Ongeveer 18 procent van de wereldbevolking is Chinees. Om het in perspectief te plaatsen: maar 4 procent is Amerikaans. Al ligt de economische wereldkracht momenteel nog steeds bij de Amerikanen, er is al jarenlang een trend richting China. Die zouden het stokje gaan overnemen. In de afgelopen jaren hebben we het vaker gehad over beleggen in China, onder andere met Ties Dams. Om wederom Charlie Munger te eren gaan we vandaag China vanuit een andere invalshoek bekijken.
“Invert, always invert” — Charlie Munger
China als grote concurrent van Westerse bedrijven. Denk dan aan de auto-industrie, social media, e-commerce, cloud, kunstmatige intelligentie, of de duurzaamheidsindustrie. Tijdens het analyseren van bijvoorbeeld een Duitse autobouwer, kan je de Chinese merken zoals NIO en BYD niet negeren. Hetzelfde geldt voor je fundamentele analyse over Meta. TikTok is een serieuze concurrent. Vergeet ook niet de bedrijven zoals Apple, LVMH, Starbucks, of Qualcomm die een groot gedeelte van hun omzet uit China halen.
We gaan het omdraaien: China als concurrent! We pakken deze invalshoek vanuit risicomanagement gezien. Als bijvoorbeeld de omzet van een Westers bedrijf voor 30 procent uit China komt, is dat een serieus risico wanneer lokale spelers opkomen die ongeveer hetzelfde doen. Deze risico’s zijn vanuit Nederland lastig om goed in kaart te brengen. Toch gaan we een poging doen om dit risico onder de aandacht te brengen. Mogelijk inspireert het jou om langs al je posities te gaan en uit te zoeken wat de China exposure is.
Beleggen in China
In 2021 hebben we eerder twee verschillende afleveringen opgenomen over China, beide met Ties Dams. We hebben toen geprobeerd om het land China en de cultuur een beetje in kaart te brengen. Natuurlijk zover het kan, een aflevering duurt maar een klein uurtje. Ties schetste een goed beeld van hoe de Chinezen met hun bedrijven om gaan en wat voor ontwikkelingen daar voornamelijk spelen. Toentertijd had ik ook drie verschillende Chinese posities in mijn portfolio: Baidu, Alibaba en Tencent (via Prosus). Momenteel heb ik geen directe exposure meer naar China.
48. Beleggen in China (met Ties Dams) | € 210.30070. Het 5-jarenplan van China (met Ties Dams) | € 232.3002020 - 2021 was ook de periode waarin de Chinese overheid flink heeft ingegrepen, voornamelijk bij technologiebedrijven. Het is toen allemaal begonnen rond de mislukte beursgang van Ant Group. Niet veel later kwam de vastgoedgigant Evergrande in de problemen. Daar bovenop kwamen ook nog de strengere regels vanuit de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) voor Amerikaansgenoteerde Chinese bedrijven. China kreeg al snel het (Westerse) label: uninvestable.
Sindsdien zijn de rendementen niet om over naar huis te schrijven, helemaal niet vergeleken met de S&P 500. Zowel in de afgelopen vijf jaar (hierboven te zien) als in de afgelopen tien jaar, blijven alle grote Chinese indices flink achter. In de afgelopen tien jaar heeft de Shanghai Composite een rendement van 43% en de Hang Seng index -28%. In dezelfde periode heeft de Amerikaanse S&P 500 een rendement behaald van 147%.
Maar resultaten behaalt in het verleden, zeggen natuurlijk niets over de toekomst. Misschien is dit nu juist wel een goede kans? Vandaag laten we deze vraag even links liggen. We zoomen in op de sectoren en industrieën in het Westen waar je Chinese bedrijven serieus mee moet nemen in je fundamentele analyse. Dit doen we niet alleen maar met een China-expert.
Wie is John Lin (林镇宇)?
John Lin is een spreker, een China-expert en een platformevangelist. Hij is een columnist bij Twinkle Magazine en een voormalig Lead Ecosystem Business Developer en Strategy & Business Developer bij bol.com. Sinds het begin van zijn carrière is hij al bezig met het verbinden tussen het Oosten en het Westen door middel van sessies over Chinese innovatie.
