Momenten waar het management van het bedrijf de kans krijgt om met beleggers en aandeelhouders te communiceren zijn er voldoende. Twee daarvan hebben we ook al behandeld, de aandeelhoudersvergadering en de earnings call.
100. Aandeelhoudersvergadering (AVA) | € 231.300127. Earnings call (met Stephen Hendriks) | € 245.300Vandaag duiken we dieper in op de Capital Markets Day, ook wel Investor Day genoemd. Het is een onregelmatig maar wel terugkerend event waar het management de lange termijn plannen deelt. Zelf vind ik dit het leukste moment om te bekijken, helemaal bij mijn posities in de groeistrategie. Ik zie dit ook wel als de belangrijkste informatie die je als belegger krijgt. Het gaat dan ook veel meer over het totaalplaatje, denk aan de lange termijn ontwikkelingen en de strategie die het bedrijf heeft. Het gaat veel over de business zelf en de positionering. En veel minder over de korte termijn. We nemen dit type event door en bekijken waarom dit een belangrijk moment is voor beleggers en het management. Voordat we verder gaan, eerst even wat anders.
Milou is op zeilkamp Zomerzotheid geweest
In februari heeft Milou met een groep vrijwilligers de Alternatieve Elfstedentocht geschaatst, om geld in te zamelen voor ‘Zomerzotheid’. Dat is een zeilkamp voor kinderen tussen de 10 en 15 jaar die kanker hebben of hebben gehad. Mede dankzij donaties van Jong Beleggen-luisteraars is het mooie bedrag van 18.000 euro opgehaald. Het kamp vond afgelopen week plaats, Milou helpt zelf mee in de organisatie van het kamp en is één van de zeilinstructeurs.
Naast dat er veel is gezeild, gebeurde er nog véél meer: een dag naar een zwembad dat speciaal voor Zomerzotheid was afgehuurd, ze zijn naar een dorpje gevaren op onder andere het Statenjacht ‘De Friso’, ze hebben een boomhut gebouwd, gedineerd in een sjiek restaurant, er is gedanst op maar liefst twee disco’s en geweldig opgetreden op de bonte avond. En vooral heel veel lol gemaakt en gekkigheid uitgehaald. Wil je meer horen over alles wat er in die week is gebeurd, dan kan je luisteren naar ‘Zomerzotheid: De Zotcast’, de podcastreeks die Milou maakte over het kamp. Een aflevering voor elke dag van de week.
Het was een heerlijke week met prachtig weer waar iedereen zorgeloos zichzelf kon zijn. Namens iedereen van Zomerzotheid bedankt voor de donaties! En nu weer verder met het onderwerp.
Wat is een Capital Markets Day?
Een 'Capital Markets Day (CMD)' of 'Investor Day', in het Nederlands vaak vertaald als 'Beleggersdag' of 'Kapitaalmarkt Dag', is een belangrijk evenement in de financiële wereld. Bedrijven organiseren dit om hun (potentiële) investeerders een diepgaand inzicht te geven in hun bedrijfsactiviteiten, strategieën en vooruitzichten.
Tijdens deze dag presenteert het bedrijf zijn financiële resultaten, lopende projecten en toekomstige plannen. Dit stelt de investeerders in staat om een goed geïnformeerde beslissing te nemen over hun huidige of toekomstige investeringen. Het is dus een gelegenheid voor het bedrijf om zijn waarde aan te tonen en vertrouwen op te bouwen bij zijn investeerders.
Aan de andere kant gebruiken de investeerders deze dag om hun kennis over het bedrijf te vergroten en hun investeringsbeslissingen te evalueren. Ze stellen vragen, verzamelen informatie en proberen de potentiële risico's en voordelen van hun investeringen te beoordelen.
Daarom is de Beleggersdag een cruciale ontmoetingsplaats voor bedrijven en investeerders, waar transparantie, informatie-uitwisseling en vertrouwen centraal staan. Het is een serieuze aangelegenheid met belangrijke gevolgen voor de betrokken partijen.
In een ideale wereld...
