➔ Ga direct naar de analyse van Wise.
Europa wordt wel eens een openluchtmuseum genoemd. Het is natuurlijk grappig bedoeld maar hier zit wel een kern van waarheid in. In de top 5 grootste bedrijven in Europa staan twee luxe-aandelen. Zij exporteren een soort van (Europese) culturele identiteit naar andere markten verspreid over de wereld. Een luxe product is geworteld en gelinkt aan een cultuur. Hierdoor is het haast onmogelijk om zomaar even een luxe merk te starten. Luxe gaat over erfgoed, creativiteit, hedonisme en maatschappelijke onderscheiding. Zelfs een senior McKinsey consultant lost dit niet even voor je op.
“One interesting sort of categorization that I've heard is that luxury tends to be French, fashion tends to be Italian, premium tends to be German and mass prestige tends to be American.”
Wat is luxe, en vooral wat niet? Als je een piramide voor je denkt en opdeelt in meerdere laagjes ziet de categorisering er ongeveer zo uit: supreme (true luxury), aspirational, accessible luxury, premium en mass-market. Maar uiteindelijk ‘luxe lies in the eyes of the beholder’. We gaan het vandaag hebben over de bovenkant van de piramide. We doen dat aan de hand van het boek The Luxury Strategy van Jean-Noël Kapferer en Vincent Bastien. Door velen gezien als de handleiding in de wereld van luxe.
Het eerste waar ik aan dacht bij luxe, is schaarste. Iets kan geen luxe zijn als het veelal om handen is. Als je dit zou vertalen naar luxebedrijven, verkopen ze minder dan er vraag naar is. Voor luxe is dit misschien logisch maar voor een gemiddeld bedrijf niet, daar wordt vaak net iets meer geproduceerd om aan de vraag te kunnen voldoen.
“A luxury brand must have far more people who know it and dream of it than people who buy it.”
Management en een langetermijnvisie
Het moment dat er op de korte termijn gedacht (en gehandeld) wordt, is er een doodvonnis getekend voor het luxebedrijf. Luxe kan alleen bestaan bij de gratie dat er extreem veel consumer surplus is. Zolang dat aanwezig is, is er een kans op bestaansrecht ver in de toekomst. Dit betekent dat je als management altijd waarde in het nu laat liggen. Als deze waarde niet wordt opgepikt wordt dat als het ware omgezet in groei op de lange termijn. Het management van een luxebedrijf loopt op een dun koord tussen exclusiviteit en groei.
Het is dus een spel tussen volume en groei. Het product moet schaars blijven maar een bedrijf wil wel blijven groeien. Ferrari lost dit op een creatieve manier op, door constant met nieuwe modellen te komen waarvan ze er maar een paar produceren. Hierdoor houden ze exclusiviteit per auto maar kunnen ze wel meer auto’s produceren om te blijven groeien.
"Ferrari will always deliver one car less than the market demand.” — Enzo Ferrari
Het is dan ook niet verrassend dat de grote luxebedrijven gestuurd worden door families. Zo is bij Hermès de zesde generatie nu aan het roer. De huidige CEO, Axel Dumas, is voornamelijk bezig om het bedrijf op een goede manier door te geven naar de volgende generatie. Het is voor Dumas extreem eenvoudig om de omzet met tientallen procenten te laten groeien en de winst zelfs met 50 procent of meer te laten toenemen de komende jaren. Simpelweg door heel veel meer Birkin en Kelly Bags te produceren.
“When a product sells too much, we stop producing it.” — Axel Dumas, CEO Hermès
Het management van pure luxe weet wanneer ze (bewust) waarde laten liggen als op het moment van verkopen, het product direct in waarde stijgt. Zo zijn de verkochte topline Ferrari’s en Birkin Bags flink in waarde gestegen. Het kan dus ook gezien worden als investering, of in andere woorden: het is een ‘store of value’.
Om op de lange termijn aan waardecreatie te blijven doen, moet het hele bedrijf daarmee bezig zijn. Dus niet het talent van één creator maar de gehele productie. Maar ook sales, die met klanten praten en de droom snappen en natuurlijk alle topmanagers. De waarde van het bedrijf moet door iedereen gedragen worden. Vanuit dit perspectief is het dus ook niet gek dat luxebedrijven dichtbij, dan wel niet in hun geboorteplaats blijven.
Anti-wetten van marketing
Dingen als social media en performance marketing, nu helemaal hip, worden absoluut niet gedaan door de grootste luxemerken. Eigenlijk moeten deze bedrijven alles niet doen, wat andere bedrijven zoals Unilever, Ahold en CocaCola wel doen. In het boek The Luxury Strategy hebben Jean-Noël Kapferer en Vincent Bastien 24 anti-wetten van marketing opgeschreven.
- Vergeet positionering
- Perfectie met een vleugje excentriciteit
- Negeer klantenwensen
- Sluit de massa buiten
- Bevestig zeldzaamheid
- Laat de klant het onderspit delven
- Maak kopen moeilijk
- Bescherm je klantenkring
- Verkoop een droom, geen product
- Communiceer selectief
- Perceptie boven werkelijke prijs
- Laat het product de prijs bepalen
- Verhoog de prijs geleidelijk
- Behoud een hoog prijsniveau
- Verkoop niet actief
- Vermijd beroemdheden in je reclame
- Koester de band met kunst
- Verplaats fabrieken niet
- Schakel geen consultants in
- Test niet
- Zoek geen consensus
- Vermijd groepssynergieën
- Streef niet naar kostenreductie
- Verkoop marginaal online
Luxe gaat niet over vergelijken met concurrenten, maar over uniek zijn. Luxe is superlatief, niet relatief of vergelijkend.
Luxe streeft naar perfectie, maar een tikkeltje “gekheid” maakt het begeerlijk. Toch: imperfecties toevoegen verandert een gewoon product niet in luxe.
Luxe komt voort uit de visie van de maker en een langetermijnvisie, niet uit wat de klant vraagt.
Luxe richt zich op een selecte groep die de merkwaarden deelt – 80% van de premium doelgroep hoeft er niet bij te horen.
In plaats van in te spelen op stijgende vraag, maak je het product opzettelijk moeilijk verkrijgbaar. Zo kunnen meer mensen ervan dromen dan het daadwerkelijk kopen.
Luxe is gebaseerd op verdienste en herstructureert hiërarchieën – succes komt door kwaliteiten, niet door populariteit.
Hoe ontoegankelijker het product (echt of symbolisch), hoe groter de begeerte.
Luxe werkt via een open-sluitprincipe: het merk is exclusief en sluit ongeschikte klanten uit.
Reclame draait om het merkuniversum en de beleving, niet enkel om de productkwaliteit.
Luxe draait niet om brede naamsbekendheid, maar om prestige. Productplaatsing gebeurt op uitnodiging, niet via massamedia.
