Dit is een bijzondere aflevering, helemaal voor mij! We hebben deze aflevering al eerder opgenomen maar toen op de plank gelegd. Het moment dat ik (wederom) vader ben geworden, is deze aflevering te beluisteren. Wanneer je dit hoort ben ik met hele andere dingen bezig dan beleggen. Wees gerust, de komende weken kan je van ons nog wel afleveringen verwachten. We hebben flink ons best gedaan om vooruit te werken!
De vaste luisteraar kan zich mogelijk nog aflevering 51 herinneren, we bespraken toen beleggen voor je kind. Het was een bijzonder moment waarbij ik voor het eerst vader werd van een jongen. Ruim twee jaar later ben ik opnieuw vader geworden maar nu van een meisje. En ook voor haar heb ik direct een beleggingsrekening geopend.
Ik was natuurlijk al even op de hoogte van het feit dat dit moment zou komen. We hebben ruim van te voren deze aflevering opgenomen. Ik heb ervoor gekozen om iets af te wijken van het concept en deze aflevering te labelen als een special. We gaan het volledig hebben over Steve Jobs, de oprichter van Apple.
Helemaal uit de pas is deze aflevering niet, Apple is tenslotte een beursgenoteerd bedrijf. De lessen gaan voornamelijk over management en innovatie in een bedrijf. Ik denk dat Steve Jobs goed kan uitleggen waarom bedrijven een business lifecycle hebben en hoe je die zoveel mogelijk kan verlengen.
Ik geef ook direct een ‘waarschuwing’: ik kan nogal enthousiast overkomen. Het was een cadeautje voor mezelf om deze aflevering te maken. De structuur is gebaseerd op de vier bouwblokken waarop je een extreem succesvol bedrijf kan creëren: Build, Sell, Lead en Vision. Verderop licht ik dit verder toe. Ik heb in ieder geval extreem genoten van het maandenlang durende ‘onderzoek’. Veel plezier!
Wie is Steve Jobs?
Stel je een wereld voor zonder kleurrijke iPhones, onberispelijke MacBooks en het hypnotiserende draaiende wieltje van een iPod. Moeilijk, toch? Nou, die wereld zou waarschijnlijk onze realiteit zijn geweest als een zekere rebelse geest genaamd Steve Jobs niet had besloten om technologie en ‘kunst’ te fuseren. Samen met zijn maatje Steve Wozniak, begon hij in een garage (want alle start-up verhalen beginnen in garages?!) met het bouwen van de allereerste Apple-computer.
Deze visionair, vaak gekleed in zijn iconische zwarte coltrui, had een onnavolgbare flair voor design en een onwrikbaar geloof in de 'user-first' benadering. Apple-producten waren niet zomaar apparaten maar verlengstukken van onszelf, zo ontworpen dat ze intuïtief, elegant en bovenal, menselijk aanvoelden.
Maar Steve Jobs was niet alleen de man achter Apple. Zijn magie reikte verder. Zo blies hij animatiefilms nieuw leven in met Pixar (later gekocht door Disney) en transformeerde hij de muziekindustrie met iTunes. Zijn nalatenschap is niet alleen vastgelegd in strak aluminium en glas, maar ook in de manier waarop we denken over en omgaan met technologie. In de kern herinnert Jobs ons eraan dat bij elke innovatie het hart net zo belangrijk is als de hardware.
Achtergrond
Steve Jobs werd in 1955 geboren in San Francisco en werd geadopteerd door Paul en Clara Jobs. Hij groeide op in Mountain View, Californië, en ontwikkelde al vroeg een passie voor elektronica en knutselen, mede dankzij de invloed van een buurman die werkte bij Hewlett-Packard. Na het afronden van de middelbare school schreef hij zich in bij Reed College, maar stopte na zes maanden. Toch bleef hij enige tijd rondhangen op de campus, waar hij lessen kalligrafie volgde - een ervaring die later invloed had op het typografische design van Apple computers.
