71. Het Flywheel Effect in een business | € 236.500

71. Het Flywheel Effect in een business | € 236.500

🎙️

Een stoomlocomotief op gang krijgen kost nogal wat moeite en energie. Maar als de trein eenmaal rijdt, rolt hij met weinig moeite steeds harder. Wie het vliegwiel-effect in bedrijven leert zien en begrijpen, kan daar zijn voordeel mee doen. In deze aflevering een parade aan voorbeelden: zo vertelt Pim onder andere over het verschil tussen het Netflix en Disney (en wat dat met spaghettigooien te maken heeft).

Podcast statistieken

💥

Jong Beleggen is 3,5 miljoen keer afgespeeld en er is 156 miljoen minuten naar ons geluisterd.

De draaistoel in de speeltuin

Iedereen kent het wel van vroeger in de speeltuin. Een grote ronde schijf met daarop zitjes die je kan ronddraaien, ook wel de draaistoel genoemd. Als het maar hard genoeg gaat, word je van het zitje afgeslingerd. Probeer dat gevoel terug te halen. Als je start met draaien, kost het veel energie om de schijf op gang te krijgen. Als het eenmaal op volle snelheid draait, is het vrij eenvoudig (kost je weinig energie) om het draaiend te houden. Dit is het flywheel effect. Het grote ronde wiel van 2.000 kg op de oude stoomlocomotieven is ook een bekend voorbeeld. Je moet momentum creëren zodat je op een punt uitkomt waar het eenvoudig wordt om op volle snelheid te blijven. Op dat moment kost het stoppen meer energie dan het aan de gang te laten.

Een business met een goed flywheel moet het alleen maar volhouden totdat het momentum krijgt. Alleen door langdurige consistente focus en beleid groei je uit van Good to Great. In een flywheel heeft elke stap een positief effect op de volgende. Dit concept werkt perfect in een bedrijf maar kan je ook persoonlijk toepassen.

Wat is jouw persoonlijke flywheel?

Je kan het flywheel effect ook persoonlijk goed toepassen om sneller vooruit te komen. Als ondernemer probeer ik het altijd te verwerken in de manier hoe ik dagelijks opereer. Hierdoor leer ik bijvoorbeeld sneller waardoor het vanuit business perspectief lastiger wordt om mij bij te houden of dat ik gewoon sneller vooruit ga. Velocity is misschien wel de belangrijkste factor in vooruitgang.

  1. Persoonlijk mijn beleggingsportfolio verzorgen en constant leren
    1. ⬅️ ..waardoor ik geen andere werkzaamheden meer hoef te doen en sneller kan leren.
  2. Het uitwerken van wat ik geleerd heb en delen in de podcast
    1. Hiervoor betaald krijgen.. ➡️
  3. Kennis delen met anderen, connecten en reflecteren.

En dan kan ik het nog verder uitbreiden:

  • Mijn vermogen groeit hierdoor op een 'veiligere' manier
  • De mogelijkheid wordt vergroot om PortfolioDividendTracker.com verder uit te bouwen wat mij weer een betere belegger maakt. En op de lange termijn de ruimte geeft om veel te blijven leren over beleggen.

Bouw ook je eigen flywheel

Jim Collins heeft daar een boek over geschreven, Turning the Flywheel. Hij leert je denken in gebeurtenissen die weer een effect hebben op een andere gebeurtenis, proces of actie. De kracht van een flywheel is niet dat het uniek is maar hoe goed je het wiel echt begrijpt. Het voordeel ga je halen in het aantal iteraties en herhalingen van het wiel. Verder is Jim Collins vooral bekend van zijn eerder verschenen boek: Good to Great. Deze is trouwens ook in het Nederlands verkrijgbaar.