In een ideale wereld houdt het beursgenoteerde bedrijf een Capital Markets Day waar middellange termijn doelen worden gedeeld. Elk volgende kwartaalupdate wordt er even gerefereerd naar de doelen die gedeeld zijn op de Capital Markets Day. En bij de presentatie van de jaarcijfers, wordt er iets dieper op in gegaan. Wanneer de strategie en doelen (volledig) wijzigen, moet er een nieuwe Capital Markets Day georganiseerd worden. In de praktijk zal je merken dat we niet in een ideale wereld leven.
Hoe vaak is een Beleggersdag?
De frequentie van een Beleggersdag verschilt per bedrijf. Sommige bedrijven organiseren deze dag jaarlijks, terwijl andere ervoor kunnen kiezen om deze minder frequent te houden, bijvoorbeeld eens in de twee of drie jaar.
Het hangt vaak af van de behoefte van het bedrijf om belangrijke informatie te delen met zijn investeerders, zoals significante strategiewijzigingen, fusies of overnames, of grote projectlanceringen. Sommige bedrijven kunnen ook besluiten om een Beleggersdag te organiseren als reactie op specifieke gebeurtenissen, zoals een grote verandering in de bedrijfsleiding of significante marktontwikkelingen. Aegon is een goed recent voorbeeld. Doordat ASR de Nederlandse verzekeringstak van Aegon heeft overgenomen, willen beleggers graag weten wat de plannen zijn voor de toekomst.
In elk geval moet het bedrijf voldoende tijd inplannen om een grondige en gedetailleerde presentatie voor te bereiden die voldoet aan de verwachtingen van de beleggers. Daarom zijn Beleggersdagen meestal goed gepland en ruim van tevoren aangekondigd.
Hoe ziet een Investor Day eruit?
De Beleggersdag volgt over het algemeen een bepaalde structuur en er zijn een aantal gemeenschappelijke onderwerpen die doorgaans aan bod komen. Het programma van de dag varieert per bedrijf, maar een typische Beleggersdag kan bijvoorbeeld zo zijn opgezet:
- Introductie: De CEO of iemand anders uit het managementteam opent de dag met een overzicht van de bedrijfsprestaties en belangrijke mijlpalen sinds de vorige beleggersdag.
- Financieel overzicht: De CFO presenteert de financiële resultaten van het bedrijf. Dit omvat inkomsten, winst, cashflow, enzovoort. Dit gedeelte bevat vaak ook de financiële prognoses voor het volgende jaar.
- Strategische updates: Hier worden de strategische plannen en toekomstvisie van het bedrijf gepresenteerd. Er kunnen ook presentaties zijn over specifieke bedrijfseenheden of producten.
- Rondleidingen of demonstraties: Afhankelijk van het soort bedrijf kunnen er rondleidingen of demonstraties van producten of diensten worden gegeven.
- Vraag- en antwoordsessies: Er is meestal tijd gereserveerd voor investeerders om vragen te stellen aan de directie. Dit is een belangrijk moment, aangezien het de investeerders de kans geeft om eventuele zorgen of vragen die zij hebben, direct aan de leiding te stellen.
- Netwerken: De dag kan worden afgesloten met een netwerkmoment. Dit geeft de investeerders de gelegenheid om informeel met de directie en andere investeerders te praten.
Strategie en financiële vooruitzichten
Je kan wel spreken van een gemeenschappelijke deler in alle presentaties. Naar mijn idee is dit ook de reden waarom je als belegger naar Investor Day presentaties moet kijken. De strategie voor de komende vijf jaar wordt gedeeld met de daarbij behorende financiële vooruitzichten. Je zal ook zien dat er veel analisten direct gaan rekenen met de prognose / doelstelling van het management. Bedrijven gebruiken dus de beleggersdag over het algemeen om vier hoofdpunten te communiceren:
- Bedrijfsprestaties: Een update over de huidige stand van zaken en recente prestaties van het bedrijf. Bij een goede presentatie wordt er ook even teruggekeken naar de vorige beleggersdag. Zijn de doelstellingen van toen behaald? Het is daarom ook zeker aan te raden om ‘oudere’ beleggersdagen terug te kijken.
