24. Businessmodel van de toekomst | € 169.400

24. Businessmodel van de toekomst | € 169.400

🎙️

Uiteindelijk wordt elk bedrijf een softwarebedrijf, volgens Pim. En hét verdienmodel van een softwarebedrijf is gebaseerd op abonnementen. Dat dit superieure businessmodel uiteindelijk vaak leidt tot monopolies is iets waar je kritische kanttekeningen bij kan plaatsen, maar het blijft uiterst interessant voor beleggers. Pim heeft hierbij veel aan zijn achtergrond in software development en deelt mede waar hij op let bij het beoordelen van groeibedrijven.

We gaan het hebben over abonnementen, abonnementen & abonnementen!

Digitaal / Software

Ik geloof dat elk bedrijf in een bepaalde vorm een softwarebedrijf word. Zelfs een krant, verzekeraar, supermarkt, bank, energieleverancier, etc. Met softwarebedrijf bedoel ik niet direct dat er alleen maar developers zitten. Software is meer dan alleen developers. Het gaat vooral om de manier van denken. Schaalbaar, flexibel, vernieuwend en gebruiksvriendelijk. In mijn branche wordt het ook wel user centric thinking genoemd.

Even een stapje dieper, type bedrijven waarbij software de hoofdactiviteit is:

  • IaaS (Infrastructure-as-a-Service)
  • PaaS (Platform-as-a-Service)
  • SaaS (Software-as-a-Service)

Subscription Businesses Model

Als gebruiker vind je het vast verschrikkelijk om overal een abonnement voor af te sluiten maar je ontkomt er niet aan als het gaat om software. Dit is een superior business model. Ik geloof dat alle bedrijven hier uiteindelijk naar toe gaan. Je krijgt zoveel waarde voor zo weinig geld. Bijvoorbeeld voor 10 euro per maand toegang hebben tot alle muziek in de wereld is vanuit een consument gezien een extreem goede deal.

Daarnaast werken abonnementen als een vliegwiel en houden vaart in moeilijke tijden in bedrijven of economische cycli zoals een recessie. Ze bieden ook een voorspelbare, betrouwbare inkomstenstroom die bedrijven kan stimuleren tot onderzoek en ontwikkeling en toekomstige investeringen. Ik geloof dat alle bedrijven die het grootste gedeelte van hun omzet uit subscription halen, meer en meer worden gezien als veilige havens in moeilijke economische tijden.

Vaste en variabele kosten

Het kostenmodel van bedrijven is aan het veranderen. Waar bedrijven vroeger graag hoge variabele kosten wilde is het nu helemaal anders. Met hoge variabele kosten heb je minder risico, helemaal in slechte tijden. Gaat de omzet omlaag, dan ook direct de kosten. Gaat de omzet hard omhoog, dan ook de kosten. Echt heel veel geld hou je daarom nooit over. Dit model is volledig veranderd. De vaste kosten gaan omhoog door technologie. Als je eenmaal break-even komt is daarboven alles winst. Direct ook heel eenvoudig uit te breiden naar andere landen. Bijna een-op-een hoge marges.

Neem het voorbeeld van een krant:

  • Oude model, de krant
    • Vaste kosten: Journalisten salarissen
    • Variabele kosten: Alles wat te maken heeft met bezorgen zoals de krantenjongen, printen, papier, inkt, distributie en tussenpersonen voor de verkoop.
  • Volledig digitale journalistiek
    • Vaste kosten: Journalisten en product mensen zoals developers salarissen, technologie kosten en advertentiekosten.
    • Variabele kosten: Cloud hosting en payment processing fees

Technologie > User Generated Content > Eigen Content

Er is wel duidelijk een trend te herkennen in het soort softwarebedrijven dat je ziet:

  • 100% technologie (Salesforce, Microsoft)
  • Technologie waarbij de gebruikers de content verzorgen (Youtube, Facebook, Twitter)
  • Platform waarbij de content van de gebruikers is (AirBnB, Booking, Thuisbezorgd, Uber)
  • Technologie met owned content (The New York Times, Netflix, Disney, Wolters Kluwer)

Go-to-market strategy

Dit wil ik nog even meenemen omdat dit veel kan zeggen over een groeibedrijf. Hoe een bedrijf de markt benaderd zegt veel over waar ze kunnen eindigen. Neem bijvoorbeeld Adyen. Hun Go-to-market strategy was heel duidelijk. We starten met de allergrootste klanten. Want als we die binnen kunnen halen dan wordt de sales daarna alleen maar makkelijk. Vrij vroeg hadden ze Facebook als klant. Dan twijfelt een KLM bijvoorbeeld niet meer aan de kwaliteit. Deze strategie is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd maar als je dit lukt dan heb je een grote toekomst voor je. Dit kan je helpen met het beoordelen van de toekomst van bedrijf. Fastly, ook een van mijn holdings doet dit ook op deze manier.