Als spreker deelt hij Chinese innovaties en trends met als doel om ze ook toe te passen op de markten hier. Dit doet hij voornamelijk door spraakmakende voorbeelden en ervaringen. Hij komt regelmatig in China dus kan alles goed vanuit eigen ervaring vertellen.
Industrieën waar China sterk in is
Er zijn een paar industrieën waar Chinese bedrijven zeker niet meer voor onderdoen, en die misschien wel voorop lopen vergeleken met Westerse bedrijven. Samen met John bespreken we vier industrieën waar dat duidelijk in te zien is. Het succes van deze industrieën heeft voornamelijk te maken met de extreme focus vanuit de overheid. Om de vijf jaar komt China met een groot plan waarin ze bespreken waar de aandacht de komende jaren naar toe gaat. Als de Chinese overheid haar aandacht ergens op legt, gebeurt er ook meteen veel. Mocht je beleggen in Westerse bedrijven die actief zijn in de auto, digital, duurzaamheid of elektronica-industrie, dan is het verstandig om vanuit risicomanagement ook goed naar de Chinese concurrenten te kijken.
Auto-industrie
In de afgelopen vijf jaar is de elektrische auto-industrie in China extreem versneld. Er zijn ruim honderd verschillende merken die allemaal strijden om marktaandeel. Vooralsnog kan BYD worden gezien als grote winnaar. Andere merken zoals XPeng, NIO, SAIC-GM-Wuling, Geely en Li Auto groeien ook hard en zijn ook nog vrij jong in hun bestaan. De lokale Chinese markt is extreem groot, en langzaamaan zie je steeds meer merken buiten de landsgrenzen gaan.
In Nederland is ondertussen NIO, XPeng, Link&Co en BYD te koop. De komende jaren zal dat alleen nog maar meer zijn. Voor beleggers in Westerse autobouwers moet je deze ontwikkeling op de voet volgen. Alles lijkt erop dat zij de boot gemist hebben.
Digital (social media & e-commerce)
In het Westen worden social media en e-commerce als twee aparte dingen gezien. In China zijn die twee volledig met elkaar verweven. Niet geheel onlogisch, het is namelijk vrij inefficient om te adverteren op social media om vervolgens iemand te sturen naar een e-commerceplatform waar de betaling kan plaatsvinden. Waarom niet alles op dezelfde plek?
In de afgelopen decennia heeft China extreem veel geïnvesteerd in het opleiden van technische mensen. Het aantal engineers dat jaarlijks afstudeert is ongekend hoog. Het zal je daarom ook niet verbazen dat de Chinezen ondertussen erg goed zijn in het ontwikkelen van software. Iets wat wij in Europa helaas nog steeds niet goed doorhebben. Dit resulteert ook automatisch in een sterke ontwikkeling op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daar is een flinke cloud infrastructuur voor nodig. China weet heel goed AI, cloud, social media en e-commerce te combineren. Dat voelt erg futuristisch vergeleken met wat we hier doen.
Op dit gebied zijn Pinduoduo, Alibaba, JD.com, Baidu en Tencent erg vooruitstrevend. Langzaam zie je steeds meer van deze partijen in Europa. Zo is bijvoorbeeld Temu actief in Nederland, dat weer een onderdeel is van Pinduoduo, en zijn er geruchten dat JD.com MediaMarkt wil overnemen.
Duurzaamheid industrie
De daken liggen er vol mee in Nederland en bijna elk paneel komt uit China. Ze hebben daar al vroeg begrepen dat de hele wereld die dingen nodig heeft. Een groot voordeel dat zij daar hebben is dat de volledige keten om een zonnepaneel te ontwikkelen daar ook voorhanden is. Dat is natuurlijk anders dan in Europa, wij missen hier een paar essentiële grondstoffen.
De laatste jaren zie je steeds meer industrie-achtige bedrijven actief op het gebied van duurzame energie. Denk aan opslag, het opwekken of de distributie van energie. Veelal komt de hardware uit China. Al snel zijn de bedrijven in het Westen niet meer dan installateurs die nog een klein beetje slimmigheid aan de hardware toevoegen. Naar mijn idee is dit een industrie waarbij je China in de gaten moet houden.