Voorbeelden van bekende bedrijven

Zeker niet elk bedrijf heeft een flywheel effect verweven in het business model. Als het wel aanwezig is, kan het momentum krijgen dat niet meer te stoppen is. Vaak zie je dat met disruptieve bedrijven die ineens de grootste zijn. Een paar jaar later kijken ze in de achteruitkijkspiegel en zien alleen nog maar puntjes. Door het flywheel van het bedrijf te bestuderen leer je ook wat het uniek maakt en waar het uiteindelijk zou kunnen eindigen. Netflix en Disney zijn twee bedrijven die vaak met elkaar vergeleken worden maar hebben allebei een compleet ander flywheel.

Als je het flywheel van een onderneming goed snapt, kan je ook zien of het management de juiste keuzes maakt. Draagt het bij aan het momentum om het wiel te laten draaien of zijn er andere motieven van het management in het spel? Als Adyen bijvoorbeeld begint af te wijken van de engineering cultuur, ga ik me zorgen maken (zie het voorbeeld meer naar onderen).

Netflix

Iedereen heeft een Netflix account dus veel uitleg heeft het niet nodig. Heb je je wel eens afgevraagd waarom je nog steeds een Netflix account hebt en wat de reden is waarom je het niet opzegt? Ik stel mezelf die vraag regelmatig. Er komt toch altijd weer iets op Netflix dat ik nog niet gezien heb, of van een bestaande serie komt er een nieuw seizoen. Ik zeg niet op door het flywheel. Meer nieuwe abonnees betekent meer inkomsten, meer inkomsten betekent meer geld en ruimte voor content en uiteindelijk is meer content weer de reden waarom ik blijf. En natuurlijk voor anderen om ook abonnee te worden. Als de serie eenmaal af is, heeft Netflix geen kosten meer maar kunnen toekomstige klanten daarvan nog wel profiteren.

Als dit zo door blijft gaan, is er in zo'n grote meervoud meer content op Netflix dan bij concurrerende bedrijven. Wat betekent dat je altijd meer waar voor je geld krijgt bij Netflix dan ergens anders.

image

Klein zijstapje over de fantasie in Netflix

Netflix heeft de laatste tijd wel mijn aandacht getrokken. Ik ben het bedrijf heel anders gaan bekijken. Eerst zag ik het als een streaming service dat abonnementen verkoopt en ook nog zelf de productie moest doen. Ik vergeleek het met Youtube en zag daar meer het superieure model in, Google hoeft niet zelf de content te maken. Hoe kan Netflix nu meer gaan verdienen, abonnementen verhogen? Daar zit een limiet aan, andere diensten aanbieden zoals gaming, mah. Draagt dit bij aan het flywheel? Wat nu als je Netflix ziet als The most powerful content marketing channel in the world?!

Is je indruk van Facebook bijvoorbeeld veranderd na het bekijken van The Social Dilemma? Zie je de koninklijke familie in een ander licht na het kijken van The Crown? Voelde je vorig jaar de drang om te leren schaken? De inhoud die je consumeert, heeft een krachtige invloed, zelfs als je het niet merkt.

Het effect van de hitserie Squid Game is enorm.

  • Sales for white slip-on Vans sneakers spiked 7.800%, while sales for general white slip-ons increased 97%.
  • Duolingo reported a 76% rise in new users signing up to learn Korean in Britain.
  • Sales for the Korean candy featured on the show are up 250%.
  • Actress HoYeon Jung grew her Instagram following from 400.000 to 18,9 million.
Netflix heeft de macht om miljoenen mensen in recordtijd en vrijwel zonder weerstand te beïnvloeden. Geen enkel ander kanaal kan dit vandaag de dag. Geen enkele andere marketingtactiek genereert dit niveau van aandacht en loyaliteit zonder mensen op de een of andere manier te irriteren.

Disney

Tot op de dag van vandaag werkt Disney op basis van een vliegwiel dat Walt Disney in 1957 tekende. Disney gaat dit dus ook niet aanpassen, ook al zouden ze dat willen, dan is het niet mogelijk. Hier is ook direct het verschil met Netflix duidelijk, Disney+ kan nooit hetzelfde worden als Netflix. Als Disney als een gek content gaat maken, halen ze het momentum uit het flywheel en zou ik me erg zorgen gaan maken over het voortbestaan van Disney in de toekomst.