- Strategie: De langetermijnvisie en -strategie van het bedrijf, inclusief hoe ze van plan zijn om te groeien en concurrentievoordeel te behalen. Voornamelijk bij groeibedrijven is dit erg belangrijk. Het kan goed zijn dat de markt waarin ze nu verkeren aan het verzadigen is. Om de groei voor de komende jaren vast te houden moet er geïnvesteerd worden in nieuwe gebieden.
- Financiële vooruitzichten: De verwachte financiële prestaties voor de komende jaren. Dit moet als onderbouwing zijn van de strategie. Welke unit economics verwacht je uiteindelijk te gaan behalen? En welke aannames heb je hiervoor gemaakt?
- Risicobeheer: Hoe het bedrijf omgaat met mogelijke risico's die de bedrijfsprestaties en -waarde kunnen beïnvloeden. Ik moet er wel direct bij zeggen dat je dit niet zo vaak meer ziet. Bedrijven praten graag over kansen en niet over risico’s. Wanneer het onderdeel risico’s niet wordt behandeld moet je als belegger extra alert zijn en zelf de risico’s gaan inschatten.
Uiteraard zullen de onderwerpen variëren afhankelijk van het specifieke bedrijf en de omstandigheden, maar ze vormen in principe de kern van wat er op een beleggersdag wordt gecommuniceerd. Het is zeker de moeite waard om deze presentaties te bekijken.
Kapitaalallocatie
Simpel gezegd draait de Capital Markets Day maar om één ding: kapitaalallocatie! Wat gaat het bedrijf de komende vijf jaar doen met het (vrijgekomen) kapitaal? We weten dat je het volgende met het kapitaal kan doen: 1) organische herinvestering, 2) fusies & overnames, 3) schuldaflossingen, 4) dividendbetalingen en als laatste 5) aankopen van eigen aandelen. We hebben daar een volledig aflevering over gemaakt, om nog even je geheugen op te frissen:
Kapitaalallocatie is het proces waarin wordt bepaald wat de meest efficiënte investeringsstrategie is voor de financiële middelen van een organisatie. Het doel is daarbij om het eigen vermogen te maximaliseren oftewel: zoveel mogelijk aandeelhouderswaarde creëren voor de korte, maar vooral voor de lange termijn.
101. Kapitaalallocatie | € 250.100Elke maand staat het management weer voor de uitdaging om te beslissen waar het geld aan besteed moet worden. Daar is natuurlijk geen eenduidig antwoord op en verschilt compleet per bedrijf. Wanneer een bedrijf nog in de groeifase zit is het verstandiger om alle kasstromen direct te herinvesteren in de onderneming. Bedrijven in de consolidatiefase zullen misschien beter af zijn met dividend of het terugkopen van aandelen. Het is aan jou de taak als belegger om te beoordelen of het management haar kapitaal goed inzet. Je ziet daarom ook snel dat als de koers achterblijft, de aandeelhouders zich direct gaan bemoeien met de allocatie van het kapitaal.
Simpel gezegd kan het management de (overtollige) kasstromen op vijf manieren aan het werk zetten. Als aandeelhouders is het onze taak om ervoor te zorgen dat het management intelligente beslissingen neemt voor de kapitaalallocatie, aangezien dit een diepgaand effect kan hebben op ons beleggingsrendement op de lange termijn.
Door een duidelijk plan te communiceren weten beleggers waar ze de komende jaren aan toe zijn. Hierdoor krijg je ook meer de beleggers die je verdient. De meeste bedrijven alloceren altijd een deel voor organische herinvestering, of anders gezegd: investeren in de organisatie om organisch groei vast te houden. Als belegger wil je natuurlijk weten wat de strategie is achter dit doel. Helemaal als er relatief weinig organische groei in de industrie is. Dan moet de groei toch komen door het van concurrenten af te pakken. Vaak wordt er daarom gekozen voor een verbreding van het diensten/productpakket. Het is dan aan jou als belegger om daar een inschatting van te maken of dit realistisch is en of het management dat ook kan uitvoeren.
