Jitse Groen heeft voor de meesten geen introductie nodig. Hij is oprichter en CEO van Just Eat Takeaway met 7,24% van de aandelen. Jitse richtte in 2000 op 21-jarige leeftijd, Thuisbezorgd.nl op nadat hij tijdens een familiefeest eten wilde laten bezorgen, maar opmerkte dat dit alleen door pizzeria's werd gedaan. Jitse is geboren in Delft maar groeide op in de Noord-Hollandse dorpen Kolhorn en ’t Veld. Voor zijn studie bedrijfsinformatietechnologie aan de Universiteit Twente is hij verhuisd naar Enschede. Just Eat Takeaway is al 21 jaar een founder-led bedrijf, wat in deze tijd erg uniek is. Jitse wordt ook wel gezien als de food delivery guru. Hij is vrij actief op Linkedin en Twitter, voor als je meer over hem wil weten. Milou en Pim hebben beiden zijn bedrijf in hun portfolio.
Just Eat Takeaway
Just Eat Takeaway.com is een toonaangevend wereldwijd online food delivery company dat via websites en apps tientallen miljoenen consumenten in contact brengt met meer dan 588.000 lokale restaurants. Zij bieden een online marktplaats waar vraag en aanbod van eten bezorgen en bestellen elkaar ontmoeten in 24 landen.
Als online marktplaats voor voedselbezorging faciliteert Just Eat Takeaway.com het online bestellen, betalen en af en toe uitvoeren van bestellingen. Ze gebruiken een hybride model dat voortbouwt op ons marketplace (waar restaurants hun eigen bezorging doen) met logistieke mogelijkheden (voor geselecteerde restaurants zonder eigen bezorgmogelijkheden). Dit model zorgt ervoor dat consumenten de grootst mogelijke variëteit aan restaurants hebben om bij te bestellen.
Alle overnames door Jitse Groen
- Bistro.sk
- Grubhub (Founder Matt Maloney, nu Member of the Management Board)
- Just Eat
- Pizza.de
- Foodora (from Delivery Hero)
- 10bis.co.il
- BGMenu.com
- Oliviera.ro
- Foodarena.ch
- Pizza.pt
- Justeat.be
- Just-eat.nl
- Food-express.com
- Tantebep.nl
- Resto-in.be / Resto-in.de
- Lieferando.de (Founder Jörg Gerbig founded, nu COO)
- Pyszne.pl (Co-Founder Arkadiusz Krupicz, nu Country Manager en Piotr Czajkowski, nu Director Program Management)
Extreme toename van (directe) concurrenten
Jitse Groen is 21 jaar geleden Thuisbezorgd begonnen. Had hij ooit voorzien dat de concurrentie alsmaar zou toenemen? Elke regio heeft zijn eigen lokale spelers gecombineerd met een paar hele grote zoals Uber Eat, Deliveroo en Delivery Hero.
Sinds een paar jaar is er een extreme toename van indirecte nieuwe concurrenten, de quick commerce startup, ook wel flitsbezorging genoemd. Bezorgbedrijven die beloven je bestelling bij jouw thuis af te leveren binnen 10 minuten. Komt er ooit een einde aan de grote concurrentiestrijd en gaat er geld verdiend worden? Of gaat dit eindigen als de auto industrie waar het uiteindelijk verdeeld gaat worden maar de marges extreem laag blijven?
Capital markets day op 21 oktober 2021
Beleggers kijken halsreikend uit naar donderdag 21 oktober aanstaande wanneer Just Eat Takeaway een Capital markets day organiseert. Deze dag is speciaal om beleggers te voorzien van verdere details over de strategie en meer zichtbaarheid over hoe het bedrijf zal profiteren van de lange termijn groei- en winstmogelijkheden in het hele bedrijf.
Verder wordt er aandacht besteed aan de Amerikaanse markt positionering door de overname van Grubhub. Ook de groeiende bezorgactiviteiten (afgezet tegen marketplace), opkomst van de snelle boodschappen bezorgdiensten (zie bovenstaande afbeelding), technologische leiderschap en de benadering van portefeuillebeheer (iFood).
Hoe succesvol is een fusie of overname?
Een fusie of overname wordt ook wel mergers and acquisitions (M&A) genoemd in corporate finance. M&A zie je vaak terugkomen in kwartaalrapportages en nieuwsberichten. Het gebeurt regelmatig maar is het wel zo verstandig van het management en ben je als belegger niet beter af met een investing in organische groei, dividend of aandeleninkoopprogramma? Eerst goed om te weten waarom er überhaupt gedacht wordt aan een overname of fusie.