Electronics industry
Ik ben opgegroeid met apparatuur om mij heen van Philips, Panasonic, JVC, Siemens, Logitech, Nokia en Sony. Momenteel echter, is het allemaal van Xiaomi, DJI, Lenovo, Huawei, OnePlus, Samsung en LG. Er zijn bijna geen Westerse bedrijven meer over die elektronica maken. Dit is zeker een industrie waar je erg voorzichtig in moet zijn. China staat er om bekend om lage marges te accepteren. Jeff Bezos heeft ooit daarover gezegd: “Your margin is my opportunity”.
Westerse bedrijven met omzet in China
Bijna elk groot Westers bedrijf haalt wel wat omzet uit China. Barron’s heeft samen met Bank of America daar een onderzoek naar gedaan. Wat is de blootstelling aan China van alle bedrijven in de S&P 500. Conclusie: een vijfde van de omzet komt uit opkomend Azië (emerging Asia), waarvan minstens 15% uit China komt. Met een flinke toename van lokale concurrenten, staat een relatief groot deel van de omzet mogelijk onder druk. Nationalisme is aan het opkomen in China. De Chinees kiest steeds vaker voor een lokaal product. Veelal is de reden dat het kwalitatief niet meer onder doet van de Westerse producten.
Samen met John gaan we langs een paar bedrijven. We hebben het over de echte luxe merken zoals Apple met de iPhone, LVMH en Hermès. Maar ook over de premium brands zoals Starbucks, Volkswagen, Nike en Adidas. Natuurlijk bespreken we ook even de chipmarkt. Daar is nu zoveel gaande. Zo komt 63% van de omzet uit China van Qualcomm, 49% bij Texas Instruments, 35% bij NXP en 35% bij Broadcom. Door het hamstergedrag van China is het in 2023 nog veel hoger.
Structurele onderwaardering van Chinese aandelen
Zoals hierboven al vermeld, is in de laatste tien jaar doet China het niet erg goed. Helemaal vergeleken met de Amerikaanse S&P 500 kan je het zelfs dramatisch noemen. Dat is ook direct te zien bij de individuele Chinese aandelen zoals XPeng, NIO, Pinduoduo, Alibaba, JD.com, Baidu en Tencent. Als je een directe vergelijking maakt met Amerikaanse peers, is het lastig te begrijpen. Vergelijk bijvoorbeeld maar eens Alibaba met Amazon.
In de laatste jaren zie je voornamelijk de cashpositie bij Chinese bedrijven groeien. Zo heeft Alibaba extreem veel cash, ongeveer 43% van de marktkapitalisatie. Als Westerse belegger zou je direct zeggen: dat geld moet naar de aandeelhouders in de vorm van dividend of aandeleninkoopprogramma. Chinese bedrijven zijn niet zo happig daarop, ze houden van cash. Erg vergelijkbaar met Japanse bedrijven. Dit hebben we ook besproken in de aflevering over Japan met Lodewijk van der Kroft.
Ongeveer sinds het afblazen van de beursgang van Ant Group, is de honger naar Chinese aandelen gezakt. Economisch machtige institutionele beleggers uit het Westen laten China volledig links liggen. Het grote geld sluit China sindsdien uit. Dat is ook goed te zien in de bovenstaande figuur, sinds 2021 is de waardering bijna gehalveerd.
Blijft op de hoogte wat er speelt in China
Tegenwoordig zijn er aardig wat Engelstalige nieuwswebsites te vinden die over China schrijven. De bekendste is de South China Morning Post, afgekort als SCMP. Een paar bekende uitgevers van ETF’s schrijven daar ook regelmatig over de ontwikkelingen, bijvoorbeeld Krane Shares. Ze hebben ook een speciale editie gericht op al het nieuws rondom klimaat en duurzaamheid.
In dit rijtje aan nieuwsbronnen mag natuurlijk ook niet een Substack ontbreken, Baiguan News is dan een aanrader. Als je specifiek meer wil weten over alle luxe in China, dan is Jing Daily een aanrader.