De zoektocht naar perfectie heeft hij voor een groot gedeelte geleerd van zijn adoptievader Paul Jobs. Paul was een technicus en restaurateur van mechanische apparaten. Een bekende opmerking die bij Steve altijd is blijven hangen is het moment dat hij met zijn vader een houten kast ging restaureren. Ook de achterkant moest er piekfijn uitzien; volgens Paul kijk je toch minder prettig naar de kast als je weet dat de achterkant een rommel is. Dit is de basis geweest voor de binnenkant van alle Apple-producten, die ook daar goed zijn vormgegeven.
Tijdlijn van Steve Jobs
Om een idee te geven van hoe het leven van Jobs is verlopen, is hier een overzicht van de belangrijke gebeurtenissen. Zo ging Apple naar de beurs in 1980 voor een waarde van $1,78 miljard. Op het moment van schrijven is Apple $2.700 miljard waard. Een stijging van 126.492% (1.264 keer), niet gek voor een ‘Fruit Company’.
- 1955: Steve Jobs wordt geboren
- 1976: Apple wordt opgericht
- 1977: Lancering van de ‘Apple Two’ computer
- 1980: Apple gaat naar de beurs
- 1983: John Sculley (Pepsi-manager) kwam aan boord
- 1985: Jobs wordt ontslagen bij Apple
- 1985: NeXT wordt opgericht
- 1986: Jobs koopt Lucasfilm (bekend als Pixar)
- 1995: Release van Toy Story
- 1996: Apple koopt NeXT
- 1997: Steve Jobs wordt CEO van Apple
- 2001: Lancering van de iPod
- 2003: Lancering van iTunes
- 2004: Voor het eerst kanker geconstateerd
- 2005: Jobs geeft de Stanford graduation speech
- 2006: Verkoopt Pixar aan Disney
- 2007: Lancering van de iPhone
- 2010: Lancering van de iPad
- 2011: Steve Jobs overlijdt en is 56 jaar geworden
Apple, NeXT en Pixar
In 1976, in de garage van het ouderlijk huis van Steve Jobs in Los Altos, Californië, werd het fundament gelegd voor wat een technologisch imperium zou worden. Samen met Steve Wozniak, een briljante self-made ingenieur, en Ronald Wayne, richtte Steve Jobs Apple Computer, Inc. op. Het doel was om Wozniak's Apple I personal computer te verkopen. Binnen korte tijd introduceerden ze de Apple II, wat een enorm succes werd en Apple op de kaart zette als een vernieuwer in de computerindustrie.
De jaren die volgden zagen zowel ongelooflijke triomfen als betekenisvolle tegenslagen voor Jobs. In 1984 lanceerde Apple de Macintosh, de eerste computer met een grafische gebruikersinterface die toegankelijk was voor het grote publiek. Maar interne conflicten binnen het bedrijf leidden ertoe dat Jobs in 1985 uit Apple werd gezet. Tijdens zijn afwezigheid richtte hij NeXT Computer op en kocht hij een meerderheidsbelang in een kleine animatiestudio genaamd Pixar. Terwijl NeXT worstelde, werd Pixar een gigantisch succes met films als Toy Story.
In 1997 keerde Steve Jobs terug naar Apple, nadat het bedrijf NeXT kocht, en begon een periode van heropleving voor het bedrijf. Onder zijn leiderschap lanceerde Apple een reeks revolutionaire producten zoals de iMac, iPod, iPhone en iPad, die de technologie- en entertainmentindustrie voor altijd veranderden. Zijn visionaire benadering van design, branding en gebruikerservaring plaatste Apple aan de top van de tech-wereld. Helaas, na een moedige strijd tegen een zeldzame vorm van alvleesklierkanker, overleed Jobs in 2011, maar hij liet een onuitwisbaar merk achter in de technologische geschiedenis.