Disney opereert vanuit de creatieve studio. Het doel is niet een leuke film te maken maar een complete wereld creëren dat het wiel laat draaien. Disney zal daarom ook niet zomaar een film uitbrengen, je weet dat er altijd een groter verhaal achter zit. Hierdoor gaat de complexiteit gigantisch omhoog en kunnen ze niet veel missers permitteren. Netflix is daarentegen gewoon spaghetti, op de muur gooien en zien wat er blijft plakken (zien we nu met Squid Game).

image

Amazon

Als je Flywheel Googled kom je eigenlijk direct alles tegen van Amazon. Jeff Bezos heeft het ook regelmatig in interviews gehad over de flywheel van Amazon. Het startpunt is customer experience, iedereen in de organisatie moet keuzes maken waarbij dit verhoogd wordt. Dan gaat het wiel vanzelf draaien.

Als klanten een fijne ervaring bij Amazon hebben, komen er meer mensen. Dat trekt natuurlijk weer verkopers aan, wat weer het aanbod vergroot en dat geeft weer een fijnere ervaring voor de klanten. Daar bovenop komt ook nog is dat Amazon de kosten kan verlagen en een hogere dichtheid heeft wat er weer voor zorgt dat ze sneller kunnen bezorgen. Beide dingen zorgen weer voor fijnere ervaring voor de klant. En zo blijft het wiel draaien en momentum houden.

image

Costco

Costco is een soort van supermarkt vergelijkbaar met hoe wij de Lidl of Aldi kennen in Nederland. Er is een groot verschil, Costco maakt geen winst uit productverkoop omdat het in feite goederen tegen kostprijs verkoopt. In plaats daarvan vraagt het een lidmaatschap die bijna 100% marge heeft. In Amerika heeft Costco 50 miljoen leden die allemaal 60 dollar per jaar betalen.

image

Amerikaanse concurrent van Adyen en CM.com

Helaas hebben niet alle bedrijven een mooi uitgewerkte flywheel. Voor Amerikaanse bedrijven is dat toch verder uitgewerkt. In de basis is Stripe vergelijkbaar met Adyen, Twilio zou je kunnen vergelijk met het Nederlandse CM.com. Door de flywheel van de Amerikaanse concurrenten te bekijken kan je ook beter de Nederlandse bedrijven begrijpen, of juist zien wat ze beter of slechter doen.

Adyen = Stripe

Beide bedrijven verzorgen online betaling. Voor PortfolioDividendTracker.com hebben we bewust voor Stripe gekozen en niet voor het Nederlandse Adyen, ook al ben ik daar aandeelhouder en beetje fan van.

Het flywheel van Stripe laat goed zien waarom. Vanaf het begin is Stripe een fanatieke supporter van de online development community. Dit heeft er toe geleid dat ze goed geïntegreerd zijn in het ecosysteem van developers en internet ondernemingen. Met PDT maken wij gebruik van 10-15 verschillende SaaS producten. In een ideale wereld wil je die allemaal aan elkaar koppelen om zoveel mogelijk processen te automatiseren. Dat terzijde.

De kracht van beide bedrijven is dat het voor bestaande klanten een steeds beter product wordt. De basis van het flywheel is een ideale plek creëren waar developers graag mee werken. Als je alle interviews van Pieter van der Does leest, praat hij constant over hetzelfde: cultuur voor engineers. Hij snapt als geen ander dat als engineers de core van Adyen blijft, zij ook het beste hun core van het flywheel kunnen bedienen. Meer developers betekent meer transacties. En meer transacties betekent: bekijk maar goed het plaatje hieronder.

Het flywheel effect van Stripe, vergelijk met die van Adyen.
Het flywheel effect van Stripe, vergelijk met die van Adyen.