Spannend moment voor het management
Beleggersdagen kunnen kostbaar en tijdrovend zijn, maar zijn wel cruciaal voor het vormen en communiceren van de lange termijn boodschap van een bedrijf. De mate van kwaliteit van zo’n dag zegt veel over het management. Het is de uitgelezen kans om het bedrijfsverhaal onbelemmerd en onbewerkt te presenteren. Ondanks de kosten en de planning die erbij komen kijken, kunnen ze talloze voordelen opleveren voor het management. Als het management erg druk is met day-to-day taken, hakt zo’n voorbereiding er wel in.
Investeerders beschouwen deze dagen tegenwoordig wel als verplicht, vooral voor bedrijven met een evoluerend verhaal. Ze bieden directe toegang tot de topbedrijfsleiders en diepgaande inzichten in de lange termijn strategieën van het bedrijf. Zelf vind ik dat groeibedrijven dit minimaal elke twee jaar moet doen. Het is niet altijd eenvoudig om een strategie goed op papier te krijgen. Er is ook een hele industrie ontstaan om Capital Markets Day’s heen, consultants helpen maar al te graag mee om jouw verhaal goed over te brengen.
Voorbeelden
De makkelijkste manier om de Capital Markets Day van een bedrijf te vinden is door te Googlen naar ‘Capital Markets Day [bedrijf], eventueel met [jaartal]’. Je kan natuurlijk ook direct naar de Investor Relations pagina van het bedrijf gaan. Heb je nog niet eerder een CMD bekeken, dan is het zeker de moeite waard om er een paar te kijken. Mijn favoriet is die van Adyen. Had je ongetwijfeld ook wel verwacht. Zowel inhoudelijk als op productieniveau is het erg aangenaam om te kijken.
Het heeft ook altijd wel wat om oudere presentaties terug te kijken. Dan kan je ook direct zien of het management zich aan hun eigen plannen heeft gehouden. Hieronder een paar voorbeelden die de moeite waard zijn om even te bekijken. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Je krijgt ook direct een goed beeld van het management en de cultuur van het bedrijf.
Adyen - Capital Markets Day 2022
Vorig jaar heeft Adyen een Capital Markets Day georganiseerd waarbij de focus lag op nieuwe onderdelen waar groei vandaan moet komen. Nieuwe verticals zoals accounts, capital en FX services moeten gaan bijdragen aan de 30% omzetgroei per jaar.
De EBITDA marge blijft 65% voor de lange termijn, al zijn ze bereid het ‘op te geven’ op de korte termijn als er groeikansen aandienen. De CAPEX stijgt mee met de omzet en blijft rond de 5%. In de grote lijnen blijft de strategie ongewijzigd, single platform blijft de focus. Geen overnames en alles is geoptimaliseerd voor organische groei.
Shell - Capital Markets Day 2023
Deze maand nog heeft Shell een Capital Markets Day georganiseerd. Ook niet zo verrassend, vaak verandert de koers wat na een CEO-wissel. Wael Sawan heeft recentelijk het stokje overgenomen van Ben van Beurden. De Libanees-Canadese CEO zit wat anders in de wedstrijd, helemaal als het gaat om de communicatie. De nadruk is wat verlegd.
Shell gaat de uitkeringen aan aandeelhouders verhogen en kosten besparen. Ook verschuift het accent van het bedrijf van olie naar gas. Al blijft Shell wel investeren in groene energie, worden er nu wel hogere rendementseisen gesteld aan deze projecten. Wat dat in de praktijk betekent, is niet duidelijk. Het zal een uitdaging worden om de ROIC van olie te halen, die ligt op ongeveer 15-20%.
Verder zijn de voornemens om de olieproductie te stabiliseren in 2030. Eerder mikte het bedrijf nog op een jaarlijkse reductie van 1% tot 2%. Op het gebied van kapitaalallocatie verwacht Shell 30 tot 40% van de vrije kasstroom direct uit te keren aan aandeelhouders in de vorm van aandeleninkoop of dividend.