De gepercipieerde (hogere) prijs creëert meer waarde dan de feitelijke prijs.
Eerst ontwikkel je een uniek product, dan bepaal je wat het waard is – niet andersom.
Een voortdurende prijsstijging versterkt het exclusiviteitsgevoel. Zodra de prijs weer een standaard vraag-vraagrelatie vormt, verlies je de luxefactor.
Groei door toegankelijke producten te lanceren verzwakt de luxepositie.
Luxe laat klanten aangetrokken worden – agressieve verkoop verandert het in massaconsumptie.
Hun imago is onvoorspelbaar en kan de luxe-identiteit ondermijnen.
Houd het merk verbonden met avant-garde of minder populaire kunst, wat bijdraagt aan exclusiviteit.
Lokale productie versterkt de culturele en authentieke waarde van een luxe-item.
Consultants promoten ‘best practices’ die de unieke luxe-identiteit kunnen verwateren.
Testen betekent beslissingen baseren op massa-smaak, wat niet past bij luxe.
Luxe draait niet om wat de meerderheid kiest, maar om unieke keuzes.
Kostenbesparingen via synergie kunnen de prijspositie en het droombeeld van het merk verzwakken.
Waarde in luxe komt door toegevoegde waarde, niet door het verlagen van kosten.
Online verkoop past bij mode en premium, maar luxe vraagt om een intensieve, persoonlijke ervaring en exclusiviteit.
Vierentwintig anti-wetten van marketing benadrukken dat luxe merken bewust tegen conventionele marketingprincipes ingaan om hun exclusiviteit, authenticiteit en unieke positie te behouden. Dit kan handig zijn tijdens het beoordelen of een luxebedrijf het goed doet, andersom kan natuurlijk ook. Zo werd Porsche een lange tijd gezien als luxe maar die hebben in de afgelopen jaren veel van de bovenstaande regels genegeerd.
Echte luxe kan je niet kopen
Naast goed management en een langetermijnvisie is schaarste (zowel in productie als distributie) misschien wel de belangrijkste om luxe te zijn en te blijven. Maar dan wel schaarste in de vorm van het haast onmogelijk maken om het topline product te kopen. Niet zozeer onmogelijk qua prijs maar op het gebied van toegang. Zo is het haast onmogelijk om zomaar een Ferrari dealer of Hermès winkel in te lopen en naar buiten te gaan met het nieuwste model Ferrari of de Birkin Bag.
Voordat je de kans gegund wordt moet je eerst een veelvoud aan andere producten kopen. In de basis wordt een Birkin Bag alleen verkocht aan iemand die al een Birkin Bag heeft. Hetzelfde geldt voor de topline Ferrari’s. Je zal jaren geld moeten uitgeven en dus moeten wachten om een kans te krijgen. Een warme introductie van een Birkin of Ferarri bezitter zal zeker wel helpen.
"The loyalty of our client is testified once again by few interesting data. In 2024, we sold approximately 81% of our new cars to existing Ferrari clients and 48% to clients who currently own more than one Ferrari.” — Benedetto Vigna, CEO Ferarri
Je weet dat je met echte luxe te maken hebt, als (potentiële) klanten zelfs via de rechter de tas proberen te krijgen. ‘Twee Amerikaanse beschuldigen Hermès van uitsluiting en oneerlijke verkooppraktijken omdat de Birkin Bag alleen verkocht zouden worden aan mensen die grof geld aan andere producten van het merk zouden uitgeven.’
Beleggen in luxe-aandelen
De scheidingslijn tussen echte luxe, premium en fashion is niet altijd even duidelijk in de luxesector. Het is daarom ook altijd subjectief en afhankelijk van welke aspecten van luxe je vooropstelt – denk aan erfgoed, exclusiviteit, vakmanschap en de beleving van de consument. Toch is het wel leuk om een mogelijke rangschikking te maken van beursgenoteerde bedrijven in deze industrie.
“Selling Europe to the World! I believe this idea that in a way, we're exporting a sort of cultural identity to other markets and parts of the world.”
Wat opvalt is dat er na de jaren tachtig geen (beursgenoteerd) bedrijf meer is opgericht dat behoord tot de top. Dat is alweer veertig jaar geleden. De meeste luxebedrijven zijn opgericht in begin tot midden twintigste eeuw en dan voornamelijk in Frankrijk en Italië.
Hermès (RMS) 🇫🇷
Hermès werd in 1837 opgericht door Thierry Hermès en is uitgegroeid tot een waar symbool van Frans vakmanschap en elegantie. Het huis staat bekend om zijn exclusieve lederwaren, zijden sjaals en horloges en biedt zo een wereld van tijdloze luxe. De Birkin en Kelly Bag zijn de twee bekende producten.
Ferrari (RACE) 🇮🇹
In 1939 richtte Enzo Ferrari het iconische Italiaanse automerk op. Ferrari combineert een rijke racegeschiedenis met verfijnd design en produceert sportwagens die symbool staan voor snelheid, innovatie en pure passie voor luxe.
Brunello Cucinelli (BC) 🇮🇹
Opgericht in 1978 door Brunello Cucinelli, belichaamt dit Italiaanse merk de kunst van verfijnd vakmanschap. Met een focus op luxueuze kasjmier-collecties en tijdloze kleding weet Brunello Cucinelli elegantie en menselijkheid in elke creatie te verwerken.
LVMH - Moët Hennessy Louis Vuitton (MC) 🇫🇷
Het Franse conglomeraat LVMH, dat in 1987 onder leiding van Bernard Arnault vorm kreeg, verenigt ’s werelds meest prestigieuze namen. De groep blijft maar uitbreiden, momenteel huisvest het 75 prestigieuze merken. Van iconische lederwaren tot voortreffelijke wijnen en parfums, LVMH definieert luxe in al haar facetten.
Richemont (CFR) 🇨🇭
Richemont werd in 1988 opgericht door de visionaire Rupert-familie en is een Zwitsers conglomeraat dat luxe tot in de kleinste details beheerst. Met een schitterende selectie van horloges, sieraden en mode-accessoires staat het merk garant voor verfijnde elegantie.
Kering (KER) 🇫🇷
Sinds de oprichting in 1963 door François Pinault is Kering uitgegroeid tot een toonaangevend Frans luxeconcern. Met merken als Gucci, Saint Laurent en Bottega Veneta brengt Kering een perfecte mix van traditie, innovatie en moderne flair op het gebied van mode en accessoires.
Moncler (MONC) 🇮🇹
Moncler, opgericht in 1952 door René Ramillon, heeft zijn oorsprong in de wereld van skikleding en is inmiddels een icoon van Italiaanse luxe. Het merk staat bekend om zijn stijlvolle en technische outerwear, waarin functionaliteit en design naadloos samenkomen.
