Wat heerlijk om weer terug te zijn! Ik heb je gemist Milou! Al moet ik wel zeggen dat ik extreem heb genoten van jullie afleveringen. Het is echt verfrissend om kennis en inzichten van iemand anders te horen.
Ik ben trots! In het begin vertelde ik dat ik eigenlijk wilde dat ik deze podcast niet had hoeven te maken. We zijn Jong Beleggen begonnen omdat ik vond dat deze content echt nodig was. Ik moet zeggen: dit smaakt wel naar meer. Het doel van Jong Beleggen is beginnende beleggers op een veilige en verantwoorde manier te leren beleggen. Je leert natuurlijk beter en sneller als je vanuit meerdere perspectieven kennis en inzichten krijgt. Ik zou het leuk vinden als de podcast in de toekomst daarom door meerdere mensen gedragen wordt.
Vier weekjes even wat afstand nemen van de podcast heeft mij wel goed gedaan. Ik heb niet volledig vakantie gevierd. Ik ben vooral bezig geweest met PDT, gasten voor de show regelen en boeken gelezen. Dit keer niet direct gerelateerde beleggingsboeken maar meer focus op ondernemen. Ontdek de groeikansen van AI van Gieling Remy, Via Mollie van Remco Boer, Zero to Sold van Arvid Kahl, The Minimalist Entrepreneur van Sahil Lavingia en Nothing But Net van Mark Mahaney. Ik ben nog bezig met het laatste boek, misschien ga ik daar binnenkort een volledige aflevering over maken.
Er zijn genoeg redenen om een aandeel te verkopen
In de afgelopen twee jaar heb ik mezelf steeds beter leren kennen als belegger. Ik ervaar dat ik totaal geen drang heb om te handelen, sterker nog, soms ben ik zelfs te traag. Over het algemeen denk ik lang na voordat ik een besluit neem. Een aandeel kopen is veel makkelijker dan een aandeel verkopen. Nu ik een portfolio heb met twintig aandelen, verkoop ik maar heel af en toe. Maar wat is nu een goed moment om een aandeel te verkopen?
In de recente weken neemt de volatiliteit op de markten toe, vooral in tech worden de uitslagen naar beneden steeds groter. In mijn eigen portfolio heb ik twee aandelen die ruim 40% in de min staan: Alibaba en Just Eat Takeaway. Aan die dalende koers lijkt geen einde te komen. Met deze lijst leg ik je uit wat goede redenen zijn om je aandeel de deur uit te doen.
Ongetwijfeld zijn er nog veel meer te bedenken dan de twintig onderstaande. Ik heb geprobeerd om te beginnen met de meeste belangrijkste redenen en het zo verder af te bouwen.
1. De analyse klopt niet (meer)
Voordat je een aandeel koopt, doe je grondig onderzoek naar het bedrijf. Je maakt als het ware een fundamentele analyse. In deze analyse zitten natuurlijk aannames. Niemand kan de toekomst voorspellen. Gaandeweg blijf je het bedrijf toetsen op de aannames die je gemaakt hebt voordat je het aandeel kocht. Als je het mis hebt over het bedrijf, kan je verkopen als...
- het management de executiekracht niet heeft.
- de moat minder sterk is dan gedacht.
- het bedrijf disrupt wordt.
- er negatieve juridische uitspraken zijn.
- het merk verslechterd.
- het concurrentielandschap veranderd.
- het management van koers / strategie wijzigt.
2. Opportuniteitskosten
Je hebt een ander aandeel gevonden waar je meer upside in ziet en daarom voer je een wisseling door in je portfolio. Dat wil niet zeggen dat het een slecht bedrijf is, alleen voor jou op dat moment is het minder interessant.
3) Boekhoudkundige onregelmatigheden
Als je de cijfers niet kan vertrouwen, hoe kan je dan een beslissing nemen? Zelf heb ik hier nog niet mee te maken gehad, althans naar mijn weten. Misschien doet de jaarrekeningenfraude/boekhoudfraude van Ahold in 2003 een belletje rinkelen, of recentelijk nog de EVBox die haar vereiste jaarcijfers over 2020 niet aanleverde. De kans dat dit gebeurt in een van jouw beleggingen is klein maar het is zeker mogelijk.