Zijn stijl van product ontwikkeling
Steve Jobs stond bekend om zijn bijna obsessieve aandacht voor detail en zijn onwrikbare toewijding aan perfectie. Dit is de voornaamste reden waarom ik veel ben gaan lezen over hem. Mijn studie ging voor een groot gedeelte over de ‘user experience’ van digitale producten. Zijn benadering, vaak aangeduid als Jobs' "productfilosofie", stelde de gebruiker altijd voorop.
“It's really hard to design products by focus groups. A lot of times, people don't know what they want until you show it to them.” — Steve Jobs
In plaats van zich louter te concentreren op technische specificaties of wat technologisch mogelijk was, vroeg Jobs zich af hoe de eindgebruiker zich zou voelen en hoe het product hun leven zou verbeteren. Dit leidde tot intuïtieve, gebruikersvriendelijke interfaces en gestroomlijnde designs. Jobs geloofde ook sterk in de integratie van hardware en software, waardoor Apple-producten een naadloze ervaring konden bieden, iets dat veel concurrenten niet konden evenaren. Deze benadering zie je ook goed bij Tesla en Nividia, al is bij de laatste genoemde dit iets minder zichtbaar.
Daarnaast was Jobs meesterlijk in storytelling en productlanceringen. Zijn keynotes, vaak aangeduid als "Steve-notes", werden legendarische evenementen waarbij nieuwe Apple-producten werden onthuld met een flair voor drama en verrassing. Deze presentaties, samen met zijn vermogen om een "reality distortion field" te creëren, maakten dat hij teams kon motiveren om het onmogelijke te bereiken en consumenten kon overtuigen van de noodzaak van een product dat ze nog nooit hadden overwogen. Jobs' benadering van productontwikkeling en marketing heeft ongetwijfeld de standaard gezet voor tech-innovatie en presentatie in Silicon Valley en daarbuiten.
Building a company is hard
Iedereen die maar een klein beetje ervaring heeft met ondernemen, weet dat het bouwen van een bedrijf extreem pittig is. Je zou denken dat dit voornamelijk in de eerste jaren zo is maar mijn ervaring is eigenlijk dat het nooit makkelijker wordt. Op de Amerikaanse website Quora waar je allerlei soorten vragen kunt stellen, kwam ik een leuk antwoord tegen: “There are no rules. That’s why." Buiten wat juridische regels en wetten, onderneem je op een blanco canvas. Juist die maakbaarheid trekt natuurlijk ook mensen aan. Wat heb je dan wel nodig?
Naar mijn idee, zijn er vier elementen die je nodig hebt om een extreem succesvol en impactvol bedrijf op te zetten: 1) Je moet kunnen bouwen, 2) het kunnen verkopen, 3) mensen kunnen leiden en 4) een visie hebben. Als je één van deze elementen goed kan, heb je al een aardige kans om een succesvolle ondernemer (of natuurlijk een werknemer) te zijn. Kan je ze alle vier, dan heb je de mogelijkheid om de wereld te veranderen. In het Engels is alles mooier, dus..
- Learn to Build;
- Learn to Sell;
- Learn to Lead;
- and create a Vision.
"I'm convinced that about half of what separates the successful entrepreneurs from the non-successful ones is pure perseverance." — Steve Jobs
Elk weldenkend mens gooit al snel de handdoek in de ring bij ondernemen. Waarom niet? Het is ook irrationeel om door te gaan als iets zo lastig is. Wat je overeind houdt is dat je er passie voor hebt. Dan maakt irrationaliteit ineens niet meer uit. Je geniet er elke dag van, ongeacht het resultaat. Ondernemers hebben vaak een rare kronkel, je kan het ook wel omschrijven als een obsessie. Zelf zullen ze het eerder passie noemen.
Build
Steve Jobs begreep al vroeg in zijn carrière het belang van bouwen. Hoewel hij zelf niet de technische architect achter Apple's producten was, omarmde hij de fijne kneepjes van het productontwerp. Door nauw samen te werken met Steve Wozniak in de vroege dagen van Apple, verwierf Jobs een diep respect voor de ambacht van het bouwen van technologie. Zijn vastberadenheid om de interne componenten van een product net zo esthetisch aantrekkelijk te maken als de buitenkant - zelfs als bijna niemand ze ooit zou zien - spreekt boekdelen over zijn toewijding aan vakmanschap.