Of je nu echt kan spreken van een lange termijn strategie is te betwijfelen. Het is wel duidelijk wat aandeelhouders kunnen verwachten van Sawan als CEO. Uiteindelijk krijg je de aandeelhouders die je verdient.
Aegon - Capital Markets Day 2023
Net als Shell, heeft Aegon ook recent een Capital Markets Day gehad. Dat was ook wel nodig omdat het bedrijf flink aan het veranderen is door de verkoop van de Nederlandse verzekeringstak aan ASR. Aegon wordt hierdoor voornamelijk een Amerikaans bedrijf.
De nieuwe strategie van Aegon focust grotendeels dus op de middenklasse in de VS nu het zijn Nederlandse verzekeringsbedrijf heeft verkocht aan ASR. Vanaf het tweede kwartaal van 2023 wordt er flink geïnvesteerd in de VS, de komende jaren gaat het om $700 tot $800 mln per jaar. Het hoofdkantoor blijft wél in Nederland, en er wordt opnieuw in het merk Aegon geïnvesteerd. Dat hebben we ook direct kunnen zien door een nieuwe huisstijl en logo.
De aandelen in ASR worden verkocht als ze de marktwaarde bereiken. Wat dat exact is, wordt natuurlijk niet gecommuniceerd al ben ik daar zelf wel benieuwd naar als ASR aandeelhouder. Aegon denkt dat dan ook het dividend kan groeien, van €0,30 naar €0,40 per aandeel in 2025. Naar mijn idee gaan ze dit bereiken door flink eigen aandelen in te kopen, dan gaat het dividend per aandeel vanzelf omhoog. Het eventuele resterend kapitaal gaat, als Aegon geen betere investeringsmogelijkheden ziet, terug naar aandeelhouders.
Het is in grote lijnen vergelijkbaar met Shell, met veel woorden over kapitaalallocatie direct naar aandeelhouders. Helaas is er relatief weinig strategie en zijn er weinig concrete groeiplannen. Het Amerika verhaal vind ik niet zo sterk.
Tesla - Investor Day 2023
Tesla noemt het geen Capital Markets Day maar een Investor Day. De volledige presentatie is te zien op Youtube. De presentatie duurt bijna vier uur. Ga er maar voor zitten. Niet alleen Elon Musk komt aan het woord, heel veel verschillende mensen uit het team doen hun verhaal. Voor de liefhebber is dit wel erg leuk om naar te kijken.
Tesla heeft het voornamelijk over het Master Plan deel 3. Waar gaat de groei de komende vijf jaar vandaan komen en hoe ziet Tesla de toekomst? Ook de financiën worden natuurlijk behandeld en het eindigt met een lange Q&A sessie. Leuk om te weten is dat de Investor Day georganiseerd is in de Gigafactory in Texas.
HeidelbergCement - Capital Markets Day 2022
Zelf heb ik hier geen positie in maar Dennis Emmelkamp tipte mij de Capital Markets Day van HeidelbergCement. Hij vindt dit een goed voorbeeld van hoe je een strategie neerzet en deelt met aandeelhouders.
HeidelbergCement heeft 2030 als grote mijlpaal met allerlei doelstellingen maar over 2050 spreken ze soms ook al. Hoeveel bedrijven durven dat nu aan? HeidelbergCement produceert voornamelijk cement dat extreem energie-intensief is. De reductie daarvan is een belangrijk thema, helemaal gezien de klimaatovereenkomst van Parijs die we met elkaar hebben gesloten.
Om in de woorden van Heidelberg te blijven: “Carbon regulation creates opportunity for early movers” en “We will be the first to offer carbon-free cement and concrete at scale”. Je weet dus direct wat je kan verwachten. HeidelbergCement gaat er alles aan doen om voorop te lopen en verwacht uiteindelijk met deze innovatievoorsprong hogere marges te kunnen realiseren.
Vergeleken met Shell en Aegon kan je hier wel spreken van een duidelijk visie en strategie. Je weet waar je aan toe bent als aandeelhouder. ‘Overtollige’ cash zal dus ook sneller gestoken worden in R&D en CAPEX.