Reden voor een overname
Een overname kan zinvol zijn wanneer sprake is van synergie: het samengaan van de delen levert meer op dan de som der afzonderlijke delen. 1+1=3 dus. Enkele redenen van manieren waarop synergie behaald kan worden:
- Delen van distributiewegen
- Schaalvoordelen
- Gebruik merknaam
- Expertise
- Klantenbereik
- Toegang tot nieuwe markten
- Afname van concurrentie
De overnameparadox
De overnameparadox is erg vergelijkbaar met de aandeleninkoopprogramma's. Die kennen net als fusies en overnames records in extreem goede economische tijden waar alles voor de wind lijkt te gaan. Geld is er in overvloed en risico's lijken niet meer te bestaan. Perverse prikkels in het beloningsbeleid zetten onterecht aan om over te gaan tot acquisities. Het geld moet tenslotte aan het werk worden gezet. Denk aan bonussen op basis van de behaalde omzet. Zeker wanneer bestuurders zien dat groei op eigen kracht vertraagd, doorgaans bij hoogconjunctuur en hoge beurskoersen, zijn ze geneigd om overnames te doen. En juist op dat moment wanneer er volop geld en ruimte is voor fusies en overnames, betalen beleggers het meest voor de prooi.
Onderzoek: Fusies vernietigen waarden behalve door eigenaren
Academici zijn minder overtuigd van fusies en overnames. Meer dan 100 jaar van academisch onderzoek suggereert dat de gemiddelde impact van een fusie op de prestaties van het overnemende bedrijf in het beste geval geen aantoonbaar effect heeft en in het ergste geval "systematisch schadelijk" is. Sommige studies tonen aan dat de gecombineerde gemiddelde baten voor het bedrijf positief zijn, maar niet veel. De "overtuigende meerderheid", echter, vindt dat "M&A (fusies en overnames) activiteiten niet positief bijdragen aan de prestaties van het overnemende bedrijf" (King et al., 2004), noch aan de winstgevendheid. Een consensus van schattingen suggereert zelfs dat tot wel 60 tot 80 procent van de fusies waarde vernietigen.
Omdat overmoedige managers waarde vernietigen, vinden we dat kleinere fusies uitgevoerd door eigenaren (oprichters) beter presteren. Dit is volgens ons een belangrijke bevinding voor de theorie van fusies en voor de betekenis van actieve corporate governance. Daarom stellen we voor dat fusies en overnames van het MKB worden verwelkomd in de schoot van academisch onderzoek en moeten worden opgenomen in toekomstige onderzoeksprojecten die gericht zijn op een beter begrip van prestaties en de matiging ervan. - McCarthy, K.J., (2011), Understanding success and failure in mergers and acquisitions, De Rijksuniversiteit Groningen
Founders nemen andere founders over
Zoals hierboven al kort aangestipt is, is het succes verhogend als fusies en overnames plaatsvinden door founders, van beide kanten. Yamin Xie heeft voor Harvard University het onderzoek 'M&A Performance When Founders Remain in the Firms' gedaan. De conclusie is niet geheel verrassend en misschien wel logisch te noemen. Het is waardeverhogend als de oprichter van het bedrijf een bedrijf overneemt waar de andere oprichter nog aan het roer is. De bevindingen ontdekken dat het verwerven van oprichters met oprichters beter blijft presteren dan het verwerven van andere oprichters, vooral wanneer oprichters blijven als dagelijks betrokken executives. Verder geeft het aan dat de bedrijfswaarde kan afnemen als oprichters niet blijven, ongeacht de problemen van bedrijven of oprichters.
Het is dus belangrijk dat de oprichting van het bedrijf dat overgenomen wordt na de fusie of overname skin in the game heeft en een belangrijke functie houdt bijvoorbeeld als executive.
Vijandige overname
Een vijandige overname is een poging tot een overname van een onderneming die niet de steun heeft van de directie, bestuur en commissarissen. Er wordt dan ongevraagd een bod uitgebracht. De overnemende partij heeft dit liever niet en hoopt eerst tot een overeenkomst te komen. Zo'n aanpak heeft doorgaans de grootste slagingskans. Echter kan de directie / bestuur bijvoorbeeld van mening zijn dat het bedrijf op eigen kracht veel meer kan groeien dan het overnamebod reflecteert.
Door een vijandig overnamebod publiekelijk naar buiten te brengen kan de koper de overnameprooi via aandeelhouders onder druk zetten. De aandeelhouders zien graag dat een bedrijf wordt overgenomen, omdat zij dan ineens hun belegging veel meer waard zien worden. Als aandeelhouders van het bedrijf het bod voldoende vinden, kunnen zij hun aandelen aanmelden bij de koper. Als meer dan 95% van het uitstaande kapitaal aan aandelen is aangemeld (en dus 95% van het kapitaal in handen is van de bieder) dan kan de overnemende partij een uitkoopprocedure starten om de resterende aandelen in handen te krijgen en kan de beursnotering beëindigd worden.
