Voordat we in het onderwerp duiken stellen we Ties Dams de volgende vraag. Waarom zijn er zoveel Chinese voetbal sponsors op dit EK, zoals Hisense, Alipay, Vivo en Tiktok? Regelmatig zelfs in het Chinees. Ties legt uit dat ook erg veel Chinezen belangstelling hebben in deze wedstrijden, vandaar dat ook zoveel Chinese bedrijven adverteren.
De volgende vragen komen aan bod
- Druk van de Chinese overheid op Chinese technologiebedrijven
- De koersen van Chinese techbedrijven blijven afgelopen jaar flink achter bij Europese en Amerikaanse aandelen. Moeten beleggers zich zorgen maken over de inmenging van de Chinese overheid?
- Is deze onzekerheid van tijdelijke aard? De Chinese overheid gaat de grote techbedrijven toch niet aan banden leggen?
- Kunnen Westerse bedrijven makkelijk marktaandeel pakken in China?
- En de andere kant op; hoe makkelijk kunnen grote Chinese bedrijven nog marktaandeel pakken in Europa en Amerika?
- Wat zijn volgens jouw de risico’s voor de Nederlandse belegger om te investeren in China?
- In welk bedrijf zou jij beleggen als je een aandeel 5 jaar moest vasthouden?
- Baidu, Tencent en Alibaba
- Wat is Baidu/Tencent/Alibaba voor een bedrijf?
- Hoe afhankelijk zijn Chinezen van Baidu/Tencent/Alibaba?
The Bat Stocks
Wij kennen allemaal de FAANG stocks: Facebook (FB), Amazon (AMZN), Apple (AAPL), Netflix (NFLX) en Alphabet (GOOG). In China hebben ze BAT stocks: Baidu (BIDU), Alibaba (BABA) en Tencent (TCEHY).
- Alibaba
- Founder: Jack Ma
- CEO: Daniel Yong Zhang (Jack Ma tot 10 sept. 2019)
- Hoofdkantoor: Hangzhou, China
- Bekende merken: Alibaba, Taobao, Alipay (valt onder Ant Group), AliExpress, Tmall, Freshippo, en Alibaba Cloud.
- Tencent
- Founders: Ma Huateng, Zhang Zhidong, Xu Chenye, Chen Yidan en Zeng Liqing
- CEO: Ma Huateng, ook wel bekend als Pony Ma
- Hoofdkantoor: Shenzhen, China
- Bekende merken: WeChat, Tencent Music Entertainment, WeBank, WeGames, Riot Games, Supercell, Epic Games en QQ app.
- Baidu
- Founders: Robin Li en Eric Xu
- CEO: Robin Li
- Hoofdkantoor: Beijing, China
- Bekende merken: Iqiyi, Ctrip, Baidu Search, Baidu Wangpan, Baidu Maps en Apollo
China heeft 3 keer zoveel internetgebruikers dan de VS
China mag dan wel als opkomende markt gezien worden, op het gebied van adoptie van nieuwe technologieën en innovatie loopt het voorop. Er zijn nu 904 miljoen aangesloten internetgebruikers die gemiddeld ongeveer 31 uur per week online zijn. Dit staat gelijk aan een penetratiegraad van 65% van de bevolking, tegenover 34% in 2010. Ter vergelijking: het aantal aangesloten internetgebruikers in de VS ligt rond de 312 miljoen, en de marktpenetratie ligt daar dicht bij 90%. China loopt voorop in de wereldwijde digitale innovatie, meent Schroders en de verwachting is dat dit nog lang zo zal blijven.
In China zetten de grote tech giganten vooral in op vier belangrijke winstmodellen: e-commerce, online advertising, online gaming en abonnementsdiensten.
China legt techreuzen als Alibaba en Tencent aan banden
China komt met nieuwe regels die concurrentiebeperkende praktijken van grote techbedrijven aan banden moeten leggen. Peking wil zo de groeiende dominantie van bedrijven als Alibaba en Tencent een halt toe roepen.
De Chinese regering heeft nieuwe voorschriften opgesteld om concurrentievervalsend gedrag door grote techbedrijven tegen te gaan. Het kan bijvoorbeeld gaan om een verbod op het onderling delen van gevoelige data van consumenten. Ook mogen grote bedrijven niet meer samenwerken om kleinere rivalen uit te persen.
