Sinds december vorig jaar zijn we bezig met een ‘serie’ over beleggen in kwaliteitsbedrijven. We hebben het voornamelijk gehad over de karakteristieken en het vinden van deze geweldige bedrijven. De theorie klinkt heel simpel maar in de praktijk heeft het toch meer uitdagingen dan van te voren gedacht.
159. Beleggen in kwaliteit | € 353.200Vandaag gaan we het hebben over de meest voorkomende uitdaging bij beleggen in kwaliteitsaandelen. En natuurlijk hoe je daar mee om kan gaan. Uiteindelijk is geen enkele beleggingsstrategie simpel.
“Part of the game of investing is to come into your own. You must find some way that perfectly fits your personality because there is some element of a zero sum game in investing. If you buy, somebody else has to sell. And when you sell, somebody has to buy. You can't both be right.” — Li Lu
Jouw beleggingsproces moet het beste in je naar boven halen en al je sterke punten benutten. Het moet dus bij je persoonlijkheid passen. In een ideale situatie versterkt het je goede punten en beperkt het de impact op je zwakke punten. Een beleggingsstrategie is dus nooit een one-size-fits-all principe.
1) Priced for perfection
Deze uitdaging is eigelijk twee-ledig. Om te beginnen is het instapmoment erg lastig te bepalen. De echte kwaliteitsaandelen zijn over het algemeen structureel aan de prijs of in ieder geval op zo’n manier geprijsd dat deze voor een lange periode goed moeten gaan om nog marktgemiddelde returns te halen. Op deze momenten heb je dus weinig margin of safety.
De uitdaging is om geduld op te brengen en bij een stevige correctie deze type bedrijven op te pakken. Dit kan zomaar jaren duren. In de tussentijd moet je wel je huiswerk doen. Je kan dan al snel te maken krijgen met de sunk cost fallacy. Tijdens je fundamentele analyse heb je geconstateerd dat het een bedrijf is dat je graag in je portfolio wil opnemen. Alle energie en tijd kan je op dat moment niet ‘verzilveren’. Ook action bias kan om de hoek komen kijken. In de tijd dat je wacht kunnen er andere kansen voorbij komen bij iets minder sterke bedrijven.
Daarnaast kunnen de kwaliteitsbedrijven in je portfolio ook perfect geprijsd zijn. Er ontstaat dan een verleiding om te verkopen, helemaal als de positie relatief groot geworden is. De uitdaging is om niet je kwaliteit-winnaars te verkopen en verliezers bij te kopen.
Je zou er ook nog helemaal anders naar kunnen kijken. De kans is groot dat een kwaliteitsbedrijf nog lang niet op volledige efficiëntie draait. Mocht het management dat wel gaan doen, dan schiet de winst omhoog en is het aandeel ineens een stuk minder aan de prijs. Dit is naar mijn idee aan de orde bij big tech.
2) Bedrijf snappen, maar dan echt!
Een kwaliteitsbedrijf tot in de kern begrijpen is nog niet zo eenvoudig. Ik denk dat de meeste al snel met elkaar eens zullen zijn welke bedrijven van kwaliteit zijn. Ook echt begrijpen waarom het kwaliteit is, is een compleet ander verhaal. Je kan wel de aanname doen dat als het bedrijf voor een lange periode een bovengemiddelde vrije kasstroomgroei heeft gerealiseerd, het bedrijf meerdere dingen goed doet.
“It’s easier to explain that a stock is cheap then a company is quality.”
De uitdaging voor beleggers is om er achter te komen waar dat in zit. Als je dat echt weet, kan je het bedrijf ook veel makkelijker volgen in de toekomst en raak je minder snel in paniek als de omzetgroei even wat terugloopt of als de koers flink zakt.
Voorbeeld: Southwest Airline, Costco, Adyen, Apple, Meta, Ferrari
3) Disruptiegevoeligheid
Deze is eigelijk heel simpel. Als een bedrijf hele hoge marges heeft, werkt dit als honing voor andere ondernemers. Die doen het bijvoorbeeld wel voor de helft van de marges. Er zullen dus constant bedrijven zijn die iets van de taart willen pakken. Amazon staat daar bekend om.
“Your margin is my opportunity.” — Jeff Bezos
Doordat disruptie op de loer ligt, zal er altijd flink geïnvesteerd moet worden voor de lange termijn. Het management mag daarom niet te veel op de korte termijn gaan denken. Het moment dat er iets van disruptie rondom het aandeel komt te hangen, krijg je direct een verlaging van de multiple. We hebben dit recent nog gezien bij Alphabet, de zoekmachine-business werd (wordt) aangevallen. Tot nu toe kunnen we concluderen dat het vooral een goed bijkoopmoment was.
4) R&D en CapEx
Om het fort met de hoge marges te bewaken, moet het bedrijf blijven investeren. Het is een uitdaging om goed onderscheid te maken tussen maintenance - en growth-investeringen. Verder lopen veel investeringen tegenwoordig via de winst- en verliesrekening onder het kopje Research & Development (R&D). Soms zelfs via Selling, General & Administrative (SG&A) - of als je nog verder inzoomt via Selling & Marketing (S&M)- als het gaat om het bouwen van een brand. De waarde van deze uitgave is niet volgend jaar weg. Het kan dus meer gezien worden als investering.