De volgende vragen / onderwerpen komen aan bod
- Neem ons een mee in het proces van een overname?
- Wie komt met het idee om een bedrijf over te nemen?
- Hoe gaan die gesprekken intern?
- Werken jullie al een complete strategie uit over de eventuele overname?
- Wie neemt er voor het eerst contact op met het over te nemen bedrijf? Kom je daar vriendelijk binnen?
- Hoe zou jij je voelen als anderen bij jou langskomen?
- Hoe start je een onderhandeling?
- Heb je wel eens een onderhandeling verloren?
- Hoe hou je emotie erbuiten en blijf je rationeel denken en handelen?
- Hoe belangrijk zijn due diligence?
- De kogel is door de kerk, overnamebod is geaccepteerd, en nu?
- Kijk je tijdens de onderhandeling alvast naar de cultuur en of de verschillen niet te groot zijn?
- Hoe bepaal je welke verantwoordelijkheden daar blijven en welke weg worden gehaald en belegd worden bij bestaande afdelingen?
- Hebben jullie bij Just Eat Takeaway een compleet M&A team?
- Wat heb je geleerd van alle fusies en overnames in het verleden?
- Vier grote founders (Matt Maloney, Jörg Gerbig, Arkadiusz Krupicz, Piotr Czajkowski) zijn nog steeds actief, hoe hou je zulke kapiteinen aan boord?
- Iedereen verklaart je voor gek dat je naar Amerika gaat en de kleinste speler Grubhub overneemt, wat ziet iedereen verkeerd of juist niet?
- Het doen van een overname is 1, het is naar mijn idee veel interessanter om te weten hoe ze na afronding van de deal omgaan met deze overname om zo bijvoorbeeld op een snelle manier synergievoordelen te behalen of je marktaandeel verder te vergroten.
- Hoe zorgt Just Eat Takeaway ervoor dat een overname post-closing ook op een efficiëntere manier geïntegreerd wordt in de strategie van het “moederbedrijf”?
- Ben je bang voor een bod van Doordash op Just Eat? Als er een goed bod komt en een meerendeel van de aandeelhouders zegt ja, kan je ‘je’ bedrijf kwijtraken?
Vragen over Just Eat Takeaway & Jitse
- Wat is de MOAT van Just Eat Takeaway?
- Wat kan je meegeven aan alle jonge beleggers die voor een stukje eigenaar zijn van Just Eat Takeaway?
- Als je aan een kind van 6 zou moeten uitleggen waarom het verstandig is om te investeren in jouw bedrijf (JET) hoe zou je dit aanpakken? Deze door Peter Lynch geïntroduceerde methodologie levert vaak erg interessante resultaten op.
- Twijfel je wel eens of JET op de lange termijn succesvol en goed winstgevend gaat zijn?
- Waar twijfel je over voor de lange termijn keuzes? Welke keuzes sta je voor waarbij de uitkomst onzeker is waardoor er gezonde twijfel is.
- Wat vind je van de personen die zich alleen focussen op de korte termijn koers, in tegenstelling tot de toekomstvisie van het bedrijf?
- Is er een strategie uitgestippeld op de B2B markt, en wat is die strategie? Met Grubhub als belangrijke B2B speler en de samenwerking met Sodexo en Adyen (Takeaway Pay) zijn er namelijk best wat stappen die kant op gezet, maar het is mij ontgaan of deze strategie ook echt bewust is opgezet/ingezet.
- Voor de leuk: wat is de belangrijkste parel/het geheim van Just Eat Takeaway die de markt nog niet kent, of in ieder geval nog niet waardeert?
- Hoe kijk je aan tegen activistische aandeelhouders binnen JET?
- De bezorgmarkt is een winner takes all markt. Het zou voor JET fantastisch zijn als de aandeelhouders zouden zeggen "Het maakt niet uit wat 't kost, we veroveren geheel Europa. En om dit te onderstrepen kiezen we er als eigenaren voor dat we tot die tijd geen dividend uitkeren en JET management geen bonussen krijgt". Op die manier geef je aan concurrentie het signaal dat JET alles zal doen om de gehele markt te veroveren. Spel theoretisch gezien zou de concurrentie dan morgen moeten vertrekken - of diepere zakken moeten hebben dan JET. Hoe frustrerend is het dat enkele aandeelhouders recent de concurrentie in de kaart spelen door juist exact het tegenovergestelde te zeggen?
- Wat zie je als de core business van JET over x jaren? Maaltijden bezorgen? Voeding bezorgen? Andere zaken bezorgen? Maaltijdplatform of breder platform? Waar gaan we over 10 jaar heen?
- Wat vind je van Cat Rock Capital en Just Eat Must Deliver? En hoe gaat je om met de kritiek?