Techreuzen als Tencent, Alibaba, JD en Baidu profiteerden volop van de tekortkomingen in regulering en konden daardoor heel snel groeien. Tencent deed achthonderd venture-investeringen in twaalf jaar, Alibaba vierhonderd. Zonder dat de markttoezichthouder knipperde met de ogen over mogelijke monopolies. Het aanpakken van de tech sector was om nog een reden lastig: de centrale overheid wilde juist meer ondernemerschap in de digitale sector stimuleren.
Chinese techbedrijven 37% van het Chinese bbp
'De Chinese techbedrijven maken nu 37 procent uit van China’s bruto nationaal product, naar schatting loopt dat op tot 50 procent in 2027. Vergelijk dat met de 7,7 procent die de digitale economie uitmaakt in de VS. Dit zijn gigantische bedragen en daarmee vormen ze een systeemrisico.' aldus Richard Turrin.
Chinese techbedrijven profiteerden jarenlang van gebrek aan wetgeving en monopoliseerden de markt. Inmiddels maken zij 37% uit van China’s bbp, en zijn ze 'too big to fail' geworden. Peking begint nu pas grip te krijgen op de relatief jonge techindustrie.
37 procent van het bbp vergeleken met 7,7 procent in Amerika. China is natuurlijk niet een-op-een te vergelijken met Amerika maar je kan wel stellen dat technologie nog maar aan het begin staat in Amerika als je het afzet tegen het bbp. Al zal Amerika er alles aan doen om zo'n 'systeemrisico' te voorkomen, verwacht ik dat het nog lastig gaat worden. Uiteindelijk wordt bijna alles technologie. Het vergt weinig arbeidskracht en kapitaal waardoor het extreem efficiënt kan opereren.
Tencent
Tencent Holdings, ook wel Tencent genoemd is een enorme Chinese multinational dat in meerdere industrieën zaken doet. Het bedrijf is opgericht in 1998 door Ma Huteng (ook wel bekend als Pony Ma) in Shenzen en behoort tot de meest financieel waardevolle bedrijven ter wereld. Het bedrijf heeft aandelen in 800 bedrijven over de hele wereld en richt zich nu voornamelijk op Chinese startups. 160 daarvan hebben ondertussen de bekende 'unicorn status', wat betekent dat het meer dan 1 miljard waard is. Verder heeft het ook veel inversteringen gedaan buiten China zoals in Spotify, Snap, Tesla en Lyft.
Hoewel Tencent het bekendst is in de technologie sector, opereren ze ook onder verschillende namen in de televisie, muziek, medisch en verzekerings industrie.
WeChat is een online sociaal netwerk en chatapp. Het is vergelijkbaar met een combinatie van Twitter, Facebook en WhatsApp. De ‘super-app’ is nog succesvoller dan QQ, met 1,2 miljard maandelijkse gebruikers. Via deze app kunnen berichten worden verstuurd, maar is het bijvoorbeeld ook mogelijk om boodschappen te bestellen, een doktersafspraak te maken, het nieuws te volgen of een taxi te regelen. Daarbij wordt dan gebruikgemaakt van de online betaalservice WeChat Pay (vergelijkbaar met Alipay van Alibaba) waarmee Tencent aan iedere transactie verdient.
Tencent Gaming
Wat de meesten niet verwachten is dat Tencent werelds grootste uitgever van games is. Niet direct, maar gamers zijn waarschijnlijk beter bekend met de investeringen van Tencent in een groeiend aantal game-ontwikkelaars en uitgevers. Met meer dan 300 investeringen in zijn portefeuille, kan het een beetje ontmoedigend zijn om op de hoogte te blijven van elk bedrijf waarin Tencent een aandeel heeft. De bekendste: Riot Games / League of Legends (100%), Epic Games (40%), Bluehole / Battlegrounds (11,5%), Ubisoft (5%), Activision Blizzard (5%) en nog veel meer.
Alibaba
Alibaba Group is een Chinees particulier concern gevestigd in Hangzhou. De groep bestaat uit internetbedrijven gericht op e-commerce waaronder business-to-business webportalen, online detailhandel en betalingsdiensten, een prijsvergelijkingszoekmachine en clouddiensten voor data.
Onder de paraplu van Alibaba exploiteert ondernemer Jack Ma diverse webwinkels. Vaak wordt Alibaba vergeleken met zijn Amerikaanse branchegenoot Amazon. Maar de twee belangrijkste webwinkels van Alibaba, Taobao.com en Tmall.com, werken meer als een soort Marktplaats.