Al deze uitgaven worden direct geboekt als kosten maar het zijn dus eigenlijk investeringen. Als belegger is dit best een uitdaging om te herkennen en op waarde te schatten. Het effect is dat hierdoor de CapEx-kosten relatief laag zijn, waardoor de ROIC kunstmatig hoog is. Nog een effect is dat hierdoor de winst kunstmatig laag is. De koers/winstverhouding die op het bord staat, is dus eigenlijk lager.
5) Voldoende herinvesteringsmogelijkheden
Vijf jaar vooruit kijken is al een uitdaging, laat staan tien jaar. Een kwaliteitsbedrijf moet wel voldoende herinvesteringsmogelijkheden hebben om te blijven groeien. Dev Kantesaria noemt dit ook wel optionality.
Bedrijven van hoge kwaliteit hebben vaak ook een hoge vrije kasstroom. Er moeten dus altijd voldoende mogelijkheden zijn om het geld aan het werk te zetten. Je wil voorkomen dat straks alles via dividend naar je toe komt. De uitdaging voor beleggers is om hiervan een inschatting te maken. Als dat niet lukt, moet je het bedrijf misschien maar aan je voorbij laten gaan.
6) De lengte van het competitief voordeel
Deze en ook direct de laatste uitdaging voor nu, ligt in lijn van de vorige. Wat is de lengte van het competitief voordeel? Daarmee bedoel ik het aantal jaren. Doe je ogen dicht en schets een wereld voor je in 2040. Heeft het bedrijf over 16 jaar nog steeds een dominate positie?
Als belegger is het een grote uitdaging om hier een inzicht in te krijgen. De langdurigheid van het competitief voordeel gaat uiteindelijk erg bepalend zijn voor je rendement. Als je daar een goede inschatting over kunt maken, heb je de tijd aan je zijde.
Portfolio e-mail-updates in PDT
Na een korte vakantie zijn we terug met een nieuwe update! Je kunt nu dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse, kwartaal- en/of jaarlijkse e-mails ontvangen met de prestaties van je portfolio. Zo is het niet meer nodig om elke ochtend jezelf eraan te herinneren PDT te openen. Schakel deze functie in en je krijgt een portfolio-samenvatting in je inbox.
De mail start jouw portfolio-prestatie met de vergelijking met drie bekende indices. Daarna tonen we per aandeel drie gegevens: de koers, de rendementsbijdrage en de procentuele wijziging van de koers. De sorting is gebaseerd op de laatstgenoemde.
We beginnen met een korte bèta-periode waarin je deze functie zelf moet inschakelen door de e-mailinstellingenpagina in je account te bezoeken. Wanneer de bèta-periode eindigt, zullen we hoogstwaarschijnlijk de wekelijkse en jaarlijkse e-mails standaard inschakelen.
Portfolio
Transactie: Nee
Portfolio waarde: € 404.900
Tip: Founders podcast
In de afgelopen jaren heb ik af en toe al een aflevering geluisterd maar sinds mijn vakantie ben ik hooked. De maker van de podcast, David Senra, is een extreem gepassioneerde verteller. Bijzonder hoe hij eerdere afleveringen aan elkaar weet te knopen.
Senra omschrijft zijn podcast als volgt: “Learn from history's greatest entrepreneurs”. Zijn ideale week is elke dag lezen. Het liefst boeken van de grootste ondernemers der aarde en bij voorkeur wel al overleden. Wat mij erg aanspreekt is dat hij sommige boeken meerdere keer leest en daar dan weer een aflevering over maakt. Het boek is ondertussen niet veranderd maar Senra zelf wel. Er is dan ook altijd weer iets nieuws te leren.
"There are thousands of years of history in which lots and lots of very smart people worked very hard and ran all types of experiments on how to create new businesses, invent new technology, new ways to manage etc. They ran these experiments throughout their entire lives. At some point, somebody put these lessons down in a book. For very little money and a few hours of time, you can learn from someone’s accumulated experience. There is so much more to learn from the past than we often realize. You could productively spend your time reading experiences of great people who have come before and you learn every time." — Marc Andreessen
De podcast kent ondertussen meer dan 350 afleveringen. Het is haast onmogelijk om ze allemaal te luisteren. Scroll daarom gerust door de lijst en pik de onderwerpen eruit die je aanspreken. Zelf ben ik erg te spreken over alle afleveringen die gemaakt zijn over Steve Jobs. Maar ja, ik ben ook een fan natuurlijk. ^^
Van alles komt langs zoals Walt Disney, Michael Jordan, Steven Spielberg, Christian Dior, Charlie Munger, Warren Buffett, John Rockefeller, Jeff Bezos, Mark Twain, Henry Ford en nog heel veel meer.
Volgende week gaan we het hebben over 'Competitive Advantage Period (met Kevin Schoovaerts)'. Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.
Word Vriend
Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast, gebruik te maken en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Voor €6,25 per maand krijg je toegang. Zeven dagen gratis proberen!
► Doe mee met Jong Beleggen: PortfolioDividendTracker.com
Pim's portfolio
► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: Portfoliodividendtracker.com/jongbeleggen
JB updates op Instagram
► @JongBeleggen op Instagram: Instagram.com/jongbeleggen