4) Cultuurverslechtering
De Glassdoor rating duikt bijvoorbeeld naar beneden, de leiderschapstransitie lukt niet of er zijn interne beschuldigingen richting het management zoals nu recent bij Activision Blizzard. Vooral in technologie is personeel de hefboom in de organisatie. Goede engineers maken het verschil. Als de cultuur achteruit gaat, willen de beste engineers daar niet meer werken. Dit zijn hele belangrijke signalen.
5) Mega-acquisitie
Over het algemeen vernietigen acquisities waarde en leiden ze het management af. Jitse Groen van Just Eat Takeaway heeft het tientallen keren succesvol gedaan maar zich toch vergrepen aan de laatste grote overname van Grubhub. Voor veel beleggers was dat een moment om afscheid te nemen. Bij de aankondiging van de overname vloog de koers met ruim 15% naar beneden.
Uiteraard moet je bij een acquisitie altijd naar de relatieve waarde kijken. Als Amazon een bedrijf overneemt ter waarde van drie miljard is dat niks (0,17%) op de beurswaarde van 1.700 miljard. Als dezelfde overname wordt gedaan door Koninklijke Ahold Delhaize, dan is dat direct 10% van de waarde. Kijk daarom dus altijd naar de impact en de relatieve grootte van een acquisitie.
6) Het bedrijf maakt je fundamentele analyse waar en de upside is eruit
Dit is misschien wel de fijnste reden om afscheid te nemen van het bedrijf. De berekende fair value is bereikt en je ziet geen extra stijgend potentieel om je fair value bij te stellen. Je kan ook wel zeggen dat de fantasie eruit is en alles volledig is ingeprijsd. Strik erom en verkopen maar!
7) Extreme waardering vergeleken met de kans
Deze blijft lastig omdat vaak alleen sterke bedrijven extreme waarderingen kunnen hebben. Het is nooit een gek idee om wat af te romen en op een later moment weer de positie uit te breiden.
Ik heb dit recent erg gehad met CrowdStrike. Een prachtig bedrijf waar nog volop groei in zit, maar de waardering liep wel erg hoog op. Sinds de verkoop van CrowdStrike is het aandeel 33% gezakt. Je zou kunnen spreken van een gelukkige timing. Nu is wel de vraag: heb ik hier goed aan gedaan over een langere periode? Volatiliteit hoort nu eenmaal bij snelle groeiers.
8) De positie wordt te groot
Voor iedereen is dit anders en het ligt natuurlijk ook aan het type aandeel. Mijn voorkeur gaat naar een maximale positiegrootte van 10%. Is het een hard groeiend, erg volatiel aandeel? Dan maak ik geen uitzondering. Maar voor meer defensieve aandelen zoals Ahold zal ik daar minder moeite mee hebben.
9) Je verliest interesse in het bedrijf
Als je het bedrijf niet meer wil volgen, is verkopen zeker een goede optie. Geen of minder interesse betekent dat je het ook niet meer nauwlettend in de gaten houdt. Dan kan je zomaar voor verrassingen komen te staan omdat je negatieve signalen te laat herkent. Er zijn tal van andere geweldige bedrijven om wel te volgen. In mijn portfolio is Shell zo'n bedrijf dat ik totaal niet interessant vind om te volgen.
10) Bedrijf wordt overgenomen
Als een bedrijf wordt uitgekocht en een grote kans heeft om van de beurs gehaald te worden, kan je het direct verkopen om sneller het geld weer elders aan het werk te zetten. Vaak duurt het maanden voor een geaccepteerd bod is afgewikkeld. In die periode zit je geld opgesloten.