De Chinese e-commercegigant wordt ook wel aangeduid als de Amazon van China en dat is best een goede vergelijking. Net als Amazon beschikt Alibaba over een dominant e-commerce platform met daarnaast een cloud divisie. Het marktaandeel van AliCloud in China loopt tegen de 40%.
De drijvende kracht achter Alibaba is de 56-jarige oprichter Jack Ma. Eigenlijk heet hij Ma Yun waarbij Ma zijn achternaam is (betekenis: paard) en yun kan verwijzen naar ‘wolk’. Jack is de westerse voornaam van de man die in 1999 Alibaba oprichtte.
Alipay (Ant Group)
Alipay is een mobiel en online betalingsplatform dat valt onder Ant Group. Alibaba heeft daar een belang in van 33%. Alipay is marktleider op het gebied van online betaalsystemen in China. Het systeem heeft meer dan 400 miljoen gebruikers wereldwijd. Met name in China is AliPay erg populair. Het behoort tot de categorie van third party betaalsystemen. Alipay doet in feite dienst als een tussenpersoon bij de online betalingen. Vandaar de naam third party. Het voordeel hiervan is dat je niet overal je gegevens hoeft achter te laten. Selecteer de betaalmethode en je bent in feite klaar om te betalen. Vergelijkbaar met het Nederlandse iDeal en Amerikaanse Paypal.
Opvallend is dat Alipay een van de hoofdsponsors is van het Europees kampioenschap voetbal 2021. Ze zijn duidelijk bezig om meer voet aan de grond te krijgen in Europa. Veel Europese webshops bieden deze vorm van betalen al aan, het wordt dan verzorgd door bijvoorbeeld Adyen.
Baidu
Op dit moment is zoekmachine Baidu marktleider in China. Baidu (uit te spreken als “bai-DOE”) is de meest succesvolle zoekmachine in China. Het bedrijf heeft een marktwaarde van meer dan 73 miljard dollar en beschikt over 73 procent van de totale inkomsten uit zoekmachines in China.
De leidende positie van Baidu in de Chinese markt komt door een aantal factoren. Ze begrijpen wat de Chinese doelgroep wil en leveren dat. Daarnaast zijn ze ook bereid om zich te houden aan het censuurbeleid van de Chinese overheid. Op het gebied van mobile search hebben ze een groter marktaandeel van 71%, dan op desktop met 54%.
Apollo
Baidu zet al jaren stevig in op artificiële intelligentie (AI). Met meer dan 50 gerenommeerde partners over de hele wereld is Baidu's Apollo Open Platform een open source technologieplatform voor zelfrijdende voertuigen. Vergelijkbaar met Android als besturingssysteem voor telefoons. Daarentegen kan je Telsa als Apple zien in dezelfde context.
Het biedt een complete hardware- en software service oplossing die cloud gegevens services, software, voertuig- en hardware platforms omvat. Baidu biedt open source-code en mogelijkheden op het gebied van obstakel perceptie, trajectplanning, voertuig controle, voertuig besturingssystemen, evenals een complete set testtools en andere functies.
Apollo opende in april 2021 een volledig zelfrijdende robotaxi voor het publiek in Peking. Dit is de eerste betaalde autonome voertuigservice in China waarbij gebruikers een robotaxi kunnen aanroepen zonder een chauffeur achter het stuur. Het plan is om bezoekers van de Olympische Winterspelen van 2022 in Peking te gaan vervoeren.
Fortune 500
Voor het eerst in de geschiedenis zijn er in de ranking van 's werelds vijfhonderd grootste bedrijven van het Amerikaanse zakenblad Fortune meer Chinese bedrijven (124) terug te vinden dan Amerikaanse (121).
Dertig jaar geleden, toen de Fortune Global 500 voor het eerst uitkwam, was er geen enkel Chinees bedrijf in te bespeuren. In de drie decennia erna groeide het Chinese aandeel in de wereldwijde handel van 39 naar 59 procent.