“That’s been one of my mantras—focus and simplicity. Simple can be harder than complex; you have to work hard to get your thinking clean to make it simple.” — Steve Jobs
Dit is onder andere de reden waarom hij vrij negatief is over consultants. Ze missen de echte ervaring om iets te creëren. In de podcast bespreken we dit ook. Als voorbeeld zegt hij dat consultants alle soorten fruit kennen maar dan alleen in 2D. Ze weten hoe het eruit ziet, welke vorm het heeft en welke kleur. Maar hoe smaakt het echt en hoe voelt het aan, deze ervaring hebben ze niet.
Sell
Jobs was niet alleen een bouwer; hij was een meester in verkopen. Hij begreep dat het niet genoeg was om een superieur product te hebben; je moest mensen laten inzien waarom ze het nodig hadden. Zijn iconische productlanceringen, zoals die van de iPhone in 2007, zijn studiemateriaal geworden in de kunst van storytelling en marketing. Met zijn unieke mix van charisma, passie en overtuigingskracht wist hij producten te presenteren op een manier die de wereld liet geloven dat ze absoluut essentieel waren.
“One more thing” — Steve Jobs
Ik vermoed dat iedereen wel de presentatie van de iPhone heeft gezien: An iPod, a Phone and an Internet Communicator. We call it an iPhone! en natuurlijk de introductie van de iPod: 1000 Songs In Your Pocket. De manier waarop Apple nu nog steeds de keynotes geeft, is weinig veranderd. Fundamenteel zat het zo goed in elkaar.
Lead
Jobs' leiderschapsstijl was intens en soms controversieel. Maar er is geen twijfel over dat hij in staat was teams te inspireren om boven zichzelf uit te stijgen. Hij stelde hoge eisen, geloofde in zijn mensen en daagde ze uit om het schijnbaar onmogelijke te bereiken. Onder zijn leiding trotseerde Apple keer op keer de verwachtingen en herdefinieerde hele industrieën. Zijn vermogen om een 'reality distortion field' te creëren betekende niet dat hij de realiteit negeerde, maar eerder dat hij anderen inspireerde om een nieuwe realiteit te creëren.
“Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected.” — Steve Jobs
Een van de fragmenten die te horen is in de podcast, laat goed zien dat de rest van het team (de werknemers dus) de standaard van Steve Jobs hebben overgenomen en als maatstaf gebruiken voor nieuwe collega’s. Zo creëer je dus een cultuur die de ondernemer overstijgt.
Om het dan weer terug te brengen naar beleggen. Wat beïnvloed nu echt de aandelenkoers? Als je het holistisch bekijkt, kan je per tijdsperiode een andere beïnvloeder vinden. Als je het echt op de lange termijn bekijkt, hebben de cultuur en de mensen die daar werken, het meeste invloed.
- 1 dag → 📰 News
- 1 kwartaal →👩💼 Analyst Ratings
- 1 jaar → ↕️ Valuation Multiples
- 5 jaar → 📈 Revenue / Profit Growth
- 10 jaar → 🧮 Returns on Capital
- 20 jaar → 👥 People / Culture
Voor bijna elk bedrijf geldt dat de kans aanzienlijk is dat er in de toekomst op een andere manier( / product) geld wordt verdiend. De kracht van het bedrijf om constant mee te bewegen zorgt voor de lange termijn winst. Onder leiding van Tim Cook doet Apple het al jaren fantastisch, de geest van Steve Jobs is daar nog altijd aanwezig.
Vision
Misschien wel het meest kenmerkende aspect van Steve Jobs was zijn vermogen om de toekomst te visualiseren. Hij zag niet alleen wat er was, maar wat er kon zijn. Of het nu ging om het combineren van typografie en computers of het voorzien van een wereld met een computer in elke broekzak, Jobs had een visionaire blik die ver vooruit liep op zijn tijd. Zijn advies "Stay Hungry, Stay Foolish" benadrukt zijn geloof in het nastreven van dromen en het kijken naar de wereld door een lens van eindeloze mogelijkheden.
