November 27
Done
87. Beleggen in een internettijdperk (met Nothing But Net) | € 255.300

87. Beleggen in een internettijdperk (met Nothing But Net) | € 255.300

🎙️
Primeurtje in de podcast: we bespreken een boek. Tien heldere lessen om de goede techbedrijven op de beurs eruit te kunnen pikken, dat is wat tech-beursanalist Mark Mahaney distilleerde uit zijn Wallstreet-carrière. Hij schreef het behendig op in Nothing But Net: een bijzonder vlot boek dat Pim bevestigt in zijn gedachten over beleggen, en tegen haar eigen verwachting in ook Milou kon behagen. Verder: een cryptische PDT-update en een snedig stukje over sensatie-gierige media. Konden we even niet laten.
Deze week gaan we iets nieuws proberen. Ook als podcastmakers moet je natuurlijk blijven innoveren en proberen. Milou en ik duiken deze week dieper in het boek Nothing But Net van Mark Mahaney. Het boek is vrij recent uitgebracht in november 2021. Ik heb het toen ook direct in een zucht uitgelezen. Of het echt een goed boek is, weet ik niet. Daarvoor moet moet het eerst de tand des tijds doorstaan. Als het boek over twintig jaar nog steeds gelezen wordt kan je wel spreken van sterke inhoudelijke theorieën. Naar mijn idee is dit namelijk het eerste beleggersboek over internettechnologie met moderne voorbeelden die wij allemaal kennen.

Het boek Nothing But Net

In Nothing But Net heeft de bekende Amerikaanse internetanalist Mark Mahaney zijn levenswerk samengevat in meer dan 300 pagina's. Het boek biedt tien onschatbare lessen die beleggers kunnen gebruiken om de komende jaren technologieaandelen te kiezen. Deze lessen worden gegeven door middel van casestudy's over bedrijven, wat het boek leuk maakt om te lezen. Bekende bedrijven die behandeld worden zijn onder andere Amazon, Apple, Facebook, Google, Netflix, Twitter, Spotify en Uber.
De tech-industrie is de populairste en meest winstgevende sector van de aandelenmarkt maar beleggen hierin kan aanvoelen als een achtbaanrit. Bedrijven met geweldige ideeën kunnen uiteindelijk nergens heen en sommige die vandaag domineren, zullen over vijf jaar tegen spotprijzen worden verkocht. "Zekere dingen" kunnen heel snel "pijnlijke dingen" worden.
Nothing But Net biedt de kennis en inzichten die je nodig hebt om te begrijpen wat echt hot is, om te weten wat niet en om consistent en resoluut beter te presteren dan andere beleggers. Mark Mahaney, beroemd om zijn slimme en unieke benadering van beleggen in Tech-aandelen, geeft zijn tien ‘bewezen’ regels om te slagen als een langetermijnbelegger in Tech-aandelen. Hij legt alles uit wat hij heeft geleerd tijdens bijna vijfentwintig jaar analyseren van internetaandelen. Het boek biedt krachtig advies voor de komende twee decennia - lessen die u vandaag kunt toepassen en jarenlang kunt gebruiken.
10 Timeless Stock-Picking Lessons from One of Wall Street’s Top Tech Analysts
Mahaney heeft het boek geschreven als vervolg op het geweldige boek One Up on Wall Street van Peter Lynch. Peter Lynch heeft dit boek geschreven in het jaar 2000.
notion image

Wie is Mark S.F. Mahaney?

De technologie analyst Mark Mahaney analyseert sinds 1998 internetaandelen op Wall Street. Hij heeft de grote DotCom bubble nog meegemaakt. Geen ideale tijd om te starten als technologie analist. Toentertijd was hij werkzaam bij Morgan Stanley, vervolgens bij American Technology Research, Citibank, RBC Capital Markets en nu Evercore ISI.
Institutional Investor Magazine heeft hem de afgelopen 15 jaar elk jaar gerangschikt als een top internetanalist, waarvan vijf jaar als nummer één en hij is door de Financial Times en StarMine gerangschikt als de nummer één number-one earnings estimator en stock picker. Bovendien heeft TipRanks Mahaney in de top één procent van alle Wall Street-analisten geplaatst wat betreft prestaties op het gebied van aandelenselectie over één jaar.