11) Een impactvolle wijziging in de wet
Regulering van de grote techbedrijven hangt al jaren in de lucht. Dit zou zomaar een extreem negatief effect kunnen hebben op de winstgevendheid. Zo is vrij recent in Amerika een fee cap op food delivery orders geplaatst. Er mag niet meer dan 15% gerekend worden bovenop de order. In dezelfde industrie zien we nu dat de Europese Unie gig workers als volwaardige werknemers ziet waardoor ze in dienst genomen moeten worden.
Ook lijkt er een nieuwe wet aan te komen waarmee payment for order flow niet meer mogelijk is in Amerika. Als dit doorgaat, heeft dit een extreem drukkend effect op de winstgevendheid van bijvoorbeeld RobinHood.
12) Management (CEO / CFO) of grootaandeelhouders verkopen aandelen
Als het management flink haar stukken verkoopt moet er direct een belletje gaan rinkelen. Zij weten natuurlijk altijd meer dan jij als externe aandeelhouder. Het is wel belangrijk om daarbij naar de verhoudingen te kijken binnen het management. Denk hierbij aan het percentage van het geheel dat iemand heeft in het bedrijf of het salaris van de CEO.
Recent heeft de CFO van Alfen flink wat stukken verkocht maar ondertussen staat de koers al flink hoger. Het zegt niet altijd wat maar meestal is het geen goed signaal. Hou dat goed in de gaten. Persoonlijk hou ik ervan dat er voldoende skin in the game is bij het management.
13) Je wil het geld voor je persoonlijke leven
Als je een grote uitgave wilt doen en de waardering van aandelen genereus zijn, zou het kunnen dat je wat aandelen verkoopt. Dit is natuurlijk niet de reden waarom je belegd. Wij beleggen natuurlijk alleen met geld dat je kan missen. Mochten de koersen erg hard zijn opgelopen kan het geen gek idee zijn om positie te sluiten en daarvan wat leuks te doen of te kopen. Je onderbreekt wel het compounding effect maar ja, je mag en moet ook leven.
14) Het risicoprofiel van het bedrijf is verschoven
De wereld verandert constant. Ook jouw beleggingsprofiel kan veranderen waardoor een aandeel niet meer past in je portfolio.
Just Eat Takeaway is hier een goed voorbeeld van. De jaren voor 2019 werd Just Eat langzaam een winstgevend bedrijf met hoge marges via de marktplaats. In 2020 is dat profiel volledig veranderd naar jaren van stevig investeren in groei en marktaandeel. Daarbij gingen de marges naar beneden omdat er steeds meer orders zelf bezorgd moesten worden. Het risicoprofiel verandert en dat vergt ook een ander type aandeelhouders.
Hetzelfde effect zien we - wel in mindere mate - ook bij Shell. Olie en gas is vrij zeker en stabiel, maar de transitie naar duurzame energie is onzeker.
15) Je hebt geen idee wat het bedrijf doet
Als dit de reden is, had je het bedrijf eigenlijk nooit moeten kopen. Daar heb je nu niks meer aan. Ook al is het lastig voor beginnende beleggers om echt alles te weten van aandelen in je portfolio, het is wel echt belangrijk om de dynamiek te snappen. Begrijp je dat niet voldoende, druk dan snel op de verkoopbutton.
16) Je eigen risicoprofiel is veranderd
Dit kan twee kanten op gaan. Als het goed is heb je mijn volledige reis meegemaakt van defensieve dividend aandelen naar nu meer groei-achtige aandelen. Mijn risicoprofiel is veranderd. Hierdoor heb ik van veel bedrijven afscheid genomen.
17) Je beleggingsstrategie is gewijzigd
Ervaren beleggers hebben hier minder mee te maken. Als beginnende belegger ben je nog op zoek naar je eigen beleggingsidentiteit. Neem ook de tijd om er achter te komen wat bij jou past. Wees dan ook niet bang om aandelen te verkopen als je van strategie wijzigt. Wijzig niet te vaak, dit is juist weer een van de slechte dingen die je kan doen als het gaat om rendement. In de afgelopen twee jaar ben ik gewijzigd van dividend en een klein beetje groei naar meer waarde en GARP.