Prada (1913) 🇮🇹
Prada werd in 1913 door Mario Prada in Milaan opgericht en heeft sindsdien de grenzen van mode en design verlegd. Met verfijnde lederwaren, kleding en accessoires blijft Prada een toonbeeld van Italiaanse innovatie en elegantie.
Ermenegildo Zegna (ZGN) 🇮🇹
Ermenegildo Zegna werd in 1910 in Trivero, Italië, opgericht door zijn gelijknamige visionair. Het merk staat synoniem voor luxe herenkleding en superieur textielvakmanschap, met een exclusieve collectie maatpakken en verfijnde kledingstukken die de Italiaanse elegantie perfect weerspiegelen.
Salvatore Ferragamo (SFER) 🇮🇹
In 1927 richtte Salvatore Ferragamo zijn gelijknamige merk op en introduceerde hij een revolutie in luxe schoenontwerp. Het Italiaanse huis staat bekend om zijn verfijnde schoenen, lederen accessoires en mode, en combineert vakmanschap met innovatieve elegantie.
Burberry (BRBY) 🇬🇧
Opgericht in 1856 door Thomas Burberry, is dit Britse merk een icoon van tijdloze stijl en innovatie. Burberry’s klassieke trenchcoats en verfijnde mode combineren traditioneel vakmanschap met een hedendaagse twist, wat het merk wereldwijd herkenbaar maakt.
San Lorenzo (SL) 🇮🇹
San Lorenzo werd in 1958 opgericht door de gepassioneerde San Lorenzo familie en heeft zich gevestigd als een gerenommeerd Italiaans merk in de maritieme sector. Het bedrijf ontwerpt exclusieve jachten op maat waarin traditioneel vakmanschap en modern design samenkomen, en zo de essentie van Italiaanse elegantie op zee belichaamt.
The Italian Sea Group (TISG) 🇮🇹
The Italian Sea Group werd in 2009 opgericht door de innovatieve Italiaanse ondernemer Giovanni Costantino. De groep bevat meerdere merken die teruggaan naar 1575. Door traditionele scheepsbouw te combineren met hedendaagse technologie levert het bedrijf luxe boten en jachten die de grenzen tussen ambacht en moderne innovatie moeiteloos vervagen.
Hugo Boss (BOSS) 🇩🇪
Hugo Boss, opgericht in 1924 door Hugo Boss, is een begrip in de wereld van high-end mode en parfums. Het Duitse merk weet met zijn klassieke elegantie en moderne designs een breed publiek te inspireren, van verfijnde kleding tot stijlvolle accessoires.
Ralph Lauren (RL) 🇺🇸
Sinds de oprichting in 1967 door Ralph Lauren is dit Amerikaanse merk synoniem geworden aan een klassieke, luxe levensstijl. Bekend om iconische polo’s, kleding en accessoires, combineert Ralph Lauren tijdloze elegantie met een ontspannen, moderne uitstraling.
Aston Martin (AML) 🇬🇧
Aston Martin werd in 1913 opgericht door Lionel Martin en Robert Bamford en is inmiddels een legende in de wereld van luxe sportwagens. Met verfijnd Brits design en ongeëvenaarde prestaties staat het merk symbool voor klasse en innovatie op de weg.
Capri Holdings (CPRI) 🇺🇸
Capri Holdings vindt zijn oorsprong in het Michael Kors-imperium, dat in 1981 door Michael Kors werd gelanceerd. Vandaag de dag bundelt dit Amerikaanse conglomeraat prestigieuze merken zoals Versace en Jimmy Choo, en staat het garant voor een perfecte mix van klassieke elegantie en moderne flair.
Swatch (UHR) 🇨🇭
Swatch werd in 1983 door Nicolas Hayek opgericht en gaf de revolutie in de horloge-industrie een impuls. Dit Zwitserse merk is wereldwijd geliefd vanwege zijn kleurrijke, innovatieve en speelse ontwerpen, waarbij technische precisie en moderne esthetiek hand in hand gaan.
Afsluiting
Na een onderdompeling in de luxe-industrie ben ik er wel achtergekomen dat het niet helemaal mijn ding is. Mogelijk komt het door de irrealiteit die in deze sector aanwezig is. Het is veelal een soort van kunstvorm. Je hebt er een fingerspitzengefühl voor nodig die niet helemaal aan mij is besteed.
In de podcast Tetragrammaton legt Peter Thiel naar mijn idee goed uit waarom het een lastige industrie is. Zij stellen de vraag: “Als concurrentie leidt tot wegconcurreren van winst, hoe past de luxe- en modeindustrie dan in dat idee?”
”I don't know much about it. And I think there's this very mysterious thing called brand, which when you get a brand, you get some kind of pricing power. And then it is a somewhat mysterious process, how brands get created or strengthened, you know, get monetized occasionally, they also get eroded. And for the most part, I think of fashion as centered on this extremely mysterious thing called branding. It obviously, on some level, it works. And on some level, I suspect there are some interesting secrets that people who have succeeded in that industry could say about what they did or how it worked, that are very, very divergent from the official story. And then for good reason, they would not tell us those secrets because that probably would be the surest way to erode it. And then there's probably a time-dependent thing where there were ways to create new brands in the 70s and 80s, and it's maybe very, very different today.” — Peter Thiel
Als we het framework van Hamilton Helmer erbij pakken, de zeven competitieve krachten, geldt in deze sector voornamelijk de kracht van branding. Deze vind ik nou net de lastigste om goed in te schatten. Het is voor mij compleet on(be)grijpbaar hoe je een merk zoals Hermès of Ferrari creëert. Naar mijn idee is dit haast onmogelijk. Mocht het wel zijn gelukt, is het extreem uitdagend om dit te behouden. In de afgelopen veertig jaar zijn er meer bedrijven van hun voetstuk gevallen dan er zijn gecreëerd.
“Luxury is going to remain. The big players have credibility. It’s hard to build credibility, especially in luxury. What luxury is known for is quality and status. It is hard to build luxury without any type of history or base.”
De ironie in mijn conclusie is natuurlijk dat ik constateer dat de toetredingsbarrière gigantisch is, maar niet onmogelijk. Dit maakt beleggen in luxe-aandelen natuurlijk juist interessant. Helemaal met het Lindy effect in gedachten. Het idee dat hoe ouder iets is, hoe langer het waarschijnlijk in de toekomst zal blijven bestaan. Hermès bestaat al 187 jaar dus heeft het nog tot minimaal 2211 te gaan.
Als ik het ooit ga overwegen, zal ik sowieso voor het allerbeste gaan en dat is naar mijn idee echt Hermès en Ferrari. Aan de huidige waardering te zien, is de rest van de wereld het met mij eens.