- (1) Broken Communication
- (2) JET stock has therefore significantly underperformed
- (3) JET also entered grocery despite talking down the opportunity
- (4) Clean house – sell assets to retire the 30% of equity issued for GRUB
- (5) Explore mergers with other global players to drive shareholder value
- Wat maakt je gelukkig in je werk en wat maakt het dat je zoveel energie terug krijgt (aanname?) voor alle energie die je in JET (gestopt hebt) en nog dagelijks zal moeten stoppen.
- Hoe ga je om met de lage koers en de aandeelhouders die hier niet blij van worden?
- Wat wil je over 10 jaar met Just Eat bereikt hebben? Wat heb je daarvoor nodig en welke belemmeringen zouden ervoor kunnen zorgen dat je je doel niet kan bereiken?
Meer weten over Jitse Groen en Just Eat Takeaway
- [Video] Jitse Groen wordt geïnterviewd door Goldman Sachs over flitsbezorging, Grubhub overname en leiderschap.
- [Podcast] In Chit Chat Money, een Amerikaanse podcast bespreken de hosts het aandeel Just Eat Takeaway vanuit een Amerikaans perspectief.
- [Video] Jitse Groen wordt geïnterviewd door SparkOptimus over KPI's, de eerste zijn en leiderschap.
- [Podcast] In The Scale Lab, een Nederlandse podcast maar wel in het Engels wordt Jitse Groen geïnterviewd over alle overnames, ondernemerschap en Nederlandse mindset of juist het ontbreken daarvan.
- [Video] CNBC interviewt Jitse Groen over de jaarcijfers begin dit jaar en vraagt heel specifiek wanneer Just Eat Takeaway winstgevend gaat zijn.
- [Video] Bloomberg interviewt Jitse Groen over de huidige status en Jitse verteld dat Just Eat Takeaway nog nooit zo sterk is geweest als nu.
- [Podcast] In BusinessBoost Live podcast wordt Jitse Groen geïnterviewd waarin hij verteld dat het belangrijk is om intern goed te blijven communiceren waar je geld mee verdiend.
- [Podcast] In BNR's Big Five, de Wereldbestormers is Jitse Groen te gast. Van alles komt aan bod, voornamelijk interessant hoe Jitse kijkt naar concurrentie en flitsbezorgers.
Portfolio Dividend Tracker is live!
Portfolio Dividend Tracker, ook wel bekend als PDT is nu live voor iedereen. Ben je nog geen Vriend van de Show maar wil je wel graag PDT proberen? Dat is vanaf vandaag mogelijk.
Probeer nu 7 dagen gratis
Binnen 7 dagen toch niet tevreden? Dan kun je kosteloos opzeggen, word je abonnement geannuleerd en brengen wij geen verdere kosten in rekening. No questions asked! Zowel bij het afsluiten van een maand- en jaarabonnement. Ga naar PortfolioDividendTracker.com.
Het voordeel dat Vrienden van de Show ontvangen (dat voor altijd de prijs hetzelfde blijft) geldt niet meer voor nieuwe Vrienden. Dit voordeel is alleen te behouden aan Vrienden van de Show die ons gesteund hebben voordat PDT live (1 september 2020 t/m 15 september 2021) stond. Het vertrouwen dat ons is gegeven daar zijn we eeuwig dankbaar voor!
Portfolio
Transactie: Ik heb de volledige positie van JPMorgan Chase gesloten en het geld verdeeld over andere bestaande holdings. Het voelt als een fase die ik nu afrond, mijn portfolio heeft nu 20 posities ongeveer gelijk verdeeld. De volgende stap gaat altijd een herhalende worden, als ik een nieuw bedrijf wil toevoegen moet ik er eerst één verkopen. Het geld heb ik gelijkwaardig verdeeld over voornamelijk de kleinste posities.
- Baidu
- Alibaba
- Trade Desk
- Broadcom
- NVIDIA
- Walt Disney
- Prosus
- Berkshire Hathaway
- Crowdstrike
Portfolio waarde: € 243.200
Nieuws en reviews
Deze week geen nieuws, review of vraag, hier hadden we helaas geen tijd meer voor. We proberen de aflevering altijd binnen het uur te houden. Voor de afleveringen met een gast erbij is dit een uitdaging!
Volgende week gaan we het hebben over 'Netwerkeffect: Het competitief voordeel van de digitale wereld'. Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.
Word Vriend
Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast, gebruik te maken en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Voor €6,25 per maand krijg je toegang. Zeven dagen gratis proberen!
► Doe mee met Jong Beleggen: PortfolioDividendTracker.com
Pim's portfolio
► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: Portfoliodividendtracker.com/jongbeleggen
JB updates op Instagram
► @JongBeleggen op Instagram: Instagram.com/jongbeleggen