18) De macro-economische trend veranderd
Al vind ik dit geen sterke reden om te verkopen, het kan er wel een zijn. Is de macro-economische trend bijvoorbeeld dat de rente de komende jaren flink verhoogd wordt, dan kan het zijn dat enkele bedrijven uit je portfolio flink geraakt worden. Bijvoorbeeld de bedrijven met hoge schulden.
19) Niet voldoende spreiding in je portfolio
Over de tijd kan er scheefgroei in je portfolio voorkomen, of je hebt tijdens de aanschaf van de aandelen geen inzicht gehad in de spreiding van je portfolio (duidelijk geen gebruiker van PDT). Om weer terug te gaan naar de met jezelf afgesproken spreiding, kan het verstandig zijn om aandelen (gedeeltelijk) te verkopen.
20) Je beleggingshorizon wordt steeds korter
Ik vermoed dat voor veel luisteraars dit nog geen valide reden is. Het kan zijn dat je richting het einde van je beleggingshorizon gaat. In stapjes je portfolio afbouwen of veranderen kan dan erg verstandig zijn.
Geen reden om een aandeel te verkopen
Nu heb je voldoende redenen gehad om een aandeel wel te verkopen. Zijn er ook redenen om een aandeel niet te verkopen? Natuurlijk zijn die er. Negen van de tien keer is het beter om helemaal niks te doen. Toch nog even een kort lijstje met redenen om niet te verkopen:
- stijging van de beurskoers.
- daling van de beurskoers.
- algehele beurscorrectie.
- advies van je buurman, tante, beleggingsmagazine, Youtube of podcast.
- na het benchmarken van je portfolio met een index.
- de macro-economische trend verandert.
- volatiliteit op de markten.
- angst, emoties en impulsiviteit.
- gebeurtenissen in de samenleving zoals de bestorming van US capitol, corona, Evergrande, etc.
Wanneer verkoop je een ETF?
Het simpele antwoord is nooit! Maar een uitgebreider antwoord is wel zo fijn. Tegenwoordig heb je ETF's in alle soorten en maten. Het is nogal bepalend welke ETF je hebt. Een goed gespreide ETF zoals de S&P 500 of MSCI All World hoef je eigenlijk nooit te verkopen zolang je horizon breed genoeg is en je het geld niet nodig hebt.
Bij meer geconcentreerde ETFs ligt het wat genuanceerder. Er kan wel degelijk een overwaardering plaatsvinden in een hoog geconcentreerde ETF. Duidelijk een goede reden om te verkopen. Of als je de FTSE 100 ETF hebt en Engeland stemt voor de Brexit. Geconcentreerde ETFs kan je ongeveer hetzelfde beoordelen als losse aandelen.
Een ETF betekent niet altijd voldoende spreiding, ook een ETF kan extreem geconcentreerd zijn. Wees je daar goed van bewust en hou daar ook rekening mee met je allocatie in je portfolio.
Wat zegt Warren Buffett
Warren Buffett is heel duidelijk en uitgesproken over wanneer hij aandelen verkoopt. Door de jaren heen is dat samen te vatten in drie redenen:
1) Wanneer er iets beters opduikt, hierboven besproken als opportuniteitskosten.
2) Wanneer de economische kenmerken van het bedrijf ingrijpend veranderen, hierboven besproken als de analyse klopt niet meer.
3) Wanneer één bedrijf te groot wordt, hierboven besproken als de positie te groot wordt.
Vriend van de Show & PDT
Dennis en Milou hebben twee afleveringen terug de portfolio presentaties in PDT al aangekondigd. Een geweldige update waarbij je visueel inzicht krijgt in de performance van je beleggingen. We houden ervan om vrij snel nieuwe updates live te zetten waarmee de community kan 'spelen'. Hierdoor kunnen er wel altijd nog kleine foutjes in zitten.