Dompel jezelf verder onder in luxe
Een groot gedeelte van mijn interesse in deze industrie is gewekt door Jan Klein Poelhuis. Hij heeft samen met Rowan Nijboer een podcast. In aflevering 197 bespreken ze deze sector met veel voorbeelden en verhalen van Hermès, Ferrari en Brunello Cucinelli. Zeker een aanrader.
- Chit Chat Stocks: The State of the Luxury Industry.
Er is al zoveel geschreven over de luxe-industrie en bedrijven. Klein overzicht van interessante artikelen en podcasts als je je hierin verder wilt verdiepen.
- We Study Billionaires: The Luxury Strategy with Christian Billinger.
- Acquired: Hermès.
- Business Breakdowns: Ferarri: Magic from Maranello.
- Founders: Brunello Cucinelli.
- Quartr: Hermès: Two Centuries of Craftsmanship and Excellence.
- Pricing Power Through Scarcity: A Case Study of Ferrari.
- The World of Luxury: Creating and Selling Desirability.
- Timeless Timepieces: The Rolex Story.
- Prada: The Story of an Icon.
- House of Pinault: The History and Business of Kering and Gucci.
- Burberry: From WWI Trench Coats to Global Luxury.
- De Tijd: Achter het succes van het luxemerk Hermès.
- The Dutch Investors: The psychology of luxury.
Dividend-update in PDT
Een gedeelte van de lang verwachte dividend-update staat live. De holding tab en kalender heeft een dividend-update gekregen. Hiermee hebben we de basis gelegd voor nog meer dividend-updates zoals PADI en dividend yield op niveau van de portfolio.
Dividend-informatie over een bedrijf
Om meer dividend-informatie op het niveau van de portfolio te laten zien, moeten we eerst alles per bedrijf inzichtelijk maken. Dat hebben we zojuist gedaan met deze update. De update staat live en is te bekijken via de ‘portfolio’ pagina. Daar vind je een tabel met al je bedrijven. Klik op een bedrijf en er verschijnt een sidemodel, klik daarna op de tab ‘dividend’.
- Aankomende dividenden: Bekijk eenvoudig aankomende dividenden, gecategoriseerd als aangekondigd (door het bedrijf) of geschat (door ons berekend op basis van de dividendgroeigeschiedenis van het bedrijf). We nemen ook details op zoals het dividend per aandeel, de betaaldatum en de ex-dividenddatum.
- Betalingsfrequentie: Bekijk hoe vaak dividenden worden betaald (bijv. per kwartaal, halfjaarlijks, jaarlijks).
- Dividendrendement: Jaarlijkse dividendinkomen als een percentage van de huidige marktprijs, ook wel bekend als Dividend Yield. Als een aandeel bijvoorbeeld €100 kost en een jaarlijks dividend van €5 betaalt, is het rendement 5% (€5/€100).
- Rendement op kosten: Jaarlijkse dividendinkomen als een percentage van de gemiddelde aankoopprijs van het effect, ook wel bekend als Yield on Cost. Als je het aandeel bijvoorbeeld oorspronkelijk voor €80 hebt gekocht, is het rendement op kosten 6,25% (€5/€80).
- Dividendgroei: Volg de groei van je dividenden over meerdere jaren. Dit wordt berekend met behulp van de samengestelde jaarlijkse groeivoet (CAGR).
Kalender met meer dividend-informatie
Ook de kalender heeft een update gekregen. Zowel aangekondigde als geschatte dividenden zijn nu zichtbaar in de kalender. Dit maakt het nog eenvoudiger om je aankomende dividendbetalingen in te zien.
Zoals in de intro al aangegeven: we hebben met deze update de basis gelegd om meerdere dividend updates uit te rollen. Denk aan dividend inzicht op portfolio-niveau zoals dividend yield, yield on cost, etc. maar ook nieuwe pagina’s zoals Projected Annual Dividend Income (PADI).
Portfolio
Transactie: Ja, Wise (nieuw), Airbnb (verkocht) en CrowdStrike (verkleind).
Portfolio waarde: € 498.600
NASDAQ:ABNB
Airbnb heb ik verkocht, het was mijn kleinste positie met 2,5%. In twee jaar tijd had ik toch ruim 50% rendement. Niet slecht zou je zeggen, mijn portfolio is in dezelfde periode met 75% gestegen. Ondanks de verkoop, blijf ik het aandeel wel goed volgen. In een van de laatste calls heeft de CEO Brian Chesky aangegeven dat ze dit jaar met twee hele grote (AI-gerelateerde) updates gaan komen. De eerste update wordt aanstaande mei verwacht. Het vertrouwen heeft een deuk opgelopen, ik wil het vanaf nu eerst zien voor ik het geloof.
Airbnb is volledig ingericht om stevig te innoveren. Dit is onder andere zichtbaar in de Stock Based Compensation (SBC) post. Voor de lange termijn is hier niks mis mee, sterker nog, ik denk dat dit nodig is en daardoor belangrijk. Er moet dan alleen wel geleverd worden, anders zijn de kosten heel erg zuur en duur. Tot nu toe is het Airbnb nog niet gelukt om een extra omzetstroom te creëren. Naar mijn idee is dit wel nodig om Airbnb op de lange termijn een succesvolle belegging te laten zijn. Mogelijk gaat Brian Chesky mij de komende twaalf maanden verrassen. Ik vind het dan ook niet erg als ik later tegen een hogere koers weer kan instappen.
NASDAQ:CRWD
De outage van de CrowdStrike Falcon Sensor update voor Windows is nog maar een half jaartje geleden, ondertussen staat de koers alweer hoger dan daarvoor. Een sterke daling afgelopen juli van 43% is alweer weggepoetst, sindsdien is CrowdStrike met ruim 80% gestegen. Volledig verkopen doe ik niet meer zo snel, vanuit portfoliomanagement heb ik de weging iets teruggebracht naar iets boven de 5 procent.
LON:WISE
Wise is mijn nieuwste positie, genoteerd in Londen. Iedereen die ooit geld naar het buitenland heeft overgemaakt kent het ongetwijfeld. Wise maakt het super eenvoudig, goedkoop en transparant om cross border transacties te doen. Ze hebben een compleet eigen infrastructuur gebouwd waardoor ze transacties in een factor 10 goedkoper kunnen uitvoeren. ‘Scale Economies Shared’, bekend van Nick Sleep, zit goed verwerkt in de business. Alle voordelen waarvan ze genieten door schaal, geven ze voor een groot gedeelte terug aan klanten.
Begin van dit jaar werd de Longriver Q4 update met mij gedeeld, nogmaals bedankt daarvoor. Wise trok direct mijn aandacht om verder te onderzoeken. In de afgelopen vier weken heb ik mij daar op gestort. Onder andere samen met Mark (bekend van aflevering 180) heb ik Wise beter leren kennen. Mark heeft ondertussen al een extreem uitgebreide en sterke analyse in de community gedeeld.