Wat we onder andere met John bespraken
Het gesprek met John hebben we in drie delen opgesplits. We starten met de ervaringen en kijk van John op China. Daarna zoomen we in op een paar industrieën waar China momenteel erg in trek is en we sluiten af met een paar Westerse bedrijven die relatief veel omzet uit China hebben. Als afsluiting kijken we naar de onderwaardering van Chinese aandelen.
Verder hadden we het over:
- Wie hij is als persoon en als belegger, en wat zijn connectie met China is;
- Wat de verschillende zijn tussen China en het Westen;
- Wat hij allemaal heeft meegemaakt in China;
- Welke industrieën in China momenteel erg sterk zijn;
- Waarom social media en e-commerce daar meer wordt gezien als één;
- De opkomst van meer nationalisme onder het Chinese volk;
- Hoe Westerse merken zoals Starbucks, Nike, Zara, en Volkswagen daar worden gezien;
- Hoe het premium segment, denk aan LVMH, Hermes en Apple het daar doet;
- Hoe het kan dat er een structurele onderwaardering in Chinese aandelen zit.
Portfolio Dividend Tracker (PDT) update
Om de week brengen we een nieuwe update uit. Alle kleine verbeteringen zijn ook te lezen in de change log. Voor alle details verwijs ik je daar naar door. Wel wil ik er even een grote uitpakken en bespreken.
Impact van een verkoopbeslissing
Als ik met ervaren beleggers spreek, hoor ik altijd hetzelfde als het aankomt op grootste fouten. “Ik heb aandeel X, Y en Z veel te vroeg verkocht”. De meeste tijd besteden beleggers aan de aandelen in hun portfolio, of eventueel aan de watchlist. Er wordt zelden een terugkoppeling gemaakt naar de impact van de verkoopbeslissing. Als het aandeel eenmaal uit de portfolio is, krijgt het niet meer de aandacht die het daarvoor kreeg. Dat is natuurlijk zonde dus we hebben daar iets voor ontwikkeld.
"Het vroegtijdig verkopen van een aandeel onttrekt het potentieel aan je zicht, en daarmee ook de les.” — Pim Verlaan
Een van onze teamleden, Béla, is uitgeroepen tot onze ‘King for a Day’. Hij kreeg de kans om binnen twee dagen iets te veranderen aan PDT. Zijn wens was om de positieve of negatieve impact van een verkoopbeslissing te bekijken. Dit kan nu worden bekeken bij de verkooptransacties van het effect.
Om de impact te meten, vergelijken we het verschil tussen de prestaties van je portfolio en de effectprestaties na de verkooptransactie. Om de effectprestaties op een eerlijke manier te berekenen, creëren we een aankoopsimulatie op basis van je acties in je portfolio. Lees hier meer over de simulatie.
Het onderstaande voorbeeld toont de vergelijking tussen de prestatie van je portfolio en het effect. Het resulteert in een alpha van -2,06%. Je zou kunnen zeggen dat de verkoopbeslissing op 5 juni 2023 tot vandaag een negatieve impact heeft gehad op jouw uiteindelijke portfolio prestaties.
Wat is de impact van mijn verkoopacties?
In de afgelopen vier jaar heb ik meerdere strategieën gehad. Voornamelijk in mijn dividendstrategie had ik erg veel aandelen. Die heb ik nu helemaal losgelaten maar daardoor heb ik wel relatief veel gesloten posities. Daar zitten zowel goede als slechte beslissingen in.
"De grootste fouten van beleggers zijn meestal onzichtbaar en stapelen zich op over tijd.” — Pim Verlaan
Het is goed om te starten met de beste beslissingen. Met kop en schouders steekt Alibaba daar bovenuit. De verkoopbeslissing heeft een positieve impact (alpha) van 48%. Misschien wel extra leuk om deze eruit te pakken omdat ik een flink verlies heb gerealiseerd op dit aandeel. Ondanks dat ik bijna €9.000 heb verloren op Alibaba, is de verkoopbeslissing erg succesvol geweest.