Deze maand gaan we verder met de rendementsberekeningen. Inmiddels hebben we een goed beeld bij hoe we de rendementsberekeningen kunnen gaan implementeren volgens industriestandaarden (lees Time-Weighted Rate of Return (TWRR), Money-Weighted Rate of Return (MWRR) en Modified Dietz method). Dit gaan we de komende tijd verder ontwikkelen! Hiermee gaat PDT voldoen aan de internationale standaard van de Investment Performance Council (IPC) als onderdeel van hun Global Investment Performance Standards (GIPS). Je rendementen die je straks gaat zien in PDT zijn internationaal geaccepteerd en eerlijk vergelijken is mogelijk.
Portfolio
In de afgelopen weken heb ik vier posities gesloten, één aangevuld en twee nieuwe posities geopend waarvan één tijdelijk. Ik heb geprobeerd om per bedrijf een korte uiteenzetting te schrijven met mijn reden tot handelen.
Sell: Unilever
Dit is een bedrijf dat al heel lang op mijn verkooplijstje stond maar waar ik nog geen alternatief voor had gevonden. Ik baal er wel van dat ik het bedrijf niet eerder heb verkocht. Om dit in de toekomst te voorkomen heb ik een ETF in het leven geroepen (zie verdere uitleg onderaan). De meest recente kwartaalcijfers waren voor mij de druppel. De prijzen stegen met 4,1% maar de volumes daalden met 1,5%. Op deze manier kan je er nog wel een omzetverhoging uitpersen maar dat is natuurlijk eindig. Ik begrijp dat Unilever een stabiel bedrijf is en misschien ideaal voor vermogensbehoud en het dividend. Ik heb echter nog een hele lange horizon en daar past dit aandeel niet in. Bedrijven in mijn portfolio moeten minimaal een omzetgroei laten zien. Doen ze dat niet, dan moet het natuurlijk een keer stoppen.
Sell: Walt Disney
Ook dit is een bedrijf dat ik al heel lang wilde verkopen maar waar ik nog geen alternatief voor had gevonden. Wel vind ik het jammer dat ik het niet eerder heb verkocht. Ook hier heb ik een ETF voor gecreëerd om in de toekomst te voorkomen dat ik te laat verkoop. De recente kwartaalcijfers vielen erg tegen, zeker de groei van de abonnees van Disney Plus. Ondanks dat ik verwacht dat die groei uiteindelijk wel weer iets gaat aantrekken, denk ik dat ze nooit het niveau van Netflix gaan halen. Ik ben bang dat de markt namelijk die vergelijking gaat maken.
In de aflevering over het flywheel hebben we beide bedrijven behandeld. Disney zit zo anders in elkaar dan Netflix, dat ze de strijd om abonnees voor hun streamingdienst nooit gaan winnen. Netflix heeft een bepaalde standaard gecreëerd door constant extreem veel nieuwe content te plaatsen waardoor mensen niet opzeggen. Deze standaard en snelheid van shippen kan Disney niet bijhouden en past ook niet in het businessmodel van Disney als geheel. De driver van Disney is voor de markt nu echt de groei in het aantal abonnees voor Disney Plus. Daar moet het voorlopig vandaan komen.
Verder ben ik niet zo gecharmeerd van de nieuwe CEO Bob Chapek. In de recente interviews komt hij naar mijn idee niet kundig over als het gaat om nieuwe technologieën en innovaties. Ik ben wel een groot fan van zijn voorganger Bob Iger.
Sell: CrowdStrike
Ik heb lang getwijfeld om CrowdStrike weg te doen. Het is een prachtig bedrijf dat cyber security naar een compleet nieuw niveau heeft getild. Volledig cloud based en opgezet als een soort van SaaS / Pay-as-you-use model. Het bedrijf wordt gerund door oprichter en CEO George Kurtz. Een fantastische ondernemer die zijn sporen allang heeft verdiend in de cyber security.