Introductie en verdienmodel
Wise (voorheen bekend als TransferWise) is een fintech-bedrijf dat zich richt op het eenvoudiger, sneller en goedkoper maken van internationale geldtransacties. Het bedrijf is opgericht in januari 2011 (founding story) door de Estse zakenlieden Kristo Käärmann en Taavet Hinrikus. Käärmann is momenteel de CEO en heeft nog ruim 18% van de aandelen.
Money Without Borders! We're building the best way to move and manage the world's money. Min fees. Max ease. Full speed.
Wise biedt onder andere multi-valutarekeningen aan waarmee gebruikers geld kunnen ontvangen, bewaren en versturen in verschillende valuta, tegen een gunstige (mid-market) wisselkoers. Door hun transparante prijsmodel en eigen technologie onderscheiden ze zich van traditionele banken, die vaak hogere kosten en ongunstigere (spread) wisselkoersen rekenen. Wise heeft als doel om wereldwijde betalingen net zo probleemloos en voordelig te maken als lokale transacties.
De geografische spreiding van de omzet is heel erg goed, helemaal voor een Europees software bedrijf. Dit doet mij direct denken aan Adyen. Het geeft mij de bevestiging dat ze een goed product hebben en dat de vraag heel erg groot is. De gehele wereld ligt eigenlijk aan de voeten van Wise.
Als we inzoomen op de omzet zelf, bestaat die uit drie delen. Het grootste deel, ongeveer tweederde komt uit cross border transacties, de rest van de omzet zijn rente-inkomsten en card & others. De afgelopen periode zijn de rente-inkomsten behoorlijk opgelopen. De snelstgroeiende categorie is de omzet gerelateerd aan de debetkaart. In de basis is het verdienmodel heel simpel. Wise verdient een heel klein beetje aan elke transactie. Vorig jaar was het volume 118 miljard. Veel kleine beetjes zijn dus zeker de moeite waard.
Wise is winstgevend, heeft netto geen schuld, een brutomarge van 80% en een adjusted EBITDA marge van 28%. Doordat ze winsten willen delen met klanten door de take rate constant te verlagen, is de doelstelling op de lange termijn een underlying adjusted EBITDA marge van 20-23%. Het voelt als een omgekeerde wereld dat het management actief bezig is om de marges te verlagen. Door voortdurend de take rate te verlagen, blijft het vliegwiel draaien. In de afgelopen vijf jaar is de take rate gedaald van 0,74% naar 0,59%. Dat lijkt weinig maar dat is een daling van ruim 20%.
Bovenstaande afbeelding laat heel goed het model van Wise zien. De winst wordt direct weer geïnvesteerd, in marketing en in het verbeteren van het product en de infrastructuur. Dit resulteert in een efficiënter platform met meer en betere functionaliteiten waardoor de gebruikerservaring omhoog gaat. Mond-op-mond wordt hierdoor versterkt, wat weer veel nieuwe klanten oplevert. Samengevat: de volumes gaan omhoog wat de marges positief beïnvloedt. Onderaan de streep blijft er weer meer over. En dan begint het proces weer opnieuw. Dit kunnen ze blijven herhalen tot het volume minimaal de biljoen aantikt.
Markt en competitieve positie
Wereldwijd worden er steeds meer internationale betalingen verricht: door globalisering, e-commerce, freelancing en internationale arbeidsmigratie. Dit zorgt voor een groot en groeiend marktpotentieel. Wise deelt de markt op in drie groepen, bij elkaar een volume van 27 biljoen pond. Zoals gezegd, momenteel heeft Wise een jaarlijkse volume van 118 miljard pond. Er is nog voldoende te winnen de komende twintig jaar.
In de genoemde markt van 27 biljoen pond zijn voornamelijke traditionele banken en geldoverschrijvingsdiensten (zoals Western Union, MoneyGram, Ria Money, International Money Express, etc) actief. In de laatste tien jaar hebben fintech-bedrijven de markt opengebroken met goedkopere en gebruiksvriendelijkere oplossingen zoals Remitly, Revolut, WorldRemit, Xoom (PayPal), Instarem, OFX, CurrencyCloud, Payoneer, etc. Allemaal met hun eigen specialisatie en focus in een niche. Het is op te delen in vijf groepen.
- Traditionele banken: Dit zijn de bekende grote banken, in Nederland zijn dat ING, ABN AMRO en Rabobank. Alle transacties worden uitgevoegd via het SWIFT-systeem. Pricing is vaak niet transparant, de bank pakt de spread en onderweg worden er ook nog kosten gemaakt door verschillende correspondent banken. De totale prijs kan oplopen tot wel 6%.
- Fysieke geldtransferdiensten: Bekende bedrijven zijn Western Union en MoneyGram. Belangrijk kenmerk van deze bedrijven is dat ze overal ter wereld ‘agents’ hebben waarbij je cash geld kan ophalen. Het is dus niet volledig digitaal. Ook hier zijn de kosten stevig en niet duidelijk hoe het exact is opgebouwd.
- Digitale FinTech-spelers die zich richten op remittances: Bedrijven zoals Remitly, WorldRemit, Xoom (PayPal) en Instarem. Vergeleken met de twee bovenstaande groepen zijn ze beduidend goedkoper. Ook hier is vaak de pricing niet transparant en wordt er niet gewerkt met mid-market rate. Remittance-specialisten focussen zich sterk op een paar belangrijke corridors (bijvoorbeeld VS -> Mexico, Europa -> Afrika) en bouwen daar volume en naamsbekendheid op.
- Neobanken: Bijvoorbeeld Revolut, combineren het gemak van een gebruiksvriendelijke digitale bankervaring met extra functionaliteiten als betaalpassen, spaaropties en soms zelfs verzekeringen of beleggingsmogelijkheden. Op veel vlakken zijn ze competitief aan Wise, helemaal in de gebruikerservaring en soms ook op prijs. Vaak zijn er wel meer voorwaarden aan verbonden en is de kans groot dat ze cross border transacties ‘subsidiëren’. Het grootste verschil zit onderwater, neobanken hebben geen eigen cross border infrastructuur wat Wise wel heeft. Het is daarom ook niet gek dat partijen zoals Bunq, N26, Monzo, etc. partner van Wise zijn.
- (Multi-)valuta platformen: Zoals Payoneer of Currencycloud, richten zich sterk op het faciliteren van transacties in meerdere valuta en bedienen zowel particulieren als zakelijke gebruikers. Ze maken het mogelijk om geld aan te houden en te versturen in diverse munteenheden. Deze platforms onderscheiden zich door hun wereldwijde reikwijdte, eenvoud in gebruik en vaak lagere tarieven dan traditionele spelers. Revolut is bijvoorbeeld klant bij Currencycloud. Zover mijn kennis gaat zijn deze partijen allemaal gebouwd op traditionele bankrails + Visa direct. Bij Wise is dat niet het geval en daardoor hebben ze een duurzaam en laag kostenvoordeel.