ASML - Investor Day 2022
Op de Investor Relations pagina laat ASML best prominent de oude Investor Days zien. Die van 2016, 2018, 2021 en die van 2022. De laatste tijd is de markt van lithografische technologie steeds sneller gegaan, ook het geopolitiek speelveld is aan het veranderen. Hierdoor is ASML meer genoodzaakt om vaker te communiceren met aandeelhouders. Dit is naar mijn idee ook de reden waarom de Investor Days sneller elkaar opvolgen.
Just Eat Takeaway - Capital Markets Day 2021
Het is ook interessant om die van Just Eat Takeaway erbij te pakken, deze is alweer van 2021 tijdens corona. Er waren een paar opvallende punten tijdens deze Capital Markets Day. Just Eat Takeaway is uiteindelijk een fusiebedrijf tussen het Engelse Just Eat, het Nederlandse Thuisbezorgd en het Amerikaanse Grubhub. Door alle overnames draait het bedrijf op meerdere technologieplatformen. Je voelt het al aankomen, dat is super inefficiënt. Ze willen dit gaan terugbrengen van vier naar drie platformen. Waarom niet naar twee of een? Mocht je ooit een deel willen verkopen, dan is het fijner als het een los platform heeft.
De doelstellingen voor de lange termijn zijn een aangepaste EBITDA-marge voor de groep van 5% van de GTV. Enorm ambitieus en tot nu toe komt dat niet uit de verf. Zelfs in de beste markt (Nederland en Duitsland) wordt deze marge nog niet gehaald. Wie weet, er wordt gezegd op de lange termijn.
Verder willen ze graag meer dan € 30 miljard aan GTV toevoegen in de komende 5 vijf jaar. In de afgelopen twee jaar wijken ze flink af van deze projectie. Ze onderbouwen dit doordat ze verwachten dat er meer mensen online eten gaan bestellen (penetratie dichtheid) en het aantal bestelmomenten gaat omhoog per persoon. Nu gaat het nog voornamelijk om een avondmaaltijd maar je hebt ook lunch en ontbijt. Het is best een grote aanname of mensen ook op dat moment eten gaan bestellen.
Just Eat Takeaway laat goed zien dat je niet zomaar alle doelen en projecties moet overnemen van het management. Altijd zelf goed blijven nadenken!
PDT update: Template Sheet
Met trots delen we deze nieuwe update. Het is nu ook mogelijk om al je transacties, ontvangen dividend, stortingen, etc in te voeren via een Google Sheet template. Naast het handmatig invoeren via de website en DEGIRO import, bieden we nu nog een extra mogelijkheid aan.
Wanneer je bij een andere broker zit dan DEGIRO, dien je handmatig je brokeracties in te voeren in PDT. Wanneer je al meerdere jaren belegt (en dus meerdere jaren dient in te voeren), kan dit via de PDT interface wat tijdrovend werken.
Template Sheet
Daarom hebben we er voor gekozen om een integratie te ontwikkelen voor Google Sheets. Wij denken dat Google Sheets zich er goed voor leent om op een snellere manier veel brokeracties in één in te voeren. Daarnaast is het ook mogelijk om je brokeracties te synchroniseren met PDT. Zo hoeven er geen losse Excel of CSV bestanden geüpload te worden. Lees onze uitgebreide handleiding voor meer informatie over de werking.
Binnen Google Sheets hebben we een template ontwikkeld met de data die we nodig hebben om je acties in te lezen. Deze acties dien je dus nog wel handmatig in te voeren, maar hiermee zetten we wel een eerste stap om andere brokerexports te kunnen ondersteunen. In de toekomst kunnen we bijvoorbeeld brokerexports converteren naar ons eigen template. Wat het importeren weer makkelijker maakt.