Dat cyber security een grote eindmarkt is weet iedereen ondertussen wel. In bijna elke prospectus valt ‘digitale criminaliteit’ onder de paragraaf ‘risico’s’. Doordat de eindmarkt zo groot is, ontstaan ook extreem veel kleine cyber security bedrijven. Ik kan niet zo goed inschatten en overzien of dit uiteindelijk een winner-takes-most-markets gaat worden of dat veel kleine bedrijven naast elkaar zullen blijven bestaan. Momenteel betaal je voor CrowdStrike vijftig keer de omzet. Hetzelfde voor Shopify maar daar schat ik de risico's voor de lange termijn iets lager in. Ik heb deze twee aandelen geruild. Een stukje verder naar onderen vertel ik er meer over.
Sell: Baidu
Ook bij mij doen dalende koersen een beetje pijn. Ik voel mij steeds minder comfortabel bij drie posities in China. Van de drie die ik heb, vind ik Baidu de minst sterke. Er zit een hoop fantasie in het aandeel met de zelfrijdende auto en andere AI projecten. De recente kwartaalcijfers vielen wat tegen en in combinatie met de tegenwind van de Chinese overheid zie ik de komende tijd weinig positiviteit. Ik heb volledig de positie gesloten en de helft van het geld overgezet naar Prosus.
Buy: Prosus
Prosus heb ik een klein beetje uitgebreid van het geld dat is vrijgekomen van Baidu. Prosus is nu weer 5% van mijn portfolio. Mijn streven is om twintig posities aan te houden met een gemiddelde positie grootte van 5%. Van de drie Chinese bedrijven wordt Tencent het minst hard geraakt door het beleid van de Chinese overheid. Dit heeft vooral te maken doordat Tencent veel activiteiten en investeringen buiten China heeft.
In Tencent zit al een korting als je alle externe investeringen bij elkaar optelt. In Prosus zit ook weer een korting op Tencent en dan krijg je ook nog alle andere internet deelnemingen van Prosus erbij. Het is een soort van margin of safety op margin of safety. Over een lange periode voel ik mij wel comfortabel bij dit aandeel.
Buy: Shopify
Sinds ik een watchlist heb, staat Shopify hier al op. In aflevering 39 heb ik dit ook gedeeld in de podcast. Shopify kan zeker gezien worden als corona winnaar. Vergeleken met veel andere techbedrijven zit hier minder een hype in en surft het mee op een hele grote trend: e-commerce. Afgelopen zomer kwam Shopify met cijfers naar buiten waaruit bleek dat ze meer gemiddelde maandelijkse unieke website bezoekers hebben dan Amazon: 1,16 miljard ten opzichte van 1,10 miljard voor Amazon.
Shopify is een softwareplatform waarmee vooral midden- en kleinbedrijf een webshop kan starten. Ze verzorgen niet alleen de webshop software maar ook alles eromheen zoals betalingen, online marketing, point of sale, hardware en zelfs verzendingen.
Het aandeel is altijd goed aan de prijs geweest en dat is het nog steeds (vijftig keer de omzet). Mijn portfolio is opgedeeld in drie verschillende strategieën. In de groeistrategie hou ik minder rekening met waardering en kijk ik vooral naar de cultuur, fundamenten en toekomstige groei. Bedrijven in deze strategie zijn stuk voor stuk extreem innovatief waardoor het lastig is om een goede waardering te geven, niemand weet immers nog wat voor nieuwe producten er allemaal gemaakt zullen worden de komende jaren. Hierboven heb ik al omschreven dat ik de volledige positie van Crowdstrike heb gesloten en heb overgezet naar Shopify.
Buy: iShares Core MSCI World (IWDA)
Het is de eerste keer dat ik een ETF aanschaf voor mijn eigen portfolio. Ik heb hier (tijdelijk) voor gekozen omdat ik merkte dat sommige posities te lang open bleven. Mijn voorkeur gaat naar volledig belegd zijn dus als ik een positie sluit moet ik direct een nieuwe positie openen. Met andere woorden: ik kan pas een positie sluiten als ik eerst een nieuwe heb gevonden. Dit begon een ongezonde situatie te worden waardoor ik te lang posities aanhield waar ik eigenlijk vanaf wilde. Om toch volledig belegd te blijven parkeer ik tijdelijk het geld in een goed gespreide ETF. In PDT noem ik de strategie 'Substitute of Cash'.