Terug naar Wise. Waar ze mee opvallen is de gebruiksvriendelijkheid, snelheid, transparantie en goedkope prijzen. Wat ze in mijn ogen echt uniek maakt is dat ze hun eigen infrastructuur hebben ontwikkeld. Je kan hier spreken van een verticale integratie. Ze hebben nagenoeg geen externe partijen nodig om een transactie succesvol te voldoen.
Transparante kosten is waar Wise zich hard voor maakt. De founder Kristo Käärmann is op missie om dit de standaard te maken. Om wat context te geven. Traditionele banken rekenen al snel 4-6% voor een cross border transactie. Aan de voorkant lijkt het dat je relatief weinig transactiekosten betaald maar onderweg wordt er nog een hoop vanaf gesnoept. De bekende is natuurlijk de spread, het verschil tussen bied - en laatprijs. Wise rekent de ‘echte’ (mid-market) wisselkoers en communiceert helder over transactiekosten. Dit onderscheidt hen positief in een markt waar verborgen kosten en onduidelijke marges vaak voorkomen. In veel gevallen is Wise tot een factor 10 goedkoper!
Wise kan dit vele malen goedkoper omdat ze hun eigen infrastructuur hebben ontwikkeld. Ze maken een soort van gebruik van een slim trucje, het geld verlaat namelijk nooit het land. Wise heeft bankrekeningen over de hele wereld. Geld gaat dus binnenlands van account naar account. Binnenlandse transacties zijn relatief goedkoop, helemaal vergeleken met internationale. Ze konden dit natuurlijk niet vanaf dag één aanbieden, in veertien jaar tijd kan je wereldwijd een aardige dekking creëren. Zo hebben ze ruim 65 licenties, acht koppelingen met lokale payment schemes, bieden ruim veertig valuta's aan over meer dan 160 verschillende landen. Een ander voordeel is snelheid, 63% van de transacties is instant en 94% is binnen 24 uur. Ter vergelijking, via een bank kan het makkelijk drie tot vijf dagen duren.
Moat
De woorden ‘eigen infrastructuur’ is al meerdere malen gevallen. Daar zit naar mijn idee de echte waarde van Wise. In veertien jaar tijd hebben ze een compleet eigen digitale infrastructuur gebouwd waarmee geld heel eenvoudig van persoon A naar B kan. Het voelt bijna als een trucje: persoon A maakt EUR over naar een EUR bankrekening van Wise. De transactie blijft dus lokaal en is hierdoor goedkoop en snel. Vergelijkbaar met een gewone bankoverschrijving die wij ook vaak doen. Vervolgens kijkt Wise naar de EUR-USD koers en pakt dan de Mid-Market Exchange Rate, dus niet de bied- en laatkoers! Wise gebruikt deze koers om uit te rekenen hoeveel USD de USD bankrekening van Wise over moet maken naar persoon B. Ook deze laatste transactie is een binnenlandse transactie, hetzelfde wat persoon A met EUR ook heeft gedaan.
Dit gebeurt natuurlijk niet met één transactie maar gaat met ~36.000 per dag. Er zullen ook transacties zijn die precies de andere kant op gaan, van USD naar EUR. Meer volume betekent dat je dit steeds efficiënter kan doen. Heel veel kosten zijn natuurlijk vast en kan je uitsmeren over meer volume.
Goed om nog te benoemen is dat de kosten voor een cross border transactie omhoog gaat als het geld ook daadwerkelijk de grens over moet. Banken doen dat bijna altijd via het Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication (Swift) systeem dat is opgericht in 1973.
Naast Personal en Business heeft Wise ook Platform. Dit onderdeel van Wise is naar mijn idee wat Wise mogelijk een compounder kan maken. De infrastructuur die Wise groot heeft gemaakt bij consumenten en business, hebben ze opengesteld voor derde partijen. Dat klinkt mogelijk in eerste instantie onlogisch maar past geheel in de missie van Wise om uiteindelijk cross border transacties gratis te maken.
Ik had al eerder aangegeven dat het een volumespel is. Als andere partijen ook volume door dezelfde infrastructuur gaan sturen, gaan de kosten uiteindelijk voor iedereen naar beneden. Hiermee creëert Wise over tijd steeds meer een unieke positie met als mogelijke uiteindelijke uitkomst dat zij dé infrastructuur zijn voor cross border betalingen wereldwijd. Dan moet je al snel denken aan Mastercard en Visa. Zover is het natuurlijk nog lang niet.
Er zijn nu meer dan negentig partners aangesloten waaronder niet de minste zoals Nubank, Monzo, Bunq, Interactive Brokers, N26, Morgan Stanley, Standard Chartered, etc. Sinds september 2023 zijn ze compatible met de SWIFT architectuur. Hierdoor is de impact (qua implementatie) voor banken om over te gaan naar Wise een stuk kleiner. Alle banken zijn al gekoppeld aan SWIFT. Het is lastig om in te schatten hoelang een sales cycle is, het duurt in ieder geval lang. Zeg dat een sales cycle ongeveer drie tot vijf jaar duurt. Dan moeten we wat resultaat gaan zien vanaf 2026. Ik volg de komende jaren met veel interesse welke banken ze gaan aansluiten. Het is nog niet echt bewezen dat ze een traditionele bank (bijvoorbeeld ING) kunnen aansluiten als partner.
Een globale schets van wat de case voor ING kan zijn. Een transactie bij ING kost de klant ongeveer 4 of 5%. Daarvan gaat niet alles naar ING zelf. Geld gaat van (correspondent) bank naar (correspondent) bank in het SWIFT systeem. Er wordt elke keer wat vanaf gesnoept. Zeg dat ING hiervan ongeveer de helft mag houden, 2,25%.
Ze kunnen dit ook gaan aanbieden via het Wise Platform (dit is dan niet zichtbaar voor de klant). Kosten voor ING zijn ongeveer 0,5% (mogelijk nog lager in verband met het hoge volume). Als ze 3% rekenen aan de klant is er nagenoeg geen verschil voor ING. De transactiekosten voor de klant is alleen 1-2% goedkoper en ook nog eens meteen in werking in plaats van binnen drie tot vijf dagen.
Management en cultuur
Het bedrijf wordt nog steeds geleid door de founder Kristo Käärmann. Hij heeft iets meer dan 18% van de aandelen, je kan wel spreken van voldoende skin-in-the-game. Harsh Sinha is de CTO en al bijna tien jaar werkzaam bij Wise. Ook erg leuk dat hij gewoon aanwezig is bij de earnings calls en voldoende spreektijd krijgt. Naar mijn idee moeten veel meer bedrijven vaker de CTO de ruimte geven, helemaal bij technologie gerelateerde bedrijven. De CFO Emmanuel Thomassin is vrij nieuw, de vorige CFO Matt Briers is gestopt wegens persoonlijke gezondheidsredenen. Hij was bijna negen jaar werkzaam bij Wise.