Vriend van de Show & PDT

We zijn bezig met een hele leuk update. Vooral voor beginnende beleggers is het lastig om transactiekosten laag te houden. Persoonlijk mik ik altijd onder de 1% anders wordt het wel heel lastig om rendement te maken. We zijn nu bezig met een update waar je per holding kan zien hoeveel procent transactiekosten je hebt betaald. We tonen ook de absolute getallen. Hiermee hopen we beginnende beleggers bewust te maken dat je hier goed op moet letten. Ik ben op een positieve manier geschrokken, mijn gemiddelde transactiekosten zijn 0,07%.

Nieuws

Cijferseizoen is weer begonnen! De verwachte winsten van bedrijven in de AEX zijn iets naar boven bijgesteld tijdens het afgelopen kwartaal. Het verschil tussen Europese en Amerikaanse bedrijven is alleen maar groter geworden. De toelichting zal voor marktvorsers belangrijker zijn dan de cijfers zelf.

Grote Amerikaanse techbedrijven domineren de digitale markt van Europa. Brussel wil ze dwingen om hun marktdata te delen met kleine bedrijven. Nieuwe regels leiden tot een clash tussen de EU en Big Tech.

image

Portfolio

Transactie: 50 stuks bijgekocht van Ahold Delhaize Koninklijke

Vooral in deze onzekere economische tijden groeit het marktaandeel van Ahold. Dit jaar realiseren ze ongeveer een omzetgroei van 9-10%. In tijden waar groei onzeker is, is dit een aardige goede score.

De komende jaren kunnen we ook een inflatie verwachten. Het businessmodel en de positionering van Ahold zorgt ervoor dat ze met de inflatie mee prijzen kunnen verhogen. Dit is natuurlijk erg fijn als we richting de 2% gaan.

Vooral in Nederland en België was Ahold een van de eerste spelers die met online verkoop begon. Deze voorsprong hebben ze tot nu toe nog vast kunnen houden. De komende jaren verwacht ik daar nog veel meer groei in. Het bedrijf begrijpt online erg goed en het lukt ook om goede talenten aan te trekken.

Met de huidige koers kan je als aandeelhouders ongeveer 4% dividend verwachten. Daarnaast loopt er nog een share buybacks programma (2020) van in totaal €1 miljard, daarvan is al €729 miljoen 'gebruikt'. De komende 3 maanden gaat er nog voor €271 miljoen aan aandeel teruggekocht worden. De 1 miljard staat toch al snel voor 3-4%. En dan hebben we nog het jaarlijks koersrendement. Ik verwacht wel tussen de 10-15% rendement op jaarbasis te pakken.

Als allerlaatste vind ik de waardering van Ahold erg aantrekkelijk. Het wordt nu verhandeld op een koers/winst verhouding van 11,5. Dat is stukken lager dan de concurrenten. Als we het vergelijken met de AEX moet Ahold alleen ING, NN, ASR, en Unibail achter zich laten.

Ontvangen dividend: € 37

  • Altria Group = € 25
  • AGNC Investment = € 12

Portfolio waarde: € 169.400

Reviews

[5-sterren van Budje2] Waanzin! Wat een topcast. Vriend van jullie feestje geworden. Veel opgestoken van jullie goede gesprekken. Ook de blogs zijn interessant. Kijk uit naar de tracker. Hulde!!
Hi, Nu spoofing bij banken en andere moderne vormen van fraude steeds vaker in het nieuws komen ben ik heel benieuwd hoe brokers om gaan. Hackers inloggegevens kunnen achterhalen door een prive laptop te hacken of door bijvoorbeeld bedrijven te hacken. Zelf maak ik alleen gebruik van DeGiro en heb ik de tweestapsverificatie aangezet. Stel mijn laptop wordt gestolen en daarmee op een of andere manier ingelogd bij DeGiro en alles wordt leeg gehaald? Wie is er dan verantwoordelijk? Ben je dan verzekerd zoals bij sommige banken? Het gaat bij brokers vaak om grotere bedragen dan gemiddelde spaarrekeningen (aanname). Het lijkt mij interessant om hier meer te weten over te komen, maar ook om mede beleggers te informeren over de beveiligen en risico's. Groet, Jurr

Goed dat je 2FA aan hebt staan. Maak dan niet gebruik van SMS want die kan je vaak ook op je computer ontvangen. Google authenticator is dan handiger. Als iemand je laptop heeft kan hij of zij er nog niks mee. Daarnaast heeft DEGIRO ook een soort van beveiliging dat je alleen geld kan overmaken naar de bankrekening dat gekoppeld is. Geld zomaar naar een andere rekening overmaken is niet mogelijk.

Daarnaast is het natuurlijk goed om een password manager te gebruiken waarbij je automatisch een wachtwoord genereert en die elke maand veranderd.

Daniël Verlaan (geen familie) Tech journalist bij RTL, heeft een mooie website gemaakt.

Volgende week gaan we het hebben over 'Obligaties'.

Vriend van de Show

Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Doneer €5 per maand en krijg toegang tot het nieuwe platform!

► Help ons met een donatie: https://vriendvandeshow.nl/jongbeleggen

Pim's portfolio

► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: https://forms.gle/phwa7yRSz2UZg2rk6

Dagelijkse updates op Instagram

► @JongBeleggen op Instagram: https://www.instagram.com/jongbeleggen

Veel gestelde vragen

► De meest gestelde vragen op een rij: http://jongbeleggendepodcast.nl/vragen