CM.com = Twilio

Net als Stripe heeft Twilio in de begin jaren goed geïnvesteerd in de developers community. Hiervan plukken ze nog steeds de vruchten van. Uiteindelijk zijn developers verantwoordelijk in een organisatie dat de communicatie technisch gezien goed verloopt. Zij zullen daarom altijd voor een leverancier kiezen die hun taal spreekt en het werk makkelijker maakt.

Als ik dit vergelijk met CM.com, hebben zij meer klanten die geen eigen development team hebben. Hierdoor zal CM ook een groot gedeelte van de integratie moeten doen. Je kan CM dus ook zien als een consultancybureau. Die werkzaamheden schalen niet zo lekker over de wereld en daarvoor heb je ook niet de allerbeste mensen nodig. Dat kan je zien als voordeel maar ik zie dat als groot nadeel want voor je core-platform heb je wel de allerbeste mensen nodig. Het is erg lastig om een a-player aan te trekken als je in je organisatie veel b en c players heb lopen.

Het kan nog steeds een succesvolle business zijn en er zijn ook wel gelijkenissen met Salesforce. Dan zal CM wel een trainingsprogramma moeten opzetten om mensen over de hele wereld CM certified te maken zodat ze hun platform kunnen integreren.

Het flywheel effect van Twilio, vergelijkbaar met die van CM.com
Het flywheel effect van Twilio, vergelijkbaar met die van CM.com

Vriend van de Show & PDT

Na een grote livegang, komt er vaak een update waar veel kleine foutjes worden opgelost. De lijst is erg lang en we hebben PDT op veel plekken kunnen verbeteren. Een paar zijn zeker het benoemen waard:

  • Corporate actions / ISIN wijzigingen - in deze release hebben we de mogelijkheid ingebouwd om ISIN wijzigingen te ondersteunen. We gaan actief ISIN wijzigingen opslaan uit nieuwe DEGIRO imports en dit handmatig aanvullen waar nodig. In mijn portfolio wordt Unilever nu ook goed opgepakt!
  • Fractionele aandelen - het was al mogelijk om fractionele aandelen in te voeren, alleen was het niet helemaal duidelijk wat hier mee gebeurde omdat het 'aantal aandelen' werd afgerond naar een geheel getal, verwarrend! Vanaf nu ronden we dit niet meer af waardoor het duidelijk is dat je fractionele aandelen bezit.
  • Ondersteuning voor meer beurzen - in de afgelopen periode hebben we een flink aantal beurzen toegevoegd. De belangrijkste die echt niet mochten ontbreken waren Londen en Milaan. Heb jij nog beurzen die je mist? Laat het ons dan even weten. Voor elke beurs moeten we een licentie afsluiten. En dan bedoelen we ook echt een handtekening zetten onder een contract. Tussen de aanvraag en toegang gaat meestal een paar weken overheen.
  • Aandeel op verschillende beurzen - heb jij hetzelfde aandeel op verschillende beurzen? Dan zie je vanaf deze release duidelijker welke regel van het aandeel in je portfolio bij welke beurs hoort.
Voor Unilever is een succesvolle ISIN wijziging doorgevoerd van NL0000388619 naar GB00B10RZP78
Voor Unilever is een succesvolle ISIN wijziging doorgevoerd van NL0000388619 naar GB00B10RZP78

Achter de schermen zijn we druk om de portfolio performance pagina te realiseren, deze zal binnenkort volgen. Ik heb al meerdere tests gedraaid met mijn eigen portfolio, en ik kan niet anders zeggen dan dat het er fantastisch uitziet!

❤️

Ook deze week willen we weer alle nieuwe Vrienden van de Show bedanken! Het blijft bijzonder, elke week weer.

Nieuws

Coolblue gaat naar de beurs

Coolblue gaat zeer binnenkort naar de beurs, wat moeten we verwachten? Geld verdienen ze bijna niet met het verkopen van spullen. Wat ze wel hebben, maandelijks heel veel contactmomentjes met mensen. En dat contact doen ze ook nog eens uitmuntend, Coolblue weet wel hoe je een relatie bouwt. Op zo'n goede relatie kan je (in de toekomst) meerdere diensten verkopen.