Wat mij opvalt is dat Wise extreem missie gedreven is. Het volume moet omhoog en de prijs naar beneden met als uiteindelijke doel dat cross border transactie gratis zijn. Deze focus kan je goed terug zien in het product. Wat ze ontwikkelen is clean en draagt bij aan het grotere doel.
Käärmann benoemt regelmatig dat ze nog maar net begonnen zijn. De infrastructuur is klaar voor biljoenen aan volume. Momenteel zitten ze ‘nog’ maar net op eentiende biljoen. Bovenstaande afbeelding is uit de laatste call waarin je kan zien dat ze nog maar aan het begin staan. De CEO en founder is ook nog maar 44 jaar dus hij heeft nog een lange tijd te gaan.
Kansen en risico’s
Voor elke kans, staat er vaak ook wel een risico tegenover. Wij als beleggers moeten aan elk een waarde hangen om een beetje gevoel te krijgen hoe de balans is. Ik heb al een beetje laten doorschemeren wat voor kansen ik zie, voornamelijk voor het onderdeel Platform. Wise is naar mijn idee opgezet met een optionaliteit die hoog is. Het is misschien ook wel inherent aan de industrie. Wise heeft al laten zien meerdere omzetstromen te kunnen creëren die substantieel bijdragen aan het geheel. De omzet bestaat al lang niet meer uit alleen cross border omzet.
Wise is een extreem gefocust bedrijf, alles wat ze erbij doen draagt bij aan hun missie. De additionele diensten hebben stuk voor stuk een positieve bijdrage aan de gebruikerservaring en/of het verhogen van het volume. Bijvoorbeeld de toevoeging van de debetkaart maar ook de opties om geld te beleggen in een All World ETF of Money Market Funds.
Er is best een scenario mogelijk - dat is dan ook de bullcase als je het mij vraagt - waarin Wise dé infrastructuur speler wordt voor cross border transacties, vergelijkbaar met wat Mastercard en Visa nu zijn in de betaalindustrie. Op het moment van schrijven zijn er ruim negentig partners aangesloten, veelal andere fintech-bedrijven maar ook een paar zakelijke banken. Het is naar mijn idee wachten op een grote traditionele bank die serieuze volumes er doorheen gaat sturen. Kristo Käärmann is in ieder geval positief, blijkt uit zijn antwoord op een vraag van een analyse welke banken nu in de pipeline zitten:
"Eventually all the large banks are gonna be there. Uh, it's just a matter of time.” — Kristo Käärmann (CEO Wise)
Ik blijf het volgen. Tot die tijd blijft het een potentiële kans maar hou ik er nog geen rekening mee dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Het moment dat we hiervan de eerste bewijzen gaan zien, verandert naar mijn idee de beleggingscase op een positieve manier. Vooralsnog is het een mooi stukje optionaliteit.
Risico’s
Een fundamentele analyse zonder risico’s is natuurlijk geen beleggingscase. Hierbij moeten we wel direct in acht nemen dat het grootste risico, het risico is dat we niet weten. Om een overzicht te maken krijg je wel een gevoel bij alle uitdagingen die Wise heeft.
- Stablecoins, nog wel lastig om goed te overzien. Stablecoins zijn een soort cryptocurrency die zijn waarde ontleent aan een externe referentie, zoals een fiat-valuta. Het is hiermee vrij eenvoudig om bijvoorbeeld BTC om te zetten naar USD. Hiermee zou geld de route kunnen lopen van EUR naar BTC, BTC via een stablecoin naar USD. BTC zou in de toekomst vervangen kunnen worden voor een andere crypto. De belangrijkste vraag blijft wel of dit daadwerkelijk goedkoper kan dan hoe Wise het nu doet. Elke transactie kost geld, ook die van crypto’s.
- Wise is actief in de financiële hoek, compliance blijft een belangrijk onderdeel. Met meer dan 65 wereldwijde licenties en acht koppelingen met lokale payment schema’s kan er altijd wat fout gaan. In het verleden heeft Wise het al eens eerder aan de stok gehad met een autoriteit, gelukkig is dat wel netjes afgehandeld toentertijd.
- Bijbehorend risico is dan ook reputatieschade. Vertrouwen is alles in de financiële wereld, helemaal bij klanten. Momenteel doet Wise het extreem goed, de NPS score is heel goed. Groot gedeelte van de groei komt ook door mond-op-mond reclame. Je zou zelfs kunnen zeggen dat brand nu een van de zeven krachten is. Het kan natuurlijk altijd snel de andere kant op slaan.
- Wise heeft een eigen infrastructuur die naar eigen zeggen niet miljarden maar biljoenen aan kan. Om optimaal te profiteren van deze kracht, moeten andere partijen de infrastructuur gaan omarmen. Alles ziet er nu naar uit dat de meeste logische beslissing is voor banken om over te gaan. Niet alle beslissingen worden rationeel genomen. Het is zeker een risico dat er geen grote traditionele internationale banken worden aangesloten. Het is alsof Wise dan elke dag boodschappen gaat doen in een Ferrari.
- Grote spelers gaan cross border transacties ‘subsidiëren’. Dit soort risico is vaak aanwezig bij bedrijven. Het moment dat een andere partij jouw core product weg gaat geven kom je voor een grote uitdaging te staan. Tot een bepaalde hoogte is het Engelse Revolut dat nu aan het doen. Cross border transacties zitten verwerkt in de maandelijkse kosten van het abonnement. Amazon heeft op deze manier al veel industrieën pijn gedaan, het is wel de vraag hoe lang zoiets vol te houden is. Het kan tijdelijk wel voor tegenwind zorgen.
- Waar Wise zelf het succes door heeft gehad, kan mogelijk ook de ondergang betekenen. Ik bedoel dan een technologische paradigma shift. Als er een compleet nieuwe manier wordt gevonden om cross border transacties succesvol en goedkoop uit te voeren, kan dat grote impact hebben op Wise. Gelukkig komt een paradigma shift niet zomaar uit te lucht vallen en heeft Wise altijd wel de tijd om zichzelf aan te passen. De kwaliteit van het management is dan wel bepalend.
- Als mij een ding is opgevallen in de besluitvorming bij Wise is dat ze extreem op het lange termijn denken zitten. Korte termijn doet er eigenlijk niet toe. Ander management en dus mogelijk ook cultuur, kan het denken veranderen van lange termijn naar de korte termijn. Dit is zeker een risico voor de Competitive Advantage Period. Om de infrastructuur play helemaal uit te spelen moet de toekomst op lange termijn niet opgeofferd worden voor gewin in het nu. Verder kan het personeelsverloop toenemen wat voor een softwarebedrijf schadelijk kan zijn.