“Innovation distinguishes between a leader and a follower.” — Steve Jobs
Op een bepaalde manier heeft iedereen wel een ‘visie’. Om tot een echt doordacht verhaal en beeld te komen moet je extreem veel tijd in stilte doorbrengen. Dezelfde gedachten moet je honderden keren langs laten komen om het elke ‘ronde’ weer iets te verbeteren en van een net andere kant te belichten. Shane Parrish, bekend van de podcast The Knowledge Project heeft daarover een boek geschreven genaamd Clear Thinking.
Stanford speech in 2005
In 2005 gaf Steve Jobs een gedenkwaardige commencement speech aan de afgestudeerden van Stanford University, waarin hij drie persoonlijke verhalen deelde. Deze verhalen gingen over het verbinden van de ‘dots’ (hoe het laten vallen van lessen op de universiteit onverwachts leidde tot de esthetiek van Apple's typografie), liefde en verlies (hoe hij uit Apple werd gezet maar daardoor zijn meest creatieve periode beleefde) en over de dood (zijn diagnose en hoe de sterfelijkheid een drijvende kracht kan zijn om een echt vervuld leven te leiden).
“You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future.” — Steve Jobs
Deze toespraak is zo geliefd omdat het een zeldzaam inkijkje geeft in het leven van een van de meest invloedrijke technologieleiders van onze tijd. Jobs spreekt over de ups en downs van het leven, en benadrukt het belang van het volgen van je passie en intuïtie.
“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life.” — Steve Jobs
Zijn oprechtheid en wijsheid bieden zowel inspiratie als troost, herinnerend aan het belang van veerkracht in het aangezicht van tegenslagen en de onvoorspelbare manier waarop het leven zich kan ontvouwen. Als kersverse vader wens je dit natuurlijk ook je kinderen toe, een leven voor passie is wat iedereen toch wil?!
Boeken over Steve Jobs
Er zijn wel honderden boeken over Steve Jobs (en Apple) geschreven. Als fanboy is dat natuurlijk fantastisch. Zelf heb ik er best een aantal gelezen door de jaren heen. Er zijn zelfs ook twee films over hem gemaakt: Jobs met Ashton Kutcher en Steve Jobs met Michael Fassbender. De biografie van Walter Isaacson is natuurlijk een klassieker. Als ik een boek mocht kiezen over Steve Jobs zou ik toch gaan voor Becoming Steve Jobs. En als ik het iets breder moet trekken, dan kies ik voor Creativity Inc.
Steve Jobs, de biografie door Walter Isaacson
Dit is wellicht de meest bekende en uitvoerige biografie van Steve Jobs. Geschreven door de gerenommeerde biograaf Walter Isaacson, is het boek gebaseerd op meer dan veertig persoonlijke interviews met Jobs gedurende twee jaar, evenals interviews met familie, vrienden, tegenstanders, concurrenten en collega's. Isaacson presenteert een eerlijk en ongecensureerd beeld van Jobs' leven, variërend van zijn jeugd tot zijn dagen bij Apple. Het boek is essentieel voor iedereen die een diepgaand inzicht wil in de man achter Apple's revolutie.
Becoming Steve Jobs door Brent Schlender
Dit boek biedt een ander perspectief op het leven van Jobs dan Isaacson's biografie. Schlender, die Jobs meer dan 25 jaar kende, schetst een beeld van Jobs' evolutie van een onstuimige jonge man tot een wijzere, volwassen leider. Dit boek wordt vaak geprezen om zijn genuanceerde en menselijke kijk op Jobs en is bijzonder interessant voor lezers die geïnteresseerd zijn in Jobs' persoonlijke en professionele groei. Dit is ook mijn favoriet van alle Jobs boeken.