De markt is inefficiënt op de korte termijn

In het boek heeft Mark het over de ‘recency bias’, een grote psychologische valkuil. Hebben we ook behandeld in aflevering 42. Er wordt hiermee bedoeld dat je recente informatie extra zwaar weegt, ook al is de data in het verleden anders een heel betrouwbaar. En als er veel informatie tegelijk komt, dan weegt de markt elke informatiepunt even zwaar. Ook al is daar wel onderscheid in te maken hoe belangrijk de informatie is.
42. De psychologie van beleggen | € 193.20042. De psychologie van beleggen | € 193.200
Heel recent hebben we het aandeel van Netflix met 48% zien zakken vanaf het hoogste punt. Dit komt onder andere door de vertraging in de abonnee groei.

Dislocated High-Quality Stocks (DHQs)

Een van de beste manieren om geld te verdienen als belegger in snelgroeiende technologieaandelen, is door de bedrijven van de hoogste kwaliteit te identificeren en deze vervolgens te kopen of posities aan te vullen wanneer ze ontwricht zijn. Kopen wanneer ze ontwricht zijn bedoeld Mark een correcties van 20 tot 30% en/of wanneer aandelen worden verhandeld met een korting op hun groeipercentages - vermindert de waardering/meervoudig risico. Het laatste gebeurt bijna nooit.
In elk interview heeft Mark het over DHQs. Zelfs de beste bedrijven zijn qua prijs soms ontwricht van de hun fundamentals. Je ziet het alleen vrij zelden. We zitten nu midden in zo’n periode. Shopify gaat met 50% naar beneden, Netflix met bijna 50%, Spotify met 43% en ga zo maar door. Het gebeurt niet vaak maar het gebeurt wel.

Heb geduld

Elk bedrijf van hoge kwaliteit raakt op een of ander moment ontwricht, waardoor geduldige langetermijnbeleggers volop kansen krijgen. Zelfs de aandelen van de hoogste kwaliteit zoals Facebook, Amazon, Netflix en Google zijn de afgelopen vijf jaar in die periode elk een paar keer ontwricht. Je moet geduld hebben, wachten en toeslaan op het juiste moment.
Het kan natuurlijk ook zijn dat een aandeel terecht ontwricht is. De belangrijkste indicator om een aandeel te verkopen is een materiële verslechtering van de fundamenten van een bedrijf. Om precies te zijn, wanneer de omzetgroei aanzienlijk vertraagt (50% vertraging binnen een jaar of minder, gecorrigeerd voor macroschokken) of wanneer de omzetgroei aanzienlijk daalt tot onder de 20%, opnieuw gecorrigeerd voor macroschokken.

Don’t play quarters

Hij heeft een volledig hoofdstuk aan dit onderwerp gewijd. Als een bedrijf hard groeit kan er wel is een slecht kwartaal tussen zitten. De oorzaak kan van alles zijn. Het is bijvoorbeeld wel is gebeurt dat de cijfers van Booking tegen viel maar dat kwam achteraf gezien doordat er minder vakantiedagen in die periode vielen dan normaal. Recent zien we dat ook bij de cijfers van FlatexDEGIRO, die vielen wat tegen maar ook dit kwam doordat er minder handelsdagen in Amerika waren die periode. Door de hoge FX kosten wordt het geld vooral verdiend als de Amerikaanse beurs open is.
Corona heeft voor veel bedrijven de steady omzetgroei veranderd. Voor sommige in het voordeel zoals Shopify en Amazon en voor sommige in het nadeel zoals bij Booking en AirBnB. Als er een uitzonderlijk event heeft plaatsgevonden is het belangrijk om omzetgroei te normaliseren over een langere periode.

