, daarna meer op zinsconstructies om het sentiment van de call te vatten. Ook de interactie van de CEO met de mede-topbestuurders is onderzocht. De aandacht richt zich overigens niet meer alleen op de uitlatingen van het management maar ook op het sentiment van de analisten die aan de call deelnemen.
Een computer probeert bijna real time het sentiment in te schatten. Met deze output kunnen trading computers worden gevoed om bijvoorbeeld posities in te nemen of juist te sluiten. Mogelijk gebruiken ze de informatie niet een-op-een bij het bedrijf zelf maar juist bij directe concurrenten waarbij nog geen informatie naar buiten is gekomen. Als bijvoorbeeld de cijfers en outlook verrassend goed zijn bij de Amerikaanse oliemaatschappij ExxonMobil, dan is de kans aanzienlijk dat de cijfers bij het Nederlandse Shell ook goed zijn. Ook al weten we dat pas over een paar dagen, dan reageert de koers daar wel direct op. Computers kunnen in een split second een kansberekening uitvoeren.

Waar moet je als particuliere belegger op letten?

De helderheid van de antwoorden van het management op de vragen van de analisten. Daaruit kan je bijvoorbeeld halen hoe zeker ze zijn over bepaalde zaken. Verder is het goed om op de toon van de vragen van de analisten te letten. Daarbij is het ook goed om in de gaten te houden of analisten meerdere keren terugkomen op een bepaald thema (en daarbij ook op welke toon).
Als je een bedrijf al een tijdje volgt, is de kans groot dat je meerdere calls hebt gezien. Het is goed om vaak terug te kijken of de uitlatingen in eerdere calls overeenkomen of juist afwijken van de meest recente. Als laatste is het ook interessant om goed te begrijpen waar en waarom het management de nadruk op bepaalde ontwikkelingen legt. De kans is dan groot dat het management dit als groot ‘probleem’, risico of bedreiging ziet.

Portfolio

Transactie: Nee
Portfolio waarde: € 245.300

Volgende week gaan we het hebben over 'ntb'. Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.

Word Vriend

Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast, gebruik te maken en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Voor €5 per maand krijg je toegang. Zeven dagen gratis proberen!
► Doe mee met Jong Beleggen: PortfolioDividendTracker.com

Pim's portfolio

► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: Portfoliodividendtracker.com/jongbeleggen

JB updates op Instagram

► @JongBeleggen op Instagram: Instagram.com/jongbeleggen