Masterclass Steve Jobs door Carmine Gallo
Gallo analyseert in dit boek de presentatie- en communicatietechnieken van Steve Jobs. Het is niet zozeer een biografie, maar eerder een gids voor iedereen die wil leren van Jobs' unieke vaardigheden in het presenteren en overbrengen van ideeën. Voor professionals en sprekers die hun presentatievaardigheden willen aanscherpen, is dit boek een must-read.
Creativity Inc. door Ed Catmull
Hoewel dit boek niet specifiek over Steve Jobs gaat, biedt het wel inzicht in de cultuur van Pixar, het animatiebedrijf dat Jobs mede heeft opgericht. Geschreven door Pixar mede-oprichter Ed Catmull, duikt het boek diep in de principes en praktijken die Pixar tot een creatief powerhouse hebben gemaakt. Het boek biedt waardevolle inzichten over innovatie, leiderschap en creativiteit.
Small Fry door Lisa Brennan-Jobs
Dit is een intiem memoir van Lisa Brennan-Jobs, de dochter van Steve Jobs. Ze biedt een unieke blik op haar beroemde vader, hun complexe relatie en haar eigen zoektocht naar identiteit en begrip. Voor lezers die geïnteresseerd zijn in het persoonlijke leven van Jobs en de dynamiek van zijn gezinsleven, biedt "Small Fry" een diep ontroerend en soms pijnlijk perspectief. Van alle boeken die genoemd worden, is dit wel de meeste complexe om te lezen. Het leest alles behalve soepel weg.
Make Something Wonderful door Steve Jobs (In His Own Words)
Dit boek (gratis te lezen) verzamelt citaten, inzichten en reflecties van Steve Jobs zelf. Het is een inspirerende verzameling van zijn gedachten over innovatie, leiderschap, passie en meer. Voor fans van Jobs en iedereen die op zoek is naar inspiratie in zijn eigen woorden, is dit boek een compacte maar krachtige bron van motivatie en wijsheid.
Portfolio (update over Adyen)
Transactie: Ja, stukje Thor Industries voor Adyen.
Het was wel even slikken toen de koers met 30 procent naar beneden ging op de cijfers. Mijn eerste reactie was: wat heb ik over het hoofd gezien? De earnings call met het management gaf al direct een hoop duidelijkheid. Je kon ook goed zien op welke momenten de koers nog verder naar beneden dook.
Deze post is twee weken geleden gedeeld in de Jong Beleggen Community.
Tomas is vorige week een post gestart over buy the dip, is dat wel verstandig? Ik heb daar uitgebreid gereageerd. Kort samengevat, elke situatie is anders, lastig om in het algemeen te spreken dat buy the dip geen goed idee is. Voor beide kanten kan je een prima case maken en onderbouwen met voorbeelden.
Over het algemeen kan je wel stellen dat als een aandeel met tientallen procenten zakt, dat er wel iets aan de hand is. De markt is niet dom maar sentiment kan een flinke rol spelen. De essentie van beleggen is het vinden van een mismatch tussen prijs en bedrijf. Tijd om goed je huiswerk te maken.
Wat is er aan de hand bij Adyen?
Er moet natuurlijk wel wat spelen, de koers gaat niet voor niets met ruim 45% naar beneden. Er is in ieder geval een hoop onzekerheid bijgekomen. Volgens mij is het volgende dat speelt:
- Vertraging in de omzetgroei, mede door toenemende druk van concurrenten Braintree en Stripe (mogelijk in de toekomst ook van Checkout) in Noord-Amerika;
- In diezelfde regio lijkt de barrier to entry lager dan gedacht, de complexiteit in betaalmogelijkheden is niet hoog genoeg.
- Vergeleken met andere regio’s zijn banken zoals JPMorgan (Chase Paymentech) en Bank of America in Noord-Amerika ook concurrenten.
- De (korte termijn) EBITDA marges staan onder druk;
- Klanten schuiven (’eenvoudig’) met volumes tussen verschillende partijen;
- Hierdoor wordt er flink getwijfeld aan de moat van Adyen.