Hoe herken je een kwaliteitsbedrijf?

Als een bedrijf 5 jaar op rij een consistente minimale omzetgroei van 20% op een aardige grote, kan je spreken van een kwaliteitsbedrijf. Google heeft bijvoorbeeld 10 jaar op rij 20% omzetgroei behaald vanaf 25 miljard omzet! Als ik dit toepas op mijn portfolio komen: Alibaba, ASML, Facebook, Shopify, The Trade Desk en Amazon direct naar boven. Andere bedrijven met hetzelfde resultaat zijn: Salesforce, Adobe, Airbnb (gecorrigeerd voor corona), Align Technology, DocuSign, Etsy, HubSpot, Netflix, Spotify, Tesla, Atlassian en nog tientallen anderen.
It don’t mean a thing, if it ain’t got that product swing!

Fundamentele analyse

Er zijn vier grote drivers voor succes in (internet)technologie
1.
Obsessie voor productinnovatie
2.
Extreem grote marktopportunitie (TAM)
3.
Hele aantrekkelijke waardepropositie
4.
Excellent management

Focus op omzet, omzet en omzet

De titel zegt al genoeg, dat wil niet zeggen dat winst of free cash flow er helemaal niet toe doet. Om kwaliteit winsten te maken moet je eerst voldoende omzet hebben. Als een belegger in technologie moet je veel aandacht hebben voor omzetgroei en een paar leidende consumer metrics. Wat die consumer metrics precies zijn verschilt per bedrijf. Voor SaaS bedrijven kan dat bijvoorbeeld de Net Revenue Retention (NRR) zijn en voor social media bedrijven bijvoorbeeld Average Revenue Per Unit (ARPU).
Als je het heel simpel maakt zijn er 3 manieren om winsten te laten groeien: 1) omzetgroei, 2) verlagen van operationele kosten en 3) ‘financial engineering’. Omzetgroei is de enige zonder platform, al is dat wel de moeilijkste van de drie.

TAM & DAM

Total addressable market (TAM) en direct addressable market (DAM) is misschien wel het belangrijkste startpunt om het succes te kunnen inschatten. Hiermee kan je ook al doorberekenen of het überhaupt mogelijk is om de komende 5 jaar met 20 procent te groeien. In de venture capital wereld waar veel start-ups geld ophalen is de eerste slide van elke pitch altijd de TAM. Als je er goed over nadenkt natuurlijk heel logisch, hiermee geef je aan hoe groot de investeringskans is. Uiteraard moet je altijd kritisch zijn op de TAM want er kan al snel veel bij verzonnen worden.
Het is vaak een goed tekenen als een bedrijf succesvol de TAM kan uitbreiden. Neem bijvoorbeeld Spotify als voorbeeld. Zij begonnen alleen in de muziek maar breiden het nu langzaam uit naar audio. Hiermee vergroten ze de TAM en ook direct het groeipotentieel.
Je kan het ook terugrekenen of het überhaupt mogelijk is om een x percentage te blijven groeien voor de komende x jaar. Neem als voorbeeld Facebook, zij hebben nu een omzet van 112 miljard. Het grootste gedeelte van de omzet komt uit advertenties. Over 10 jaar wil ik een jaarlijks rendement van 10%, exit multiple van 22,5 en verwacht een cashflow marge van 30%. Om dit te realiseren op de huidige prijs moet Facebook 12% per jaar de omzet laten groeien. Over 10 jaar heeft Facebook dan een omzet van 335 miljard. Is dit überhaupt mogelijk?
De verwacht is dat de online advertentie industrie elk jaar met 11% groeit. De totale advertentie uitgaven in 2030 is dan 1000 miljard. Dit noemen we dan een T Tam, de T staat voor triljoen. Momenteel heeft Facebook een marktaandeel op de advertentiemarkt van 25,2%. Snel gerekend betekent dat een mogelijke omzet in 2030 van 250 miljard. Dat is 85 miljard te weinig.
Hieruit kan je meerdere conclusies trekken. Facebook kan het marktaandeel vergroten over tijd, de totale advertentie uitgaven groeien harder of Facebook gaat zijn TAM uitbreiden en andere inkomstenstromen toevoegen. Dit laatste is alleen mogelijk als ze blijven innoveren. Misschien steekt Mark daarom wel 10 miljard per jaar in de metaverse. ;-)
Update: Er zijn vorig jaar ook onderzoeken uitgekomen die een digital advertising market verwachten in 2030 van 1449 miljard. Dat veranderd de berekening wel voor Facebook. Met een gelijkblijvende marktaandeel betekent dat een omzet van 365 miljard. Exact hoef je het niet te schatten maar het is belangrijk dat je een gevoel krijgt van de totale potentiële markt.