Coolblue heeft zijn beursgang 'tot nader order' uitgesteld. De webwinkel kampte met een reeks tegenvallers, van winstdaling tot kelderende koersen bij concurrenten. Tijdens de voorbereiding van de aflevering was dit nog niet bekend.

Plots naar de beurs

Iedereen vraagt zich af waarom Coolblue nu ineens naar de beurs moet. Eerst werd het nog uitgesteld ivm de zwangerschap van de CFO en dat de organisatie nog niet klaar was. Intern moeten zij iets zien wat wij niet zien waarom er nu haast geboden is. Het FD en de VEB hebben daar wel zo hun ideeën over.

De afgelopen jaren heeft Coolblue flink kunnen groeien zonder externe financieringen door het Amazon 'trucje' te doen. Je kan direct laten betalen en je leveranciers 90 dagen laten wachten. Hierdoor creëer je heel veel kortlopende leningen zonder rente. De cash conversie cyclus (CCC) van Coolblue was vorig jaar 40 dagen, dat betekent dat Coolblue een kleine 6 weken eerder betaald krijgt dan dat het leveranciers zelf betaalt. Als je een negatief werkkapitaal hebt moet je wel blijven groeien om de rekeningen te kunnen blijven betalen. Als de verkopen stilvallen of zelfs daalt, dan bestaat het risico dat er plots een tekort aan cash ontstaat.

De winst van Coolblue staat onder druk door tekort aan personeel. Zo voelden ze de noodzaak om de salarissen van al het personeel flink te verhogen wat volgens analisten een stevig effect gaat hebben op de brutowinstmarge. De verwachting is een daling in het tweede jaarhelft naar 2,7%.

Verder is er een dreigend wereldwijd voorraadtekort. Dit kan zomaar betekenen dat er tijdens de belangrijke kerstperiode minder te verkopen valt. Wat ook minder cash flow betekent.

Waardering

Een prijs voor de aandelen is nog niet vastgesteld. Maar in het geruchtencircuit wordt gefluisterd dat een waardering tussen de 4 en 6 miljard euro in het verschiet ligt. Beleggers zouden hiermee ergens tussen 65 en 100 keer de nettowinst van circa 60 miljoen euro van vorig jaar voor de aandelen betalen. Ter vergelijking, ASML wordt nu verhandeld tegen een koers/winst van 54. Deze verhoudingen zie je normaal alleen bij internetbedrijven met hele hoge marges.

De fanasie

Coolblue wil flink gaan uitbreiden in Duitsland. Dit is onder andere de reden waarom ze geld nodig hebben. Verder zien ze zelf veel toekomst in laadpalen en het verkopen van energie. Pieter zelf noemde het de Energyplay, officieel noemen ze het Home&Go. De fantasie in Coolblue moet ook wel ergers anders vandaan komen. Op spulletjes verkopen zit bijna geen marge. Kijk maar naar Amazon, daar wordt het geld ook met andere onderdelen verdiend. Wat Coolblue wel uniek maakt in de hoge NPS score. Mijn vermoeden is dat ze met het verkopen van spullen de klant goed gaan binden en een positieve ervaring geven. Over tijd gaan ze die relatie verder uitbreiden met andere producten waar hoge marges op zitten.

Dat we ook niet moeten vergeten is dat Coolblue veel bereik heeft en daar kan je adverteerders mee lokken. Natuurlijk het verdienmodel op het internet. In 2020 was de advertentietak goed voor €114 mln aan omzet. Advertenties hebben hoge marges, kan al snel 90% zijn. De bruto bedrijfsresultaat (ebitda) 2020 zou 70% lager uitvallen zonder advertentie-inkomsten. Met andere woorden; 70% van de winst vorig jaar waren advertentie inkomsten.

Heel veel mensen zagen Amazon ook alleen maar als webwinkel met lage marges. Als belegger in Coolblue moet je er erg veel vertrouwen in hebben dat ze in de toekomst in staat zijn om andere diensten en product te verkopen tegen een hoge marge. Zoals Amazon dat doet met AWS Cloud, Videodienst Prime en het advertentieplatform Amazon Ads.