- Landen of instanties gaan lokale payment schema’s aan elkaar koppelen. Als ik het goed begrepen heb, zijn ze in Singapore bezig om hun systemen (zijn er meerdere) te koppelen aan de systemen van onder andere India (zijn er ook meerdere). Hierdoor krijgt geld dat van Singapore naar India gaat dezelfde gedragingen alsof het een binnenlandse transactie is. Deze vorm van transacties zijn beduidend goedkoper. Gelukkig zijn overheden niet zo snel op het gebied van digitaliseren en al helemaal niet als het moet samenwerken met buitenlandse overheidsinstanties. Wel een ontwikkeling om in de gaten te houden.
- Andere partijen gaan exact hetzelfde doen. Een directe kopie is natuurlijk altijd mogelijk, software is theoretisch niet zo lastig te kopiëren. Waar de uitdaging zit is om het ook winstgevend te krijgen. Economisch kan het wel heel lang duren voordat de kopie winstgevend is. Wise heeft een voorsprong van veertien jaar inclusief 118 miljard aan volume. En Wise staat natuurlijk ook niet stil. Het is niet uitgesloten dat grote partijen het ooit zullen proberen.
- Mastercard en Visa gaan iets doen in cross border transacties. Bij veel bedrijven moet je jezelf de vraag stellen of Amazon ooit gaat overwegen om de industrie in te stappen. De equivalent in de financiële wereld is naar mijn idee Mastercard en Visa. In de basis hebben zij een compleet ander verdienmodel maar in theorie is het altijd mogelijk.
De lijst met risico’s kan nooit lang genoeg zijn maar ook nooit volledig. Het grootste risico is het risico dat je niet ziet. Vul mij gerust aan als ik iets over het hoofd zie.
Conclusie
Li Lu stelt zichzelf altijd de vraag: Waarom deze kans? De huidige waardering is niet eens zo extreem aantrekkelijk, dat was die wel ruim zes maanden geleden maar toen kende ik Wise nog niet. Ik heb het gevoel dat Wise momenteel nog heel erg wordt gezien als cross border transactie app. In de basis is Wise dat ook, ze zijn ook niet voor niks opgericht met de naam TransferWise. Door verder te gaan onder Wise (en het woord Transfer te laten vallen) zijn ze ook veel meer geworden. De waarde van een compleet eigen infrastructuur wordt naar mijn idee nog te veel onderschat of in ieder geval niet erkend. De kans wordt nu geboden omdat de algemene perceptie van Wise anders is dan het daadwerkelijk is.
Door het ‘Scale Economies Shared’ model in Wise is het een lastig bedrijf om goed te waarderen. Ze hebben zo extreem veel invloed op de marges en groei. Wise kan zo goed als zelf bepalen welke marges ze willen hebben. Als ze er bijvoorbeeld voor kiezen om de marges stevig te onderdrukken zal dat een positief effect hebben op de groei. Hoe winstgevend Wise is, is naar mijn idee vooral een keuze. De langdurigheid van de groei gaat uiteindelijk bepalen of Wise een goede belegging gaat zijn. Ik ben wel aan de slag gegaan met verschillende scenario’s voor een waardering, de range kan best groot zijn.
Wise is voor mij echt een kwaliteitsbedrijf en heeft de potentie om een compounder te worden. Om weer even Li Lu te quoten: ‘A superior business produces a lot of positive surprises’. Optionaliteit is er voldoende aanwezig. Ik realiseer mij goed dat ik mogelijk iets te positief ben en dat dit op zichzelf een risico is. Voel je daarom ook vrij om mij scherp te houden.
En nu door met je eigen onderzoek
In een tijdsbestek van zo’n vier weken heb ik alles wat los en vast zit gelezen, gekeken en geluisterd van Wise. Een uitsnede daarvan heb ik voor je verzameld zodat jij zelf je eigen conclusies kan trekken.
Investor relations materiaal
- FY2025 Half Year Interim Results: Presentatie, slides en cijfers.
- FY2024 Full Year Results: Presentatie, slides en cijfers.
- FY2024 Half Year Interim Results: Presentatie, slides en cijfers.
Analyse
- Longriver 4Q 2024 Annual Review, Wise plc.
- Wise: Progressing on the Economies of Scale-Shared Journey.
- Wise - Investment Thesis.
- State of Moat: Wise plc.
- Asheville Capital's 2024 Interim Letter (stuk scrollen)
- Why Ryan Is Buying This European Fintech Disruptor.
Podcast
- Wise: Moving Money Around the World [Business Breakdowns].
- How Wise Is Disrupting The Cross-Border Payments Market with Luke Hallard.
Artikel
- Why Wise could be worth a lot more than its share price implies.
- The story of Wise, a multi-billion fintech started by accident.
- Annual Progress Report on Meeting the Targets for Cross-border Payments.
- How big is the cross-border payments market? 2032’s $65tn TAM.
- Scale Economies Shared (a Business Breakdowns Follow-Up)
- Cross-border payments in ~1,000 words
- Interchange in 1,000 words
- Stablecoins in 1,000 words
- Dark software
Video
- Interview met Kristo Käärmann bij Scottish Mortgage Digital Conference.
- Extra interview met Kristo Käärmann door Scottish Mortgage Investment Trust.
- Interview met Rina Wulfing (Senior Manager Wise) bij 7investing.
- Panel gesprek met Kristo Käärmann bij Singapore FinTech Festival.
- How Wise is winning money movement bij NZ Herald.
- Cross Border Payments bij Saurabh Khandelwal.
- Wise and how they scaled to millions of cross-border payments bij Enginears Podcast.
- Wise Overview & Guide - How to Send & Receive Money Internationally bij Hogan Chua.
- What are payments rails? | Decoding: Banks bij 11:FS (zie ook de gehele playlist).
En trek ook zeker je eigen conclusies. Ik heb een positie ingenomen met mijn eigen geld en heb daarvoor ook mijn huiswerk gedaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik hiermee per definitie goed zit. Er is altijd een kans dat ik er volledig naast zit. Ik sluit af met de volgende quote:
“You can borrow someone else’s stock ideas but you can’t borrow their conviction. True conviction can only be obtained by trusting your own research over that of others. Do the work so you know when to sell. Do the work so you can hold. Do the work so you can stand alone.”
Volgende week gaan we het hebben over 'n.t.b.'. Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.
Word Vriend
Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast, gebruik te maken en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Voor €6,25 per maand krijg je toegang. Zeven dagen gratis proberen!
► Doe mee met Jong Beleggen: PortfolioDividendTracker.com
Pim's portfolio
► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: Portfoliodividendtracker.com/jongbeleggen
JB updates op Instagram
► @JongBeleggen op Instagram: Instagram.com/jongbeleggen