'Veel Chinese bedrijven verdienen hun plaats op de Global 500 niet in de eerste plaats door hun zakelijk dynamisme, maar doordat ze een door de staat ondersteund monopolie hebben op de grootste markt ter wereld. - Allan Murray, CEO Fortune
Vriend van de Show & PDT
Deze week geen update, hier hadden we helaas geen tijd meer voor. We proberen de aflevering altijd binnen het uur te houden. Vooral de afleveringen met een gast erbij is een uitdaging!
Nieuws
Microsoft is meer dan $2000 mrd waard
De koerswinst was niet eens heel uitbundig, want Microsoft eindigde 0,53% hoger, maar daarmee had het iconische bedrijf wel een nieuwe mijlpaal bereikt. Microsoft sloot donderdag, voor het eerst in zijn bestaan, met een beurswaarde van boven de $2000 mrd.
Ter vergelijking: Shell is het grootste fonds van het Damrak. Het olie- en gasbedrijf heeft een beurswaarde van €80 mrd. Omgerekend is dat zo'n $95 mrd. Microsoft is daarmee 21 keer zo groot als Shell. En in absolute bedragen, steeg de beurswaarde van Microsoft - ook al was het maar een half procent koerswinst - donderdag met ongeveer $10 mrd.
Facebook voor het eerst meer dan $1000 mrd waard
Facebook bereikte maandag voor het eerst een marktkapitalisatie van meer dan $1000 mrd. Het aandeel steeg maandag 4,2% tot $355,64 nadat een Amerikaanse rechter twee antitrustzaken die toezichthouder FTC had aangespannen verwierp. Het socialemediabedrijf is het vijfde Amerikaanse bedrijf dat de mijlpaal bereikt, en voegt zich bij Apple, Microsoft, Amazon en Google-moederbedrijf Alphabet.
Grootste bedrijven ter wereld
Om de records van Facebook en Microsoft meer in perspectief te zetten. In het lijstje hebben Saoedische Aramco even buiten beschouwing gelaten.
- Apple = $2200 mrd
- Microsoft = $2000 mrd
- Amazon = $1730 mrd
- Google = $1670 mrd
- Facebook = $1000 mrd
- Tencent = $740 mrd
- Alibaba = $600 mrd
DeGiro en Tradegate
Klanten van effectenbroker DeGiro kunnen zelf bepalen of hun effectenorder wordt uitgevoerd op Tradegate Exchange, het platform waar aandelen van 08.00 tot 22.00 uur verhandeld worden. Dat zegt het bedrijf in een persbericht: 'Er is geen dwang, het is een volledig vrije keuze. Van verkoop van orderflow is dan ook geen sprake'. Gisteren meldde het FD dat moederbedrijf FlatexDeGiro orders van klanten van DeGiro doorverkoopt aan het Duitse handelsplatform Tradegate. De Autoriteit Financiële Markten keurt de manier waarop dat gebeurt af.
Volgende week bellen we met Paul Wigt wat deze ontwikkeling bij DeGiro betekent voor ons als belegger.
Portfolio
Transactie: Nee
Portfolio waarde: € 221.700
Reviews
Opmars van de financiële influencer: er zijn foute types (maar ook kansen) Mediawetenschapper Roel Lutkenhaus kan zich voorstellen dat mensen op het verkeerde been gezet worden door financiële influencers. "Maar ik vind het te makkelijk om te zeggen: 'alles is slecht'. Er zitten ook veel mensen tussen die oprechte tips geven. De podcast Jong beleggen vind ik bijvoorbeeld heel goed. Die valt in de categorie van iemand die zich heeft vastgebeten in het onderwerp, en de podcast maakt om simpelweg zijn tactieken en kennis te delen. Ik zie daar geen donkere randjes aan zitten."
Dit is natuurlijk heel leuk om te horen, helemaal met het slechte recente nieuws rondom 'financiële' influencers. Momenteel is de AFM onderzoek aan het doen naar de invloed van financiële influencers op jonge particuliere beleggers. Omdat het onderzoek nog loopt is de aflevering met de AFM uitgesteld tot na de zomer.
Volgende week gaan we het hebben over 'Beleggen met een geloofsovertuiging'. Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.
Word Vriend
Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast, gebruik te maken en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Voor €6,25 per maand krijg je toegang. Zeven dagen gratis proberen!
► Doe mee met Jong Beleggen: PortfolioDividendTracker.com
Pim's portfolio
► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: Portfoliodividendtracker.com/jongbeleggen
JB updates op Instagram
► @JongBeleggen op Instagram: Instagram.com/jongbeleggen