Waarom niet de S&P 500 ETF? Voor mijn zoon beleg ik daar wel in. Als tijdelijke vervanging voor cash heb ik nu voor een meer gespreide ETF gekozen omdat ik al een paar grote losse posities heb in big tech. Momenteel is het een uitdaging om aantrekkelijke bedrijven te vinden. Ze zijn er natuurlijk wel alleen is het harder zoeken. Als ik voldoende nieuwe kansen zie, zal ik deze positie weer sluiten.
Watchlist
Bedrijven die ik nu nauwlettend in de gaten houdt zijn Airbnb, Netflix, Salesforce, Spotify en Thor Industries.
Portfolio waarde
De afgelopen vier weken is mijn portfolio aardig heen en weer gegaan. Momenteel is mijn portfolio waarde € 261.300. Het laagste punt was € 251.800 en de hoogste € 272.000. Zonder bij te storten is mijn portfolio meer dan € 20.000 heen en weer gegaan. Procentueel is dat een beweging van 8%.
In de toekomst overweeg ik het bedrag uit de titels te halen en te vervangen voor all time of een jaarlijks rendementspercentage. Uiteindelijk gaat het om het percentage en niet om het totaal belegde bedrag. Dat is eenvoudig omhoog te krijgen door meer in te leggen. Binnenkort biedt Portfolio Dividend Tracker mij de mogelijkheid om hier inzicht in te krijgen. Hoe denken jullie daarover? Als je een goed idee hebt, laat het mij dan weten!
Review
[4-sterren door Sjacherendejndhfmfk] Meer vrouwen Hey Pim en Milou, Mijn vader (50) en ik (18) luisteren graag naar jullie podcast! We luisteren al sinds het begin, ik vanuit mijn studentenkamer en hij vanuit kantoor. Wanneer we elkaar in het weekend zien bespreken we de podcast en genieten we gezellig nog even na van de opgedane kennis. Toch heb ik een verbeterpunt. Het is me namelijk opgevallen dat er voor de podcast nog nooit een vrouw te gast is gevraagd. Dit vind ik vreemd, aangezien er zoveel vrouwen zijn die de luisteraar heel veel kunnen leren over beleggen. Ik ga er vanuit dat jullie dit niet expres zo hebben gearrangeerd, maar toch, wat meer feminine input zal de podcast naar een nog hoger niveau tillen! Extra complimenten aan Milou, je productie talent is naar mijn mening nog steeds ondergewaardeerd. Namens mij en mijn vader ontzettend bedankt voor jullie inzet en ik kijk uit naar de eerste vrouwelijke gast op jullie show!
Geweldig om te horen dat jullie samen naar de podcast luisteren. Als vader kan ik hier alleen maar van genieten, op een dag hoop ik hetzelfde te doen met mijn zoon. Ten eerste ben ik het volledig met je eens dat Milou enorm fantastisch is in wat ze doet. Ze is onze stabiele kracht en mag inderdaad meer in het zonnetje gezet worden! Daarnaast kan ik niet anders zeggen dan dat ik het volledig eens ben je met feedback. Natuurlijk wil iedereen meer vrouwen! Je feedback was dan ook niet aan dovemansoren gericht. Tijdens mijn 'vakantie' ben ik fanatiek op zoek gegaan naar vrouwelijke gasten, en met succes: twee vrouwen hebben al toegezegd en de derde staat in potlood! Hiermee hopen we je recensie van vier sterren te upgraden naar vijf!
Volgende week hebben we weer een industrie special. We gaan het hebben over de energie(transitie) met Jilles van den Beukel. Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.
Word Vriend
Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast, gebruik te maken en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Voor €6,25 per maand krijg je toegang. Zeven dagen gratis proberen!
► Doe mee met Jong Beleggen: PortfolioDividendTracker.com
Pim's portfolio
► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: Portfoliodividendtracker.com/jongbeleggen
JB updates op Instagram
► @JongBeleggen op Instagram: Instagram.com/jongbeleggen