Beta groep van 20 beleggers
Steeds meer beleggers maken gebruik van PDT, een grote nieuwe update voor iedereen lanceren is niet altijd even verstandig. We hebben daarom direct bij deze update, feature flags ingebouwd. Dit biedt ons de mogelijkheid om bepaalde (nieuwe) functionaliteiten aan te zetten voor een beperkte groep gebruikers. Op deze manier hebben we de Template Sheet al een paar weken kunnen testen met een selecte groep beleggers die zich hebben aangemeld voor onze beta groep.
In de toekomst zullen we vaker gebruik gaan maken van deze mogelijkheid om functionaliteiten te kunnen testen voordat we deze voor iedereen beschikbaar maken. De beta groep van twintig beleggers hebben ons enorm geholpen om de kleine foutjes er alvast uit te halen voordat iedereen het kan gebruiken. Nogmaals bedankt!
Nieuwe dataleverancier
Zoals we al gedeeld hadden in de update van mei, zijn we nu ook echt overgestapt naar een nieuwe dataleverancier. Door deze overstap hebben we meer toegang tot data die we in de toekomst kunnen gaan integreren in de Portfolio Dividend Tracker.
Zo bieden ze bijvoorbeeld een stuk meer informatie omtrent dividenden (ex-dividend, historische dividenden, toekomstig verwachtte dividenden), ESG ratings, maar ook fundamentele informatie over effecten (cijfers) en ETFs (kosten, holdings, valuta spreiding).
En dit is nog maar het topje van de ijsberg. Hier zijn toffe concepten mee te bedenken om te verwerken in PDT. Aangezien voorheen onze data vrij beperkt was, waren we ook beperkt in onze mogelijkheden. Maar met deze overgang hebben we een grote stap gezet naar meer mogelijkheden. Daarnaast hebben we nu een nog betere wereldwijde dekking over onze effecten.
Portfolio
Transactie: Ja, Meta, Alphabet en Amazon.
Vorige week heb ik van mijn drie grootste posities iets verkocht. Meta, Alphabet en Amazon waren samen goed voor ongeveer 23% van mijn portfolio. Dit heeft voornamelijk te maken met de gigantische stijging dit jaar. Eind vorig jaar en begin januari dit jaar heb ik deze posities nog uitgebreid.
Van alle drie de posities heb ik €5.000 verkocht. Dat is ongeveer voor elke positie 1,6% verkleining. Samen zijn ze nu goed voor ongeveer 18% van mijn portfolio. Nog steeds is dat een forse allocatie voor drie posities met relatief weinig onderwaardering. Helaas is de ‘natuurlijke’ werking van je portfolio dat de aandelen met de kleinste onderwaardering vaak de grootste posities zijn, andersom natuurlijk ook.
Ik ben er nog niet uit wat ik met het vrijgekomen geld ga doen. Momenteel heb ik een cashpositie van ongeveer 8,7%. Mijn voorkeur gaat naar volledig belegd te zijn, binnenkort gaat het weer aan het werk!
Toch weer even een reminder dat verlies extra veel pijn doet. Vorig jaar had ik een flink verlies van 26%, dit jaar sta ik er een stuk beter voor. Op het moment van schrijven heb ik een positief YTD rendement van 26,5%. Hiermee heb ik nog lang niet mijn verlies goed gemaakt.
Verlies doet namelijk extra pijn. Herstellen van een koersdaling van 25%, betekent een koersstijging van 33,3%. Voor een daling van 33%, moet je 50% omhoog om gelijk uit te komen. En bij een 50% daling, moet je 100% omhoog. Buffett zegt niet voor niks “Rule No 1: never lose money. Rule No 2: never forget rule No 1”.
Portfolio waarde: € 315.200
Volgende week gaan we het hebben over 'Beleggen in Japan (met Lodewijk van der Kroft)'. Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.
Word Vriend
Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast, gebruik te maken en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Voor €6,25 per maand krijg je toegang. Zeven dagen gratis proberen!
► Doe mee met Jong Beleggen: PortfolioDividendTracker.com
Pim's portfolio
► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: Portfoliodividendtracker.com/jongbeleggen
JB updates op Instagram
► @JongBeleggen op Instagram: Instagram.com/jongbeleggen