Waarderen is “future science”

Het stukje waarderen kan natuurlijk niet ontbreken. Misschien wel het lastigste om te doen als je belegd in snel groeiende technologie waar geen of nauwelijks winst wordt gemaakt. Hij waarschuwd voor ‘the precision trap’. Wat hij hiermee bedoelt dat je niet exact moet gaan waarderen. Als je werkt met een discounted cash flow (DCF) model dan komt daar vaak een exact getal uit. Bind je daar zeker niet aan vast. Een model met zo min mogelijk inputs is vaak beter als je gaat waarderen over een lange periode. Denk dan aan het voorspellen van omzet, winst en cash flow marges in de toekomst. Uiteraard moet je er dan ook bij bedenken hoeveel de markt dan bereid is om te betalen, wordt ook wel exit multiple genoemd.
Dit wil helemaal niet zeggen dat een DCF model niet werkt. Gebruik de juiste gereedschap voor de klus. Ondertussen heb ik meerdere waarderingsmodellen geleerd en pas ze allemaal toe. Waar je wel op moet letten tijdens waarderen is of je geen externe factoren in je model hebt zitten, die mogelijk veel invloed kunnen hebben op je eindelijke fair value. Vaak wordt er gerekent met de weighted average cost of capital (WACC), ook wel de risicovrije rentevoet. Als die ineens omhoog gaat, verandert je fair value ook. Het bedrijf dat eerst koop waardering was, is het nu niet meer. Toch gek, er ik niks aan het bedrijf veranderd.

4 logische vragen als het nog geen winst maakt

In het geval dat een bedrijf nog geen winst maakt, is het lastig om een bedrijf goed te waarderen. Je kan natuurlijk kijken naar price-to-sales maar dat zegt ook niet alles. Je kan jezelf wel de volgende vragen stellen:
1.
Zijn er andere beursgenoteerde bedrijven met vergelijkbare businessmodellen die al winstgevend zijn?
2.
Als het bedrijf als geheel niet winstgevend is, zijn er onderdelen in het bedrijf die dat wel zijn?
3.
Is er een goede reden waarom schaalbaarheid niet tot winstgevendheid kan leiden?
4.
Zijn er concrete stappen die het management kan nemen om het bedrijf richting winstgevendheid te sturen?

De twee grootste risico’s

Er zijn twee soorten risico’s: Fundamenteel en waardering! Investeren in hoogwaardige bedrijven - gekenmerkt door een hogere omzet en gedreven door grote TAM's, geweldige productinnovatie, overtuigende klantwaardeproposities en geweldig management - vermindert het fundamentele risico. Verder moet je goed in de gaten houden dat je niet te veel betaald op het moment dat je instapt. Zelfs de beste bedrijven gaan zo nu en dan met 20% of meer naar beneden. Heb geduld en stap op het juiste moment in of koop bij!