- De beperkte communicatie en het niet (goed) aanvoelen van de ‘markt’ door het management;
Nu is de vraag voor (toekomstige) aandeelhouders om bovenstaande zorgen op waarde te schatten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Op de meeste punten ga je nooit een volledig antwoord krijgen. Dan zou je kunnen zeggen; blijf weg bij dit aandeel! Dat is zeker een mogelijkheid maar zoals gehoord in de aflevering door Aswath Damodaran: de toekomst is altijd onzeker en je zit er hoogstwaarschijnlijk naast maar je moet wel expectations hebben en die vertrouwen. Anders eindig je altijd met een portfolio met Coca-Cola’s. De kans op een mismatch bij Adyen is nu eenmaal groter dan bij Coca-Cola.
De opmerking van KBC-analist Thomas Couvreur vond ik erg toepasselijk op hoe nu over het algemeen wordt gekeken naar Adyen. Alles draait nu alleen maar om de korte termijn. Volgens mij gaat beleggen daar juist NIET over.
'Wij zien een fundamenteel gebrek aan connectie tussen Adyen’s strategie en het belang van aandeelhouders op de korte termijn.’
Afijn, met alle bovengenoemde punten is best een goede case te bouwen en ik geloof ook wel dat er een kern van waarheid in zit. Het is naar mijn idee wel te vroeg om direct conclusies te trekken. Een zwaluw maakt nog geen zomer, de komende 12 tot 18 maanden wil ik eerst zien of de marges van Adyen niet gaan verbeteren, of Braintree echt structureel marktaandeel blijft pakken en of Adyen de omzet niet op pijl kan houden. Adyen is een van mijn eerste (januari 2020) aandelen geweest dus ik volg het bedrijf en management al ruim 3,5 jaar. Tot nu toe hebben ze het uitstekend gedaan, ik ga daarom niet direct twijfelen als de koers (externe factor) flink zakt.
Dit voelt voor mij als een fijn proces en ook herhaalbaar in de toekomst. Mocht ik er na 12-18 maanden helemaal naast zitten, dan vind ik dat minder erg omdat ik een fijn proces voor mezelf heb gevolgd. Ik heb nu vooral naar de negatieve kanten gekeken, er is ook altijd een bull case te maken.
Wat beleggers nu even niet zien..
- Management heeft de outlook niet veranderd en houden dus vast aan een EBITDA marge van 65%, 25-32% omzetgroei per jaar en CapEx van 5% van de net revenue.
- 8 november aanstaande komt Adyen met een Investor Day.
- De wereldwijde markt van payments is gigantisch en heeft nog veel extra groeimogelijkheden zoals Point-Of-Sale, Unified Commerce, SMBs through Platforms, etc.
- De grote legacy providers zoals Worldplay, Fiserv en Global Payments verliezen jaar-op-jaar marktaandeel omdat ze digital payments niet goed faciliteren.
- Adyen rapporteert in vier verschillende regio’s, in alle regio’s was een omzetvertraging te zien. In het verleden heeft Adyen dit ook meegemaakt in 2020. In Amerika kan het dus ook tijdelijk zijn.
- Adyen is anti-cyclisch aan het handelen, wanneer iedereen mensen ontslaat, nemen zij extra (550) mensen aan (korte- vs langetermijndenken).
- Een groot gedeelte van de nieuwe mensen zijn engineers die bijna allemaal direct aan nieuwe features (verticals) kunnen werken. De komende tijd wordt de basis gelegd voor de langdurige toekomstige groei.
- Adyen wordt geroemd om hun single-platform en waardoor ze de laagste kostenbasis hebben. Er is dus altijd een wildcard aanwezen om alleen in Amerika de concurrentie aan te gaan op prijs.
- In het businessmodel zit een extreme operationele hefboom verwerkt.
- Het is niet nieuw dat er volumes verschoven worden, maar het is uiteraard wel belangrijk wat voor volumes het zijn. De massa betalingen in supermarkten zoals Ahold en Walmart is compleet anders dan betalingen via Uber en Shopify. De complexiteit gaat helemaal omhoog bij omni channel payments. Alle grote spelers werken samen met verschillende payment providers vanuit risico-oogpunt.