Het andere Chinese aandeel Baidu, is ook goed uitgepakt. Althans de verkoopbeslissing, wederom heb ik ook dit aandeel met verlies verkocht. Verder heb ik Fastly in 2021 goed verkocht. Het aandeel is met ruim 40% verder gedaald en mijn portfolio is sindsdien met 7% gestegen. De laatste die ik eruit wil halen is CM.com. De impact van deze verkoopbeslissing is 51%.
Helaas is niet alles goed gegaan, af en toe verkoop ik het aandeel veels te vroeg zoals Nvidia. In de aflevering over de operationele hefboom heb ik dit eerder besproken. Deze verkoopactie heeft een negatieve impact van 118%. Het aandeel is sinds de verkoop met 133% gestegen en mijn portfolio in dezelfde periode met 15%.
Andere aandelen die ik ook beter niet had kunnen verkopen zijn onder andere Booking Holdings met een negatieve impact van 69%, Apple met een negatieve impact van 58%, Broadcom met een negatieve impact van 41% en Microsoft met een negatieve impact van 22%. Als je dit zo achter elkaar leest, kan je vrij snel de conclusie trekken dat je bij kwaliteitsbedrijven wel twee keer moet nadenken voordat je op de verkoopknop drukt.
Een opvallende constatering is dat bij bijna alle aandelen die ik met een (flink) verlies verkocht heb, het achteraf een goede beslissing is geweest. Deze aandelen zijn na de verkoop nog verder gaan dalen. Verder valt mij op dat ik aandelen in de value strategie relatief goed heb verkocht. Overal is de verkoopbeslissing positief. Bij mijn GARP en Growth strategie zijn de verkoopbeslissingen minder gelukkig.
Hoe zijn jouw verkoopbeslissingen uitgepakt? Bekijk het in PDT door naar onder te scrollen op de portfoliopagina en te klikken op ‘Gesloten posities’. Klik op een aandeel, er opent een zijmodel en klik daar op ‘Acties’. Bij de verkoopactie zie je de impact van je beslissing sinds de verkoop. Laat vooral weten wat je hiervan heb geleerd!
Disposition effect in de praktijk
Dan nog even de theorie. Het disposition effect is een fenomeen binnen de gedragseconomie dat de neiging van beleggers beschrijft om winstgevende beleggingen te snel te verkopen terwijl verlieslijdende posities te lang worden vastgehouden. Dit gedrag is gedeeltelijk te wijten aan de manier waarop beleggers omgaan met winst en verlies.
114. Psychologie van de beleggerWij beleggers ervaren vaak meer pijn bij het realiseren van een verlies dan vreugde bij het realiseren van een vergelijkbare winst. Dit kan leiden tot een onbalans in onze beleggingsbeslissingen. In plaats van ons te richten op de totale prestaties van onze portefeuille, focussen we ons te veel op de individuele prestaties van elke belegging. Dit kan leiden tot het vasthouden aan verlieslatende aandelen in de hoop dat ze zich zullen herstellen, terwijl winstgevende aandelen te snel worden verkocht om de winst "veilig te stellen".
Het disposition effect is dus duidelijk terug te zien in mijn portfolio. Bijna al mijn verkoopbeslissingen in de GARP en Growth strategie zijn niet zo goed uitgepakt. Ookal heb ik bijna alle posities wel met winst verkocht, had ik ze beter vast kunnen houden.
Portfolio
Transactie: Nee
Portfolio waarde: € 342600
Volgende week gaan we het hebben over 'Free cash flow (met Marc Langeveld)'. Rest ons nog een ding: Investeer in je kennis! En beleg met beleid.
Word Vriend
Vind je het leuk om ons te steunen als onafhankelijke podcast, gebruik te maken en mee te denken met de Portfolio Dividend Tracker? Voor €6,25 per maand krijg je toegang. Zeven dagen gratis proberen!
► Doe mee met Jong Beleggen: PortfolioDividendTracker.com
Pim's portfolio
► Bekijk mijn volledige aandelen portfolio: Portfoliodividendtracker.com/jongbeleggen
JB updates op Instagram
► @JongBeleggen op Instagram: Instagram.com/jongbeleggen