Stel jezelf de volgende vragen

Als ik een boek aan het lezen ben, probeer ik zoveel mogelijk notities te maken zodat ik het later terug kan lezen. Hieruit zijn een aantal vragen gekomen die ik mezelf kan stellen tijdens het analyseren van een bedrijf.
Is er een obsessie voor de customers?
Hoe groot is de TAM?
Is het founder led?
Hoe is het verhaal van de early days?
Hoe ziet het lijstje eruit van productinnovaties, nieuwe producten en mislukkingen?
Heb ik voldoende geduld?
Kan het een passieve belegging zijn? (dus lang vast kunnen houden)
Kan ik het product zelf gebruiken / ervaren?
Kan de CEO/Founder groei voor winst goed uitleggen en communiceren?

De 10 takeaways van het boek

Heb je geen zin om het volledige boek te lezen. Er is ook een Nothing But Net Stock-Picking Playbook waarin 10 lessen worden gedeeld. Wil je liever luisteren dan is de podcast van Bloomberg Businessweek met Carol Massar and Tim Stenovec ook een aanrader. De podcast aflevering duurt 16 minuten.
1.
There Will Be Blood...When You Pick Bad Stocks
2.
You Will Lose $... Even When You Pick The Best Stocks
3.
Don’t Play Quarters
4.
Revenue Matters More Than Anything
5.
It Don’t Mean a Thing, If It Ain’t Got That Product Swing
6.
TAMs–The Bigger the Better
7.
Follow the Value Prop, Not the Money
8.
M Is for Management
9.
Valuation Is in the Eye of the Tech Stockholder
10.
Hunt for DHQs–Dislocated High-Quality Stocks

Survivorship bias

Survivorship bias of survival bias is de logische fout om je te concentreren op de aandelen die door een selectieproces zijn gekomen. Degenen die dat niet hebben gedaan, meestal vanwege een faillissement zijn niet meer zichtbaar. Dit kan op verschillende manieren tot verkeerde conclusies leiden. Alle winnaars in de S&P 500 zijn nog genoteerd en hebben een grote marktkapitalisatie. Dat zijn de bedrijven die jij en ik nu kennen.
Deze theorie moet je wel meenemen tijdens het lezen van het boek. Ook al wordt dit niet helemaal vergeten. Er worden ook voorbeelden aangehaald van bedrijven die niet meer bestaan of slecht presteren zoals Grubhub, Yahoo, AOL, Blue Apron, Groupon en Ebay.
42. De psychologie van beleggen | € 193.20042. De psychologie van beleggen | € 193.200
notion image

Crypto in Portfolio Dividend Tracker

Crypto ondersteuning is hier! Daarnaast hebben we weer een aantal verbeteringen en bugfixes doorgevoerd. Zie ook onze uitgebreide changelog.

Cryptocurrencies

Het is nu mogelijk om cryptomunten en tokens toe te voegen aan je portfolio! We ondersteunen vanaf deze release de top 2500 (zoals Bitcoin, Ethereum, Cardano, Dogecoin, etc) op basis van hun marktkapitalisatie. Mocht je alsnog jouw crypto missen in Portfolio Dividend Tracker, laat het ons dan even weten!
Voor nu hebben we een 'Crypto' land en sector aangemaakt waar alle crypto gerelateerde effecten onder vallen. In de toekomst willen we gaan kijken of we hier een betere onderverdeling in kunnen maken, maar dat is bij crypto toch een stuk lastiger.
Het was nog even puzzelen met alle cijfers achter de komma die soms om de hoek komen kijken bij crypto. Het is gelukt om tot twaalf getallen achter de komma te ondersteunen. Als je bijvoorbeeld 0,0023391 Bitcoin hebt, kan je dat zonder problemen invoeren.
Vanaf nu ook mogelijk om jouw crypto’s toe te voegen aan PDT zoals in dit voorbeeld Shiba Inu coin.
Vanaf nu ook mogelijk om jouw crypto’s toe te voegen aan PDT zoals in dit voorbeeld Shiba Inu coin.

Portfolio

Transactie: Nee
Portfolio waarde: € 255.300

Volgende week gaan we het hebben over 'Industrie special: Fintech (met Duco van Lanschot)'. Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.