- De take-rate van Adyen is niet gedaald, sterker nog, het is omhoog gegaan in H1. Het zou goed kunnen dat de lage marge volumes verschoven zijn.
Usually what companies tend to do is split it either 50/50 in the beginning to see who's performing the best and then 80/20 or 90/10 to the higher performer and the backup. - Former Vice President at Adyen
- Adyen heeft 2 miljard eigen cash en 4 miljard ‘cash’ van klanten. Hierover ontvangen ze rente inkomsten. In het huidige klimaat kan dat al snel oplopen naar 3-4%. Voor H2 is dat al snel 150 miljoen. De EBITDA voor 2023 zal tussen de 700 à 800 miljoen zijn.
- Adyen heeft geen schulden!
Scenario’s
Voor mijn groeiaandelen werk ik met verschillende scenario's, dat is anders dan bij mijn waardeaandelen. Ik heb niks veranderd aan de verschillende scenario's die ik al had voor Adyen. Al zou je wel kunnen zeggen dat er wat gewicht verschoven is tussen scenario's.
Even snel gerekend kan je bij mijn berekeningen een 8-10% return verwachten voor beide scenario's: 1) 15% groei, EBITDA marge 55%, rente 3%, CapEx 5%, exit multiple van 19 en 2) 20% groei, EBITDA marge 40%, rente 3%, CapEx 6%, exit multiple van 20.
Ben je heel negatief, dan kan je prima een case bouwen waar je niks verdient de komende vijf jaar. Daar tegenover staat natuurlijk ook nog de case van het management (outlook), 30% omzet groei, 65% EBITDA marge, 5% CapEx en een 22x exit multiple.
Ik denk dat door de halvering van de koers het risicoprofiel van Adyen gunstiger is geworden. Al is de onzekerheid wel toegenomen waardoor een 'conservatieve'/gemiddelde allocatie passend voor mij is.
Conclusie
Nu is het aan iedere belegger om zelf te gaan werken met scenario’s. Zet je negatieve pet op en daarna je zonnige pet. Bekijk het daarna holistisch vanuit de rest van je portfolio. Voor mij is er weinig veranderd aan het verhaal van Adyen. Echter, de onzekerheid is wel toegenomen. Hierdoor zal ik relatief voorzichtig zijn met mijn allocatie.
Ik heb wat verkocht van Thor Industries (was mijn grootste positie, nu 5,6%) en daarvan Adyen (nu 4,9% positie) bijgekocht. Ik ben benieuwd of Terry Smith ook aandelen van Adyen heeft gekocht. Volgend kwartaal komen we daarachter.
Voel je vrij om inhoudelijk te reageren. Ik heb zelden zoveel uiteenlopende en ongenuanceerde reacties gezien over een aandeel als Adyen. Reacties zoals: “Adyen is een commodity” en “geen moat” is natuurlijk prima maar dat betekent nog niet dat het een waardeloos bedrijf is.’ Plak er getallen op en onderbouw je model. Daar kunnen we allemaal van leren.
Meer informatie over Adyen
De laatste weken heb ik veel gelezen over Adyen. De artikelen, interviews (van oud senior werknemers van Adyen en Stripe) en analistenrapporten (Morgan Stanley en UBS) die ik interessant vond, heb ik bewaard.
Portfolio waarde: € 320.400
Volgende week gaan we het hebben over 'Multibaggers (met Kris Heyndrikx)'. Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.
Word Vriend
Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast, gebruik te maken en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Voor €6,25 per maand krijg je toegang. Zeven dagen gratis proberen!
► Doe mee met Jong Beleggen: PortfolioDividendTracker.com
Pim's portfolio
► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: Portfoliodividendtracker.com/jongbeleggen
JB updates op Instagram
► @JongBeleggen op Instagram: Instagram.com/jongbeleggen