Bussenbouwer Ebusco naar de beurs

Zeer binnenkort kunnen we een beursgang verwachten van Ebusco, de elektrische bussenbouwer uit Brabant. Ze hopen hiermee €300 mln op te halen bij beleggers. Het Brabantse bedrijf is nu nog in handen van de oprichter zelf, Peter Bijvelds (ook CEO) die een belang van 45% heeft. Je kan het zien als founder-led, de andere aandeelhouders zijn ING Corporate Investments en Van der Valk Investments.

De opbrengsten van de beursgang wil Ebusco gebruiken voor zijn internationale expansie- en groeistrategie, die is gericht op de elektrificatie van de wereldwijde busvloot.

"In Nederland rijdt 1 op de 5 bussen al op elektriciteit, maar in het buitenland is dat nog niet het geval. Slechts 5 procent van de bussen in de Europese Unie rijdt op elektriciteit. Veel overheden besluiten om te vergroenen, dus de markt is groot", aldus CEO Peter Bijvelds tegen ABM Financial News.

Portfolio

Transactie: Nee

Portfolio waarde: € 236.500

Content tip

De hele week lees en luister ik van alles. Meestal beleggen of ondernemen gerelateerd, niet altijd. Wanneer ik iets interessants tegenkom, zal ik het delen in de podcast. Deze week een podcast aflevering van The Scale Lab waarbij Pieter van der Does te gast is. Pieter verschijnt niet vaak in de media, voor alle Adyen beleggers extra interessant als dat wel het geval is. Pieter wordt geïnterviewd door Constantijn van Oranje en Joe Wilson, ook al richt de podcast zich op Nederlandse ondernemers, het is in het Engels opgenomen.

Hij vertelt over de wervingsstrategie van het bedrijf (iedereen die aangenomen wordt, praat altijd met iemand van het management), hun aanpak om investeringen te verhogen en wat Adyen uniek maakt in de payments industry. Adyen is niet helemaal uit de lucht komen vallen, hiervoor had hij al een succesvol bedrijf verkocht genaamd BiBit. Adyen betekent ook opnieuw.

Ik kan ook twee video's op YouTube aanraden, ze zijn wel wat ouder maar nog steeds relevant om Pieter beter te leren kennen. Zijn kijk op hoe engineers een belangrijke en hoge rol spelen in de organisatie en waarom ze nooit andere partijen gaan overnemen, sterker nog: zelfs hopen dat concurrenten dat onderling gaan doen.

Review

[5-sterren door Barrie321] De gouden tip van Bonaire Beste Tim en Anouk, Mijn goede vriendin Petra, woonachtig op Bonaire, tipte mij: “ga dat maar eens even luisteren..” Nou dat heb ik geweten…, maar ik ben nu helemaal bij hoor! Nog niet alles onder de knie dus ik begin maar weer opnieuw denk ik. Heel veel leerzame stof, met af en toe humor waar ik hardop om moet lachen. Het hoogste punt was toch wel Milou die zei: “Ik vind het niet leuk meer…” 😂 Pim en Milou, maar ook Petra in de hangmat op Bonaire: BEDANKT Groeten Barrie

Wat een leuke vriendin heb je Barrie en natuurlijk bedankt voor de mooie woorden. Tof om te horen dat je veel geleerd hebt. Petra heeft het wel goed voor elkaar, in een hangmat op Bonaire haha, heerlijk!

Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.

Vriend van de Show

Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Doneer €5 per maand en krijg toegang tot het nieuwe platform!

► Help ons met een donatie: Vriendvandeshow.nl/jongbeleggen

Pim's portfolio

► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: Portfoliodividendtracker.com/p/jongbeleggen

Dagelijkse updates op Instagram

► @JongBeleggen op Instagram: Instagram.com/jongbeleggen

Veel gestelde vragen

► De meest gestelde vragen op een rij: Jongbeleggendepodcast.nl/vragen